Hraní her v cloudu už není sci-fi. K hraní nejnáročnějších her dnes stačí prakticky jakékoliv zařízení s obrazovkou a rychlé připojení k internetu. Tzv. cloud gaming zažívá v posledních letech skutečný boom. Znamená to konec konzolí a herních počítačů? Jak streamování her funguje a jaké možnosti v současnosti trh nabízí?
Představa, že k hraní graficky propracovaných her či rychlých akčních stříleček bude zapotřebí prakticky jakékoli zařízení s obrazovkou a připojením k internetu, byla v komunitě hráčů videoher poměrně dlouhou dobu. Teprve v posledních letech však došlo k převodu tohoto snu do reality, a vznikl tak cloud gaming – služba, která vám za pravidelný měsíční či roční poplatek nabídne možnost zahrát si celou řadu herních titulů na vašem počítači, telefonu či chytré televizi. Žádné další zařízení navíc není třeba. Jak je to možné?
Hraní bez PC a konzole? Stačí rychlý a stabilní internet
V principu totiž pro cloudové hraní potřebujete jediné – připojení ke stabilní internetové síti s dostatečnou rychlostí a latencí. Cloud gaming umožňuje do vašeho zařízení přenést živý přenos samotné hry, která v reálném čase běží na high-end počítačích či konzolích a prostřednictvím streamu se pak promítá na vaši herní obrazovku. Díky tomu si můžete zahrát na vašem zařízení hru, která by jinak neměla reálnou šanci na daném hardwaru běžet. Ačkoliv rozdíl nepoznáte, vaše zařízení vlastně jen přehrává streamované video. Počítačové hry si tak můžete přenést na televizi či na displej vašeho telefonu.
Cloudové hraní poskytuje a podporuje celá řada společností
Klíčovým faktorem při volbě konkrétní cloud gamingové služby je kromě samotného hardwaru využívaného pro streaming her také nabídka jednotlivých titulů. Ne všichni herní vývojáři totiž podporují cloudové hraní, případně mají exkluzivní smlouvy pouze s některými poskytovateli těchto služeb.
NVIDIA GeForce Now: 60 minut denně zdarma
Pravděpodobně nejpopulárnější možností je platforma NVIDIA GeForce Now. Ta umožňuje výběr hned z několika variant předplatného v závislosti na tom, jakou kvalitu přenášeného herního obrazu vyžadujete. V rámci GeForce Now je navíc možné využít také základní bezplatnou variantu, která vám umožní odehrát až 60 minut na jednu relaci, což může řadě hráčů bohatě stačit přinejmenším k vyzkoušení toho, co cloud gaming nabízí.
PlayStation Plus: Hraní PS her i na PC
Streamování her před cloud není výsadou pouze počítačových her. PlayStation nedávno představil svůj vlastní program PlayStation Plus, díky kterým si můžete zahrát celou řadu titulů na vaší konzoli bez nutnosti instalovat je na pevný disk. Služba také umožňuje přenos obrazu na PC. Díky této technologii si tak konečně můžete dopřát zážitek z herních PS exkluzivit i na počítačích.
Xbox Cloud Gaming: S herním ovladačem uděláte konzoli i z tabletu
V oblasti cloud gamingu nezahálel ani Xbox se svou službou Cloud Gaming. V rámci svého Game Pass taktéž nabízí propojení výkonného hardwaru s vašimi mobilními a jinými zařízeními. Nabídka herních titulů je zde navíc opravdu obrovská, a na své si tak přijdou hráči strategií, stříleček nebo třeba klasických příběhovek. Jedinou hranicí vašich možností je rychlost připojení a nutnost použití konzolového ovladače.
Další služby pro cloudové hraní
Kromě výše zmíněné elity cloudového hraní se o své místo na tomto trhu ucházejí také další společnosti, například Amazon či v minulosti značně propagovaná platforma Boosteroid, která cloud gaming zprostředkovává přímo v internetovém prohlížeči. Dá se tak očekávat, že se streamované hraní her tak stane budoucností tohoto odvětví zábavního průmyslu?
Budoucnost cloud gamingu – nový trend či pád do zapomnění?
Tak jako všechny technologické pokroky má i cloudové hraní své plusy a mínusy. Tato služba bude úspěšná pouze v případě, dokáže-li si udržet dostatečně velkou hráčskou základnu. To se nedávno stalo osudným projektu Google Stadia, který musel cloud gamingové služby ukončit a vrátit uživatelům peníze. Kromě podpory od samotných uživatelů je pak potřeba udržet si přísun nových herních titulů díky spolupráci se samotnými vývojáři. S tímto faktorem měla v začátcích problém i NVIDIA a její GeForce Now.
Je tedy otázkou, zda-li se symbiózu herními studii, poskytovateli cloud gamingových služeb i vlastními uživateli bude společnostem dařit udržet i v nadcházejících letech, a postupně se tak změní celý dosavadní koncept herního průmyslu, nebo se časem vše vrátí do starých, zaběhnutých kolejí.