Čínským značkám se v Evropě daří, populární jsou Huawei i Xiaomi

Mobilní Evropa je stále ještě zajímavá; nikoli z hlediska rozvoje ani velikosti trhu – tam dominuje Indie – nýbrž proto, že popularita amerických, korejských a čínských smartphonů se zde mísí způsobem, který poukazuje na globální trendy.

Jak podotýká i The Verge, Indie je skutečně pro prodejce mnohem významnější; Evropa však přesto není zanedbatelným trhem. Obzvláště v západní Evropě byl dlouholetým dominantem Samsung a Apple, přičemž zbylé značky byly spíše minoritní.

Vzestup Číny a dobývání Indie

Nejnovější data IDC, které společnost poskytla právě serveru The Verge, však ukazují, že se začalo velmi dařit Huawei a Xiaomi. Podobný stav je viditelný i v České republice, kde jsou čínské firmy velmi aktivní také z reklamního hlediska.

V porovnání s rokem 2017 jsou současné rozdíly v tržním podílu prodejců v západní Evropě skutečně markantní. Samsung sice výrazně „skáče“, ale drží si bezpečně první příčku: z 33,8 % tržního podílu v prvním čtvrtletí roku 2017 má ve druhém kvartálu roku 2018 podíl 32,4 %.

Obrázek: Čínským značkám se v Evropě daří, populární jsou Huawei i Xiaomi

Ve stejném období však obrovsky poskočilo Huawei: z 11,4 % na úctyhodných 24,8 %. Tím mimo jiné odstavilo Apple až na třetí místo, z 28,1% podílu na 22,5 %. Následuje Xiaomi s 3,8 % (skok z 0,1 % podílu), patým největším prodejcem je u nás méně známý francouzský Wiko s třemi procenty.

Apple pravděpodobně opět Huawei přeskočí, až vydá zase další iPhone, nicméně vzestup Huaweie je přesto působivý; neméně zajímavé je Xiaomi, které se sice pohybuje v nižších číslech, ale dokázalo si vybudovat jméno – a to za krátkou dobu. Na rozdíl od Huaweie působí na evropském trhu teprve od minulého roku a nyní atakuje 4% podíl.

Zajímavý je rovněž vzestup čínských výrobců a jejich diverzifikace do cizích zemí. Dříve se omezovali pouze na Čínu samotnou, nyní však působí v mnoha dalších státech a velmi úspěšně pronikají na území opanovaná Samsungem a Applem.

Je to signál konce „velké dvojky“. Obě značky jistě budou úspěšně existovat dál, přinejmenším v příštích několika letech, ale už nebudou takovými hegemony jako dříve. To jim však nebrání v generování velmi vysokých zisků.

Specifický je trh Spojených států – mnoho čínských firem, mimo jiné i Huawei, na něj totiž nemá přístup.

Zdroj: The Verge/IDC

Obrázek: Čína vs kryptoměny, část druhá: Centrální banka zakázala jakékoliv kryptoměnové transakce
Čína vs kryptoměny, část druhá: Centrální banka zakázala jakékoliv kryptoměnové transakce
Obrázek: Robotický batoh: Zábavné, ale je to praktické?
Robotický batoh: Zábavné, ale je to praktické?
Obrázek: Pozor na omyl: Náramkem Mi Band 6 s NFC v Česku zatím nezaplatíte
Pozor na omyl: Náramkem Mi Band 6 s NFC v Česku zatím nezaplatíte
Obrázek: Extrémně bílá barva má záznam v Guinnessově knize rekordů: Mohla by nahradit klimatizace
Extrémně bílá barva má záznam v Guinnessově knize rekordů: Mohla by nahradit klimatizace
Obrázek: YouTube umožní stahování videí na počítačích, má to ale háček
YouTube umožní stahování videí na počítačích, má to ale háček
Obrázek: Extrémně bílá barva má záznam v Guinnessově knize rekordů: Mohla by nahradit klimatizace
Extrémně bílá barva má záznam v Guinnessově knize rekordů: Mohla by nahradit klimatizace
Obrázek: Špatný obraz při videohovoru? Google Meet přidává funkci automatické úpravy obrazu
Špatný obraz při videohovoru? Google Meet přidává funkci automatické úpravy obrazu
Obrázek: Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network
Jak platit Bitcoinem menší částky? Rychle a levně s Lightning Network