Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Už teď je Indie druhý největší trh pro chytré telefony na světě. Pokračující růst se všeobecně předpokládá v mnohých technologicky pokročilých odvětvích; hinduistická země je zajímavá i pro automobilky a další firmy. Tržní války mezi smartphony jsou dobře viditelné a slouží tak, kromě své ekonomické moci, i jako silná politická a marketingová zbraň.

Indie se liší od zbytku světa kupříkladu z hlediska prodejů. Zatímco na většině vyspělé části planety celkové prodeje smartphonů klesají nebo stagnují, Indie roste a nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom mělo něco změnit. Jistě, růst se zpomalí – to je zákon nabídky a poptávky – ale ještě roky bude výdělečnou oblastí pro všechny výrobce.

A ještě v jednom ohledu je země s více než 1 miliardou a 300 miliony obyvatel, která do budoucna možná přeroste i Čínu, poněkud jiná: po iPhonech se tu nikdo moc neshání.

Indie není pro USA zrovna zaslíbenou zemí. Jde o doménu Číny a Jižní Korey asijských kolegů z východu.

Obrázek: Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Rostoucí trh s obrovským počtem obyvatel

Podle statistik společnosti IDC byla v minulém roce největším prodejcem společnost Xiaomi. Firma, která teprve nedávno vstoupila na evropský trh dosáhla enormního úspěchu za krátký čas; Samsung je až druhý. Poté následují další čínské značky, mezi nimi Oppo a Vivo – velká jména čínského trhu, ale v našich podmínkách téměř neznámá. Ke konci roku 2017 patřily čínským značkám dvě třetiny indického trhu.

Přístupy k prodeji jsou rozdílné – Xiaomi se soustředí hlavně na internet, Oppo a Vivo zase na kamenné prodejny. V Indii, zemi obrovských rozdílů, kde blahobyt a absolutní chudoba jdou ruku v ruce, je možnost nákupu elektroniky ve fyzicky existujícím obchodě stále velice populární. Není divu.

Jak jsme již psali v minulých měsících, mezi USA a Čínou v současnosti probíhá určitá forma technologického a obchodního boje; v širším kontextu s ní souvisí i současná silně medializovaná celní válka Donalda Trumpa. Jde o utvrzení postavení dvou radikálně odlišných mocností.

Obrázek: Čínské značky prodají dvě třetiny smartphonů v celé Indii, iPhony Applu hrají druhé housle

Indie je pro Čínu cenný skalp i z politického hlediska, obzvláště proto, že smartphony patří mezi nejviditelnější elektronická zařízení: má je snad každý, a většina lidí se o ně tudíž alespoň okrajově zajímá.

Je však pravda, že Apple se do Indie nikdy příliš nehrnul; okruh uživatelů, kteří preferují iPhony, je v zemi zřejmě příliš málo početně zastoupená na to, aby pro bohatou, veleúspěšnou firmu byla zajímavá. Vzhledem k absenci dalších silných amerických mobilních značek tak dominance Číny není překvapením.

Více: Manish Singh pro VentureBeat

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Obrázek: Systém umělé inteligence dokáže předvídat epileptické záchvaty s přesností 99,6 %
Systém umělé inteligence dokáže předvídat epileptické záchvaty s přesností 99,6 %
Obrázek: Německu i EU vadí Apple Pay. Jablko se brání v bitvě o NFC, vyhrát ale nemůže
Německu i EU vadí Apple Pay. Jablko se brání v bitvě o NFC, vyhrát ale nemůže
Obrázek: Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky
Tichý experiment Googlu na firmách: Podnikům rozbil Chrome, stál je spoustu nervů a peněz a udělal z nich pokusné králíky
Obrázek: Facebook Watch jde do světa, dostupný bude i v ČR
Facebook Watch jde do světa, dostupný bude i v ČR

Velký konkurent platformě YouTube, v současnosti vlastněné Googlem, vyráží po přibližně ročním provozu v USA do celého světa. Představuje reálnou hrozbu pro...

Zavřít