Partnerství s technologickými giganty zašlo dál, než by bylo zdrávo. Velké technologické společnosti nakupovaly od Facebooku citlivá uživatelská data a jak ukazují nejnovější zveřejněné zprávy, zástupcům sociální sítě nebylo proti srsti ani poskytnutí přístupu k soukromým konverzacím uživatelů. A to zcela bez jejich vědomí.
Dokumenty, které se dostaly do rukou redakci New York Times popisují spolupráce se společnostmi, jako je Apple, Amazon, Microsoft, Spotify či Netflix. V některých případech měly společnosti přístup k datům i několik let, než jim byl odebrán přístup.
Dokumenty a vyjádření více než 50 bývalých zaměstnanců Facebooku a jeho partnerů ukazují, že největší sociální síť poskytla přístup k uživatelským datům napříč nejrůznějším ochranám a zákonům. Spolupráce probíhala s více než 150 společnostmi, většinou z oblasti technologií či zábavního průmyslu, našli se však i výrobci automobilů či mediální domy.
Apple, Amazon, Microsoft i Netflix jsou jen vrcholkem pyramidy
Zveřejněná kauza zmiňuje různé podoby partnerství, z nichž o některých neměli uživatelé ponětí. Šlo např. o následující:
- Apple získal přístup ke kontaktním údajům a aktivitám v kalendáři uživatelů dokonce i v případech, kdy uživatel zablokoval sdílení dat. Partnerství s Applem podle dostupných informací probíhá i nadále. Apple se hájí, že o žádném „speciálním“ přístupu nevěděl a že data uživatelů nevyužíval.
- Amazon získal jména a kontaktní informace uživatelů v rámci partnerství, které nyní končí. Amazon nezvěřejnil jak data využil, pouze zveřejnil, že je využil oprávněně. Možnou z variant je, že je Amazon využil v boji s falešnými recenzemi.
- Microsoft využil jména, kontaktní informace uživatelů, seznamy přátel a další informace z jejich profilů. Data již prý byla smazána a dostupné údaje prý byly veřejně dostupné.
- Horší je však situace u Spotify, Netflixu a Royal Bank of Canada, kteří měli dostat přístup k soukromým konverzacím a zprávám uživatelů.
Variant obchodování s daty uživatelů bylo více
Přístupy ukazují na trojici rozdílných partnerství. Prvním z nich odkazuje na tzv. „integrace“ a jít má o aplikace, které výrobci jako je BlackBerry umístili do svých zařízení. Data získaná z těchto aplikací byla sdílena především s výrobci zařízení.
Druhým typem spolupráce je model, který využil vyhledávač Bing od Microsoftu. Veškerá dostupná data byla využívána pro personalizaci služeb třetí strany. Například služba Yelp využívala data pro to, aby uživatelům zobrazila, kteří z jejich přátel službu využili. Podle Tmes měl Bing přístup k datům ještě během roku 2017, přičemž dvojice dalších společností měla tento přístup ještě v létě 2018. Jedná se o překvapivé pochybení ze strany Facebooku obzvlášť poté, co došlo ke kauze s Cambridge Analytica ohledně využívání dat z Facebooku k ovlivňování voleb po celém světě.
Je libo soukromé konverzace? Ani to prý nebyl problém
Třetím typem spolupráce, zároveň také nejděsivějším, je poskytnutí přístupu ke zprávám uživatelů, jako se tomu stalo u Netflixu, Spotify či Royal Bank of Canada. Teoreticky tak mohli mít zaměstnanci zmíněných společností přístup a možnost nahlížet do zpráv uživatelů bez omezení.
Znepokojujícíc jsou i další případy. Např. vyhledávače Yandex a Yahoo měli přístup k datům ještě několik let poté, co jej mít neměli. Podobné spolupráce se týkají přibližně 150 velkých hráčů napříč různými odvětvími.
„Partneři Facebooku neignorují soukromí zákazníků a bylo by nesprávné tvrdit opak,“ zmínil Steve Satterfield, ředitel pro soukromí a uživatelské podmínky na Facebooku. „Během let jsme spolupracovali s mnoha společnostmi, díky čemuž mohli uživatelé využívat Facebook i na zařízeních a platformách, kde naní oficiální podpora z naší strany. Na rozdíl od her, streamovacích služeb či jiných aplikací třetích stran, které nabízí služby nezávislé na Facebooku, mohou tito partneři nabídnout pouze specifické funkce Facebooku a nemají možnost přistupovat k citlivým informacím.“ Z vyjádření tedy vyplývá, že OEM výrobci zařízení k datům měli menší přístup, než služby třetích stran.
Netflix se brání: „Zprávy uživatelů jsme nikdy nečetli„
Vyjádření dodal i Netflix. „Během posledních let jsme se snažili udělat z Netflixu co nejvíce sociální platformu. Jednou z těchto funkcí byla možnost doporučovat uživatelům Facebooku zajímavé filmy a seriály skrze Messenger. Tato funkce se nidky nestala dostatečně populární, tudíž jsme ji v roce 2015 ukončili. V žádné fázi jmse neměli přístup k soukromým konverzacím na Facebooku,“ brání se Netflix ve vyjádření pro The Verge.
Asi málokomu přijde překvapivé, že Facebook prodával uživatelská data. Dělal to dříve a v jistých obměnách tak činí neustále. Větším problémem je, o jaká data šlo a jaké důsledky mohl mít přístup třetích stran k těmto informacím. Kauzu pro vás nadále sledujeme.
Nechci FB bránit, ale opravdu by mě zajímalo, která společnost data opravdu nepřeprodává…..
Spíše jde o ty soukromé zprávy. Další věc je pak GDPR, které by přeprodávání osobních údajů mělo zabránit. Je to o lidech.