Jaká je nejlepší alternativa k Google.com? Jaké vyhledávače gigantovi ve světě konkurují? Ačkoliv Google je v současnosti dominantní hráč v naprosté většině světa, není to tak, že by neměl konkurenci, byť obvykle jen lokální. Jsou tu i jiné vyhledávače, uzpůsobené pro potřeby konkrétních regionů.
Statistiky počtu hledání v jednotlivých vyhledávačích se poměrně výrazně liší mezi jednotlivými servery – jde o dost složitě měřitelnou záležitost. Pro příklad si uveďme jednu z nejskeptičtějších údajů z Netmarketshare. Podle jeho údajů bylo v období září 2017 až srpen 2018 pomocí Googlu provedeno přibližně 72 % hledání. Na druhém místě je čínské Baidu se 14 % – tak obrovská je dominance Googlu. Statcounter kupříkladu uvádí dokonce, že ve stejném období bylo skrze Google provedeno celých 91 % hledání.
Jako tradičně bude skutečnost někde mezi, většinou však dosahuje až ke zmiňovaným 90 %.
Má vůbec Google nějakou konkurenci? Ano, ale nikoli celosvětově; všechny významné konkurenční servery jsou lokální.
Seznam.cz je v Evropě unikátem
Už dříve jsme psali o Yahoo!, dnes sice prakticky mrtvém vyhledávači, ale s působivou a poněkud depresivní historií. Zatím je ještě docela silné na Tchaj-wanu a v Japonsku, ale je nejasné, jak dlouho to vydrží.
Další vyhledávač, který většina z nás bude dobře znát, je Seznam. Ten v posledních letech výrazně diverzifikuje své portfolio a není divu; podle většiny statistik dávají i uživatelé v České republice spíše přednost Googlu. Podle serveru Statcounter proběhlo mezi srpnem minulého a letošního roku jen 15,57 % hledání přes Seznam. Google drží 80,54 %. Seznam přesto zůstává silným hráčem i pro svou hlavní stránku v podobě portálu a Google se jej už několikrát pokoušel odkoupit. Významným je Lukačovičův server i z jiného důvodu: v Evropském kontextu není jiný lokální vyhledávač, který by se dokázal Googlu postavit, než právě Seznam.
Zapomenout nelze na Bing od Microsoftu. Přestože nepatří mezi populární volbu, někteří uživatelé jej neváhají použít i v konkurenci Googlu.
Vyhledávače v Číně, Rusku a Jižní Koreji
Asi nejsilnějším konkurentem je Baidu. Čína je velmi specifický a velký trh a Baidu zde dominuje; nepochybně i vlivem čínské vlády, která vnitrostátní služby významně preferuje a Google zde operuje jen s velkými omezeními.
Ačkoliv na ruském trhu má Google větší možnosti, i zde má silného protivníka. Yandex nedávno značně rozšířil své působení a zabývá se třeba i umělou inteligencí, samořiditelnými automobily a dalšími ICT technologiemi. Na rozdíl od Googlu se však, s výjimkou Turecka, drží zemí, kde je dominantní azbuka. Je nepravděpodobné, že by se Yandex snažil Googlu konkurovat celosvětově, byť k tomu má ze všech současných vyhledávačů asi nejlepší pozici. I tak ale byla jeho šance na vítězství minimální.
V neposlední řadě je tu ještě Naver v Jižní Korey (silný, asi 70% podíl), ten stojí za zmínku.
A tím výčet končí. Je to tak, zemí, kde by nedominoval Google, je jen minimum – Čína, Rusko, Jižní Korea, Česká republika a s přivřenýma oběma očima také Tchaj-wan a Japonska. Specifické jsou i muslimské země, avšak tam jsou statistiky o používání internetu dosti nejednoznačné a notoricky nespolehlivé.
Máme tu minoritní vyhledávače typu DuckDuckGo, jejich celosvětové i lokální podíly na vyhledávání jsou však zcela zanedbatelné.
Takový je stav, pro Google velmi příjemný. Není pravděpodobné, že by se situace v nejbližší době nějak radikálně změnila.