Na jedné straně podmanivá atmosféra vtahující do vytoužené noční můry, na straně druhé rozbitá hra působící dojmem, jako by ji tvůrci odflákli. Stalker 2: Heart of Chernobyl sklízí různorodé reakce a průzkumníky černobylské zóny polarizuje. Tvůrci sice hru zpětně opravují, v dnešní době už však hráče frustrují uspěchané tituly s otravnými chybami, jež následně „záplatují“ aktualizace. V případě GSC Game World však nelze hovořit o uspěchanosti a jakékoli křivdy lze označit minimálně za neférové.
Stalker 2: Heart of Chernobyl zatím sklízí pozitivní ohlasy hlavně za působivou atmosféru zprostředkovanou kvalitním audiovizuálem. Kritika ale zmiňuje kolísající kvalitu grafiky, hloupou umělou „inteligenci“ a prozření, že se nová hra od starších dílů vlastně zase tak neliší. Co se ovšem řeší nejvíce, je špatný technický stav.
Tvůrci vydali už tři rozsáhlé aktualizace a snaží všechny chyby opravit zpětně. Dnes už to vlastně není nic neobvyklého. Hry vycházejí někdy v tak zoufalém (chyby) nebo neúplném (jen se základním obsahem) stavu, až by si jeden myslel, že je tvůrci vypouštějí do éteru předčasně. Vzpomenout můžeme na Cyberpunk 2077 nebo sérii Call of Duty.
V případě GSC Game World ale nejde o odfláknutou nebo uspěchanou práci. Šéf studia Ievgen Grygorovych serveru Eurogamer popsal tvůrčí proces na hře jako extrémně náročný a vyčerpávající s tím, že tým na konci neměl sílu ani vůli pokračovat dál a hru vydal v nejlepším možném stavu, jakého byl schopen dosáhnout.
Chyb si byli vědomi
Grygorovych přiznal, že studio o značných chybách ve hře vědělo. Navzdory tomu ji ale kvůli nedostatku sil vydalo. Projekt popsal jako běh na několika maratonech za sebou. Na konci už tým vývojářů neměl sílu na to běžet dál. Vývoj očekávané a několikrát odložené hry zkomplikovala válka na Ukrajině. Polovina týmu se přesunula do Prahy, kde pokračovala ve vývoji, druhá polovina zůstala v Kyjevě.
„Jako tvůrci jsme chtěli udělat něco, co by mohlo Ukrajině přinést hodnotu, ať už tím, že zabavíme hráče nebo zviditelníme naši zemi ve světě. Ano, opustili jsme svou zemi, rozhodli jsme se odtamtud utéct, ale přesto jsme vytvořili něco, co může Ukrajině nějakým způsobem pomoci. Jsme umělci, jsme kreativní lidé. Byl to náš způsob, jak přinést naší zemi hodnotu,“ vysvětloval Grygorovych.
Jeho manželka a zastupující kreativní ředitelka studia Mariia Grygorovych upozornila, že studio by se vývoje hry nevzdalo ani kdyby zůstalo na Ukrajině. „Vzdát se není součástí naší kultury,“ podotkla.
Tlak zvyšuje Rusko
Co bude s rozděleným studiem dál? Budoucnost Ukrajiny je nejistá, polovina zaměstnanců zůstala v Kyjevě a někteří z nich narukovali do armády a padli. Grygorovych věří, že studio je „navždy změněno“ a snaží se novému normálu přizpůsobit.
„Je to jako evoluce. Neexistuje způsob, jak by se evoluce mohla posunout někam do minulosti. Přivedla vás tam, kde jste teď a je nemožné vrátit se na místo, které bylo teplejší, bezpečnější, lepší. Jsme tady a nemůžeme se vrátit zpět. Můžeme se ale posunout vpřed a můžeme být lepší,“ řekl Grygorovych.
Aby toho nebylo málo, Stalker 2 se stal podle očekávání terčem dezinformací, podle nichž využívá hru ukrajinská vláda k povolávání do armády. V Rusku je hra zakázána pod hrozbou přísných trestů. Důvodem je údajný teroristický a protiruský obsah.