Kde nabít elektromobil v centru Prahy? Města jsou pro elektromobilitu údajně ideálním prostředím. V rámci našeho praktického testu jsme se vydali do centra Prahy a vyzkoušeli, jaká je dostupnost veřejných nabíječek a jaké sítě jsou na tom nejlépe.
Ačkoliv je jízda automobilem do centra měst kritizovanou aktivitou, někdy zkrátka není na výběr. Elektromobilům budiž k dobru ekologie provozu a fakt, že ve městech neprodukují škodlivé zplodiny. Tento fakt ostatně některá města zvýhodňují vytvářením nízkoemisních a bezemisních zón.
Do budoucna lze navíc předpokládat, že i nadále půjde o cestu, jak zaparkovat v centru metropole po omezený čas zdarma a zkombinovat si tak příjemné s užitečným. Jak je na tom nabíjení v centru Prahy v současné době?
Elektromobilita je v ČR stále na samém začátku
Praha už několik let podporuje elektromobilitu parkováním zdarma po celém městě včetně modrých zón. O tento bonus však elektromobilisté od roku 2024 pravděpodobně přijdou. Město alespoň chce s využitím evropských dotací začít s výstavbou husté sítě nabíjecích míst po vzoru dalších evropských metropolí.
„Dle našich odhadů bude v roce 2030 v hlavním městě jezdit přibližně 180 000 elektromobilů. Rozvíjení dobíjecí infrastruktury je tak jedna z klíčových priorit současné rady, v této oblasti nemůžeme na nic čekat,“ zmínil Michal Hroza, pražský radní pro infrastrukturu.
Elektromobilisté v hlavním městě tak v současnosti musí spoléhat především na soukromé nabíječky (firemní stání a hotely), nebo na veřejné nabíječky, které budují komerční subjekty. Za zmínku v tomto směru stojí především dva hlavní poskytovatelé – Pražská energetika (PRE) a ČEZ, kteří dominují místnímu trhu s nabíjecími stanicemi.
PRE je sázkou na jistotu
PRE se v centru Prahy chlubí nejhustší sítí nabíjecích stanic pro elektromobily. Pokud se podíváme na mapu, najdeme v centru Prahy několik nabíjecích lokalit s AC i DC nabíječkami.
Jedním z takových míst přímo v centru je např. ulice Hybernská nedaleko OC Palladium, kde naleznete dvojici 22kW nabíjecích stanic se čtyřmi nabíjecími místy. Pokud tak míříte na schůzku do centra, můžete si v jejím průběhu pohodlně nabít elektromobil. Nabíjecí místa jsou zde ve směru na Hlavní nádraží. Z druhé strany lze hned 6 nabíjecích míst nalézt např. v okolí Karlova náměstí. Jedním místem je 2× 22kW Typ 2 (Mennekes) v lampě a druhým jsou 4 nabíjecí místa na Národní třídě. Míst je však v okolí více a jde o nejhustší síť, kterou máte v Praze nyní od jednoho poskytovatele dostupnou.
Další zajímavou lokalitou je nová rychlonabíječka u Forum Karlín, což je populární místo koncertů a kulturních akcí. S 50kW nabíječkou můžete dobít baterii svého elektromobilu během oběda či v nedalekých restauracích. Na stání v průběhu celého koncertu či jiné akce je nabíjení až příliš rychlé a po chvíli budete blokovat nabíječku. Pro delší stání je zde lepší alternativa – další 2 místa s 22kW nabíjením najdete v nedalekých garážích u obchodního domu Albert. Po dobu nabíjení máte 4 hodiny parkování v garážích k dispozici zcela zdarma.
Nabíjení pro stávající zákazníky PRE je nastavené na 8 Kč pro AC, 11 Kč pro DC a 13 Kč pro UFC. Pro ostatní je vždy o korunu za kWh dražší, viz aktuální ceník nabíjení PRE.
S čipem od PRE můžete v rámci roamingu nabíjet i v síti ČEZu, E.ONu, ChargeUpu a dalších poskytovatelů. Pokud tedy nechcete řešit vícero čipů, jde o dobrou volbu. Potěší pak i aktivity PRE v rámci rozšiřování sítě nabíjecích stanic na českých dálnicích.
ČEZ a E.ON nenadchnou, ale dokáží zaujmout nízkou cenou
ČEZ také nabízí řadu nabíjecích stanic rozmístěných po městě, ačkoli jejich síť není v Praze tak rozsáhlá jako síť PRE. Přesto je ČEZ zajímavou volbou s nabíječkami především v místech, jako jsou obchodní domy a nákupní centra. Např. díky spolupráci s Kauflandem nabízí ČEZ nabíjení za zajímavé ceny. AC nabíjení u Kauflandu je nastaveno na sympatických 5,9 Kč.
Běžná cena za nabíjení u ČEZu je 8 Kč za AC, 13 Kč za DC a 18 Kč za UFC, viz aktuální ceník nabíjení v síti ČEZ.
ČEZ má, podobně jako PRE, dvojici rychlých 50kW stojanů v Karlíně nedaleko Forum Karlín. Nenechte se odradit vjezdem přes závoru. Stačí zazvonit a ostraha objektu Corso Court vás bez problémů pustí. Řada nabíječek ČEZu se nachází na parkovištích či za závorou, ale většinou je přístup alespoň po omezený čas zdarma.
E.ON se zaměřuje spíše na okrajové části Prahy, kde pokrývá obchodní centra a velká parkoviště. Za zmínku stojí stanice v Obchodním centru Šestka či umístění nabíječek v rámci čerpacích stanic MOL. V samotném centru Prahy ale zatím prakticky nemá co nabídnout.
Co ostatní?
Pohled na mapu nabíjecích stanic v centru Prahy jasně ukazuje, že jste na území, které ovládá PRE. Žádný jiný poskytovatel nenabízí srovnatelný počet nabíjecích míst. Pokud tedy vaše cesty často vedou do centra Prahy, můžete si v současné době pohodlně vystačit s čipem PRE. Všechny ostatní scénáře pohodlně pokryjí mobilní aplikace či roaming. U roamingu však počítejte s o něco vyšší cenou, kterou si vždy raději předem zjistěte.
Co se množství nabíječek týče, počet nabíjecích míst je se každý měsíc zlepšuje, ale i tak se snadno může stát, že si na nabíjení na vybrané stanici budete muset chvíli počkat. Nejde však o nic zvláštního ani zásadně limitujícího. Trápit vás to bude jen v případě, pokud jezdíte tzv. na doraz.
Situaci mohou v budoucnu významně změnit aktivity Operátora ICT, pod jehož taktovkou má k výstavbě nových dobíjecích stanic dojít. Očekává se, že se konečně dočkáme také implementace nabíječek do lamp pouličního osvětlení, které budou menším zásahem do veřejného prostoru. Na konkrétní podobu si však budeme muset počkat.
Nutno podotknout, že v průběhu posledních týdnů jsme cestru do centra Prahy absolvovali opakovaně a jen zřídka se stalo, že jsme nemohli z důvodu obsazení nabíjecí stanice dobíjet. Doporučujeme však sledovat obsazenost nabíjecích míst v aplikacích jednotlivých poskytovatelů, díky čemuž si můžete předem ověřit, zda má cesta na nabíječku smysl.
Zdroj: Redakce inSmart.cz