O digitálních SPZ se mluví už roky, nicméně stále jsou spíše vzácností.
Michigan se stal po Kalifornii a Arizoně třetím americkým státem, kde je legální digitální poznávací značky vyrábět. Tyto SPZ jsou poté platné nejen v místě výroby, ale po celých Spojených státech a v Kanadě.
Masově je produkuje jediná značka, Reviver, a kromě SPZ dokáže také například ukázat klíčové informace v případě ztráty vozidla a podobně. SPZ znamá jako „RPlate“ má dvě varianty, jedna je bateriově poháněná a druhá je přímo napojena na automobil a zahrnuje GPS.
V Evropě je nečekejme
Digitální SPZ fungují v základu stejně jako standardní SPZ, jen se skládají z HD displeje a LTE konektivity místo hliníku či plastu, případně navíc disponují také GPS. V USA, kde je to legální, lze měnit mezi světlým písmem na tmavém pozadí nebo opačně a pod samotnou poznávací značkou může řidič promítat různé zprávy. Diplej využívá technologii e-inkoustu, podobně jako čtečky, což má zabránit potenciálně nebezpečným odrazům světla.
V případě ztráty nebo ukradení vozidla dokáže digitální poznávací značka oznámit ztrátu a umístění vozidla nebo poslat majiteli vozu zprávu na mobilní aplikaci, pokud zachytí neobvyklý pohyb kolem vozu.
Digitální SPZ samy o sobě ale jsou spíše luxusním zbožím než nutností. Jsou drahé, neboť se musí měsíčně předplácet, což stojí asi 20 dolarů za nejlevnější model a dalších 150 dolarů je nutné zaplatit za instalaci SPZ profesionálem (pokud si to zákazník neumí udělat sám). V budoucnu mají tyto digitální SPZ umět pracovat například se zaplacením dálničních poplatků a podobně, to je ale zatím jen plánem do budoucna.
Evropská unie má poměrně přísná pravidla, co se státních poznávacích značek týče, a ty jsou proto poměrně unifikované. Digitální SPZ se zde zatím vůbec nevyskytují, a vzhledem k pochybným benefitům a možností různých podvodů je nepravděpodobné, že by se to mělo v nejbližší době změnit. Zprávy zobrazující krádež auta jistý benefit mají, nicméně zda převažují možné nevýhody, to už je na posouzení regulátorů.