Méně dezinformací? Posílený kodex EU cílí na sociální sítě

Vylepšený kodex EU mířící na boj s dezinformacemi podepsala nemalá část globálních technologických firem, některá velká jména ale v seznamu chybí.

Dezinformace jsou dlouhodobým vážným problémem, který státy už roky podceňují, a jehož řešení se konečně začínají věnovat až teď, po ruské invazi na Ukrajinu.

Proti botům

Nový kodex zásad boje proti dezinformacím se pokusí zamezit šíření dezinformací na největších hlásných troubách (nejen) ruských botů a propagandistů: Sociální sítě. Pravý rozmach moderních dezinformací nastal právě s jejich rychlým a neregulovaným rozvojem.

Obrázek: Méně dezinformací? Posílený kodex EU cílí na sociální sítě

Zdroj: Pexels

Společnosti jako Meta, Microsoft, Google, Twitter, Twitch nebo TikTok nyní pravidla EU odsouhlasila. Kompletní seznam 34 signatářů je volně k dispozici.

 „Nový kodex zaměřený na potírání dezinformací přichází v době, kdy Rusko zneužívá dezinformací jako zbraně při vojenské agresi proti Ukrajině, ale také v době, kdy pozorujeme útoky na demokracii obecně,“ řekla k tomu v tiskovém prohlášení místopředsedkyně Evropské komise pro hodnoty a transparentnost Věra Jourová.

 „Uživatelé budou mít rovněž k dispozici lepší nástroje, aby mohli dezinformace hlásit a porozumět zobrazovanému obsahu. Nový kodex rovněž omezí finanční pobídky za šíření dezinformací a dá výzkumným pracovníkům snazší přístup k datům platforem.“

Obrázek: Méně dezinformací? Posílený kodex EU cílí na sociální sítě

Evropská komise v Bruselu. Zdroj: Pixabay

Odstřihnutí od příjmů i důkladnější ověřování informací

Cílů má posílený kodex několik, mezi hlavní patří:

  • Zamezení příjmů z reklamy pro dezinformátory a dezinformační servery.
  • Fact-checking, který nebude omezený pouze na anglické příspěvky a rozsáhlejší možnosti ověřování faktů uživateli.
  • Zlepšení možností uživatelů nahlašovat falešné účty, boty a montáže videí či fotografií určených k šíření dezinformací a lživých narativů.

Mezi chybějícími signatáři je nápadně vidět Telegram a Apple, EU ale očekává, že se velké množství firem v budoucnu k dodržování kodexu přidá. Kodex je zaštítěn aktem o digitálních službách EU, a v případě výraznějších porušení pravidel může Evropská komise přistoupit k pokutám či jiným trestům.

Zdroj: Evropská komise, úvodní fotografie: Pixabay

Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PayPal Mafia: jak platforma pro online platby stvořila Muska a elitu současného tech světa
Kingston Dual Portable SSD je disk, který nepotřebuje kabely
AI ve videoherním průmyslu? Špatný kreativní tvůrce, což je štěstí, říká vývojář
Obrázek: Automobilka Chery je nováčkem na českém trhu. Zatím má jen spalovací a hybridní SUV, ale s cenou pod milion
Automobilka Chery je nováčkem na českém trhu. Zatím má jen spalovací a hybridní SUV, ale s cenou pod milion
Samsung Black Friday: Až 50 000 Kč sleva na televize a 40% bonus při nákupu dvou produktů
Foťte mobilem jako profesionál. Tipy a triky na focení s Xiaomi 15T Pro
Google varuje před obřím únikem dat. 2,5 miliardy uživatelů Gmailu v ohrožení
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu