To ale není všechno – takové Volvo navíc plánuje sledovat, zda auto náhodou neřídí opilý řidič pomocí interní kamery.
Přestože v současné době byla pozornost upřena především na směrnice GDPR a úpravu autorských práv v čele s neblahými články 11 a 13, EU má i další kontroverzní plány. Tentokráte se hodlá zaměřit na zvýšení silniční bezpečnost, a to už během zářijového hlasování.
Všechno však může být do té doby jinak – mezitím totiž proběhnou květnové volby do Evropského parlamentu.
Současný plán navrhuje, že všechna nově vyráběná auta prodávaná v zemích EU získají nové bezpečnostní prvky; změny mají být tak radikální, jako byl před desítkami let bezpečnostní pás.
Více o automobilech:
- Robotické parkování na letištích
- Chodící automobil od Hyundai
- V automobilech bude mobilní OS Android
Bezpečnost především
Automobilky budou do automobilů muset přidávat interní snímače, omezovače rychlosti, asistenční systémy na udržování automobilů v jízdním pruhu a při zpátečce a také průběžné monitorování celkového stavu – především pozornosti – řidiče.
Řada vyjmenovaných systémů už se v automobilech běžně nachází, novinkou jsou tak především řešení na mapování zdravotní způsobilosti řidiče včetně například opilosti. V současnosti na implementaci aktivně pracuje švédské Volvo.
Zároveň, a to je zřejmě nejradikálnější novinka, budou muset mít všechny automobily, dodávky, kamiony a autobusy zařízení ne nepodobná černým skříňkám známým z letadel. Mají ukládat dat z případných nehod a spolehlivě tak určit, co se přesně stalo.
„Každý rok ztratí na našich silnicích život 25 tisíc lidí. Valná většina nehod je způsobena lidskou chybou. Můžeme a musíme jednat a změnit to,“ popsala komisařka Elżbieta Bieńkowská, bývalá místopředsedkyně vlády ve druhém kabinetu Donalda Tuska.
Na podrobnostech se Evropský parlament, Rada a Komise domluvily v úterý, schválit jej ovšem teprve musí v otevřené volbě Evropský parlament.
EU věří, že nová směrnice by mohla ročně zabránit až 25 tisícům úmrtí a 140 000 vážných zranění do 15 let od implementace. Zajímavé je, že podle tvrzení levicově zaměřeného deníku Guardian by měla regulace přijmout i Velká Británie, a to i v případě brexitu. Pokud EU směrnici schválí, mají její specifikace vejít v platnost už v roce 2022.
Omezení rychlosti bude spoléhat na systém ISA, který se řídí GPS a online mapami. Existují různé úrovně omezení, méně striktní systémy umožňují řidiči limity vědomě překonat, pokud chtějí.
Je pravděpodobné, že s tím, jak se bude zářijové hlasování blížit, se zvýší míra mediálního chaosu tradičně obklopující nové směrnice EU a i toto opatření se dočká kritiky a kontroverze. Není divu: plán Volva na prakticky neustále pozorování řidiče pomocí interní kamery automaticky naráží na obhájce soukromí.