Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Už teď je Indie druhý největší trh pro chytré telefony na světě. Pokračující růst se všeobecně předpokládá v mnohých technologicky pokročilých odvětvích; hinduistická země je zajímavá i pro automobilky a další firmy. Tržní války mezi smartphony jsou dobře viditelné a slouží tak, kromě své ekonomické moci, i jako silná politická a marketingová zbraň.

Indie se liší od zbytku světa kupříkladu z hlediska prodejů. Zatímco na většině vyspělé části planety celkové prodeje smartphonů klesají nebo stagnují, Indie roste a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Jistě, růst se zpomalí – to je zákon nabídky a poptávky – ale ještě roky bude výdělečnou oblastí pro všechny výrobce.

A ještě v jednom ohledu je země s více než 1 miliardou a 300 miliony obyvatel, která do budoucna možná přeroste i Čínu, poněkud jiná: po iPhonech se tu nikdo moc neshání.

Indie není pro USA zrovna zaslíbenou zemí. Jde o doménu Číny a Jižní Korey asijských kolegů z východu.

Obrázek: Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Rostoucí trh s obrovským počtem obyvatel

Podle statistik společnosti IDC byla v minulém roce největším prodejcem společnost Xiaomi. Firma, která teprve nedávno vstoupila na evropský trh dosáhla enormního úspěchu za krátký čas; Samsung je až druhý. Poté následují další čínské značky, mezi nimi Oppo a Vivo – velká jména čínského trhu, ale v našich podmínkách téměř neznámá. Ke konci roku 2017 patřily čínským značkám dvě třetiny indického trhu.

Přístupy k prodeji jsou rozdílné – Xiaomi se soustředí hlavně na internet, Oppo a Vivo zase na kamenné prodejny. V Indii, zemi obrovských rozdílů, kde blahobyt a absolutní chudoba jdou ruku v ruce, je možnost nákupu elektroniky ve fyzicky existujícím obchodě stále velice populární. Není divu.

Jak jsme již psali v minulých měsících, mezi USA a Čínou v současnosti probíhá určitá forma technologického a obchodního boje; v širším kontextu s ní souvisí i současná silně medializovaná celní válka Donalda Trumpa. Jde o utvrzení postavení dvou radikálně odlišných mocností.

Obrázek: Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Indie je pro Čínu cenný skalp i z politického hlediska, obzvláště proto, že smartphony patří mezi nejviditelnější elektronická zařízení: má je snad každý, a většina lidí se o ně tudíž alespoň okrajově zajímá.

Je však pravda, že Apple se do Indie nikdy příliš nehrnul; okruh uživatelů, kteří preferují iPhony, je v zemi zřejmě příliš málo početně zastoupená na to, aby pro bohatou, veleúspěšnou firmu byla zajímavá. Vzhledem k absenci dalších silných amerických mobilních značek tak dominance Číny není překvapením.

Více: Manish Singh pro VentureBeat

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tyto funkce Xiaomi 15 se vám na dovolené budou opravdu hodit
Amazon buduje konkurenci pro Starlink. Na oběžnou dráhu míří přes 3 200 satelitů
Obrázek: OMV a PRE v Česku postaví 113 ultrarychlých dobíjecích stanic s výkonem 300-400 kW
OMV a PRE v Česku postaví 113 ultrarychlých dobíjecích stanic s výkonem 300-400 kW
Obrázek: Televizi velkou přes celou stěnu už koupíte za 17 000 korun: TV od Xiaomi lákají na velikost i lákavé slevy
Televizi velkou přes celou stěnu už koupíte za 17 000 korun: TV od Xiaomi lákají na velikost i lákavé slevy
Trenér na zápěstí rozhýbe i lenochy. Jak běhat a cvičit s chytrými hodinkami Huawei Watch Fit 4?
Konec tajemství u telefonů: Energetické štítky odhalí vše o výdrži, opravitelnosti i odolnosti. Nebo ne?
Koupili jste si počítač od ASUSu? Nezapomeňte na registraci, získáte slevy, hry zdarma i rychlou podporu
Huawei Watch FIT 4 fungují s iPhonem. Stojí o polovinu méně než Apple Watch a v řadě ohledů jsou dokonce lepší