Čína nechce americké firmy, USA nechtějí čínské firmy. Vítězem jsou globální společnosti

Výhodou se v současné době celní války mezi USA a Čínou stává korporátní globalizace – stav, kdy firma má nespočet dodavatelů z různých oblastí, pobočky po celém světě a její působení je natolik rozšířené, že nelze určit jeden jediný stát, ve kterém operuje; a ke kterému ho přiřadit.

Téma je nyní aktuální víc než kdy dříve: Čína se rozhodla odsunout veškerou techniku amerických společnosti – nebo alespoň tu, kterou tak identifikuje – ze svého administrativního aparátu. To zabolí hlavně firmy jako Microsoft, Dell, Apple nebo HP.

Celní válka se ale některých firem moc nedotkla. Proč? To si uveďme na příkladu Lenova.

Obrázek: Čína nechce americké firmy, USA nechtějí čínské firmy. Vítězem jsou globální společnosti

V minulém roce si takhle Lenovo vyzdobilo pražský stadion Slavie, Eden.

USA, Čína, Japonsko… a dodavatelé z celého světa

Ač Lenovo je obecně vnímáno jako čínská firma – sídlo má v Pekingu – tak patří mezi společnosti, které svůj globální stav razí nejvíce a nejlépe. Dává to smysl: Po odkoupení notebookové divize IBM je výrobce oblíbený i v Severní Americe, která je pro něj významným trhem.

Ostatně, když jsem téma celní války v říjnu řešil řešil s Fionou O’Brien, Head of Operations pro region EMEA a jednu z nejvýznamnějších manažerek firmy v evropském regionu, dostalo se mi velmi sebevědomých odpovědí. Jak se však ukázalo, oprávněně: Lenovo nebylo postiženo prakticky žádnými tarify ani omezeními, které se dotklo čínských firem jako Huawei nebo ZTE.

A díky velké škále dodavatelů, které je firma schopná poměrně dynamicky měnit, tak ani zvýšené ceny v rámci dodavatelského řetězce se na byznysu společnosti moc nepodepsaly. Fiona O’Brien navíc zdůraznila, že v Pekingu sice je „jedna z centrál“ a původní sídlo firmy, ale že i těch má společnost víc, v dalších regionech. Konkrétně je jím primárně Morrisville v USA, hlavní R&D centrum je oproti tomu v Japonsku.

Obrázek: Čína nechce americké firmy, USA nechtějí čínské firmy. Vítězem jsou globální společnosti

Diverzita cestou k neutralitě

Lenovo tak razí cestu pro další firmy, které se chtějí vyhnout mezinárodním geopolitickým třenicím. Jistě, při vyostření konfliktu postihnou omezení s určitou pravděpodobností i Lenovo, to už je ale prakticky nevyhnutelné; zhoršení vztahu mezi USA a Čínou by se dotklo prakticky celého IT byznysu, už jen kvůli tomu, jak je v současnosti strukturován dodavatelský řetězec.

Nadnárodnost a vysoká diverzita Lenova se projevuje i v jeho nejvyšším managementu: 15 vrcholných manažerů firmy je z 5 různých zemí; když to rozšíříme, tak 100 klíčových manažerů firmy je z 20 různých zemí. Zaměstnance má ve více než 60 zemích. 65 % akcií firmy vlastní veřejnost, 29 % Legend Holdings (o tom více později), 5,8 % zakladatel a 0,2 % ředitelé firmy.

Lenovo tak má i mezi těmi největšími hráči na trhu podstatnou výhodu. Taková se nedostává třeba ani Samsungu – jihokorejské firmy ostatně už delší dobu Čínu opatrně opouští, výrobu přesunují do dalších chudých zemí typu Vietnamu. Vztahy s USA jsou pro zemi klíčové, jsou ostatně jejím tradičním spojencem.

Obrázek: Čína nechce americké firmy, USA nechtějí čínské firmy. Vítězem jsou globální společnosti

Obrana vůči politice

I pro další firmy by ztráta určité národní identity a přeměna v globální korporaci mohla pomoct. I když je Lenovo na dobré cestě, i ono má ještě hodně práce před sebou; už jen to, jak snadno ho řada lidí identifikuje automaticky jako čínskou firmu, není zřejmě úplně to, co by firma považovala za ideální. Roky také čelí obviněním že i přes svá tvrzení je Lenovo v moci čínské vlády; to firma aktivně a urputně odmítá.

Problematický je hlavní podíl na vlastnictví ze strany Legend Holdings. Legend je původní jméno Lenova a původním velkým podporoatelem holdingu je Čínská akademie věd, což je pro firmu nechtěná image státem podporované firmy.

Je samozřejmě pravda, že realizace takové globální pozice není zrovna snadná a je aplikovatelná jen pro opravdu velké firmy, které si mohou dovolit rozesít své klíčové pobočky po vícero regionech a mají robustní základ dodavatelů.

Odolnost vůči geopolitickým změnám za to ale ve volatilním světě může stát.

Komentář

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Čínská mise na Měsíc: Chang’e 5 je ambiciózní projekt mladé velmoci
Čínská mise na Měsíc: Chang’e 5 je ambiciózní projekt mladé velmoci
Obrázek: Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Proč ransomware funguje? Až třetina obětí výkupné zaplatí
Obrázek: Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Jak rychle roste hladina moří? EU, USA a SpaceX vypouští satelit Sentinel 6
Obrázek: Jakou elektroniku si pořídit k Vánocům? Možností je hodně, přinášíme 5 tipů
Jakou elektroniku si pořídit k Vánocům? Možností je hodně, přinášíme 5 tipů
Obrázek: Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Průvodce výběrem notebooku do 10 000 Kč: Jaký vybrat na na kancelářskou práci, filmy i dítěti do školy?
Obrázek: Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
98%
Jak vyřešit nejčastější problémy s připojením k internetu? 5 funkčních tipů
Obrázek: Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Jak správně nabíjet mobil? 5 častých mýtů o nabíjení telefonu
Obrázek: Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Jak vyhledat písničku podle pískání, mumlání a broukání? Nově v mobilní aplikaci Google
Obrázek: Stolní počítače a notebooky vymřou, hrozila před 10 lety média. Zůstávají s námi ale dál, silnější než předtím
Stolní počítače a notebooky vymřou, hrozila před 10 lety média. Zůstávají s námi ale dál, silnější než předtím

Za oněch deset let se toho změnilo opravdu hodně. Takzvanou „post-PC éru“ předpokládali novináři a analytici na konci 20. století...

Zavřít