Evropská unie hodlá zvýšit bezpečnost na silnicích, omezí maximální rychlost automobilů

To ale není všechno – takové Volvo navíc plánuje sledovat, zda auto náhodou neřídí opilý řidič pomocí interní kamery.

Přestože v současné době byla pozornost upřena především na směrnice GDPR a úpravu autorských práv v čele s neblahými články 11 a 13, EU má i další kontroverzní plány. Tentokráte se hodlá zaměřit na zvýšení silniční bezpečnost, a to už během zářijového hlasování.

Všechno však může být do té doby jinak – mezitím totiž proběhnou květnové volby do Evropského parlamentu.

Současný plán navrhuje, že všechna nově vyráběná auta prodávaná v zemích EU získají nové bezpečnostní prvky; změny mají být tak radikální, jako byl před desítkami let bezpečnostní pás.

Více o automobilech:

Bezpečnost především

Automobilky budou do automobilů muset přidávat interní snímače, omezovače rychlosti, asistenční systémy na udržování automobilů v jízdním pruhu a při zpátečce a také průběžné monitorování celkového stavu – především pozornosti – řidiče.

Řada vyjmenovaných systémů už se v automobilech běžně nachází, novinkou jsou tak především řešení na mapování zdravotní způsobilosti řidiče včetně například opilosti. V současnosti na implementaci aktivně pracuje švédské Volvo.

Zároveň, a to je zřejmě nejradikálnější novinka, budou muset mít všechny automobily, dodávky, kamiony a autobusy zařízení ne nepodobná černým skříňkám známým z letadel. Mají ukládat dat z případných nehod a spolehlivě tak určit, co se přesně stalo.

„Každý rok ztratí na našich silnicích život 25 tisíc lidí. Valná většina nehod je způsobena lidskou chybou. Můžeme a musíme jednat a změnit to,“ popsala komisařka Elżbieta Bieńkowská, bývalá místopředsedkyně vlády ve druhém kabinetu Donalda Tuska.

Na podrobnostech se Evropský parlament, Rada a Komise domluvily v úterý, schválit jej ovšem teprve musí v otevřené volbě Evropský parlament.

EU věří, že nová směrnice by mohla ročně zabránit až 25 tisícům úmrtí a 140 000 vážných zranění do 15 let od implementace. Zajímavé je, že podle tvrzení levicově zaměřeného deníku Guardian by měla regulace přijmout i Velká Británie, a to i v případě brexitu. Pokud EU směrnici schválí, mají její specifikace vejít v platnost už v roce 2022.

Omezení rychlosti bude spoléhat na systém ISA, který se řídí GPS a online mapami. Existují různé úrovně omezení, méně striktní systémy umožňují řidiči limity vědomě překonat, pokud chtějí.

Je pravděpodobné, že s tím, jak se bude zářijové hlasování blížit, se zvýší míra mediálního chaosu tradičně obklopující nové směrnice EU a i toto opatření se dočká kritiky a kontroverze. Není divu: plán Volva na prakticky neustále pozorování řidiče pomocí interní kamery automaticky naráží na obhájce soukromí.

Zdroj: 1, 2

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Virtuální kryptoměna Facebooku má podporu Visa, Mastercard i PayPalu; vyjít může už v roce 2020
Delfíni si hledají přátele stejně jako my – podle společných zájmů
Nefunguje vám internet? Vodafone má výpadek, přístup k internetu nefungoval v ČR a dalších zemích
Wikipedie dnes nefunguje: Ukazuje, jak by mohl vypadat svět bez svobodného přístupu k informacím

Místo odpovědí na hledané dotazy čeká na návštěvníky Wikipedie jen černá stránka s výzvou k oslovení europoslanců. Ve čtvrtek 21....

Zavřít