Dva největší čeští mobilní operátoři T-Mobile a O2 zavedly společný systém ochrany proti podvodným hovorům. Díky vzájemné implementaci ochranného firewallu tak mohou lépe chránit své zákazníky před tzv. spoofingem – sofistikovanou formou podvodu, při které útočníci falšují telefonní čísla.
Nově zavedený systém dokáže v reálném čase ověřovat legitimitu hovorů mezi oběma sítěmi. Pokud tedy přichází hovor z čísel T-Mobile do sítě O2 nebo naopak, firewall automaticky kontroluje, zda není číslo podvržené. V případě detekce podvodného hovoru je takový pokus okamžitě zablokován.
Význam této ochrany potvrzují i čísla – jen v síti O2 je denně odfiltrováno více než sto tisíc podvodných hovorů. T-Mobile po zavedení podobného systému ve vlastní síti zaznamenal výrazný pokles případů spoofingu na pouhé desítky případů.
Rozšíření ochrany
Dobrou zprávou pro české uživatele je, že se k tomuto antispoofingovému řešení v následujících měsících připojí i Vodafone. Tím bude ochrana proti podvodným hovorům pokrývat prakticky celý český mobilní trh.
Spoofing je nebezpečnou formou podvodu, při které se útočníci vydávají například za bankovní instituce. Podvodníkům se přitom daří dokonce maskovat za oficiální mobilní čísla bank a dalších institucí. Jejich cílem je získat citlivé údaje nebo přístupy k internetovému bankovnictví. Podvodné hovory často přicházejí ze zahraničí, kde je obtížné vypátrat jejich skutečný původ. Jak spoofing rozpoznat a nenechat se napálit?
Systém je pro všechny zákazníky dostupný zdarma a funguje automaticky na území celé České republiky i na Slovensku v síti Slovak Telekom.
T-Mobile kromě technického řešení nabízí i vzdělávací programy v oblasti kyberbezpečnosti. Zákazníci mohou navštívit kurzy v Magenta Experience Center nebo najít užitečné rady v aplikaci Můj T-Mobile a na webu projektu Klik pro klid.