Virtuální realita moc reálná není, a i s tou realističností je to často na štíru. Inovace však na sebe nenechají dlouho čekat.
Taktilní prvek – tedy doteky – je pro vnímání okolí u člověka nesmírně důležitý, konec konců je hmat jedním ze základních smyslů. Každý den saháme na spoustu věcí. Pokud by se nám tento zážitek podařilo přenést do VR, znamenalo by to – bez nadsázky – revoluci.
Už jsme o podobných experimentech psali dříve, nejde o nic nového. Mezi pamětihodnější články můžeme zmínit třeba snímače s haptickou odezvou na prsty nebo VR náramek. O této studii píšeme hlavně proto, že se jeví jako relativně pohodlná, technologicky poměrně jednoduchá a finančně potenciálně smysluplná. To neznamená, že je blízko k uvedení do praxe, to ani trochu, stále jde o roky vzdálené systémy.
Rukavice vědců z Cornell University v čele s Robem Shepherdem disponuje snímačem, který je pružný a ohebný a sedí na ruce. Optická vlákna poskytují zpětnou vazbu na dotyk, k experimentům tým využil 3D vytištěnou rukavici s Bluetoothem, baterií a jednoduchou elektronikou. Nic složitého, což je dobře. Čím je produkt složitější, tím více věcí se může pokazit.
![Obrázek: Reálnější doteky ve VR: Pružná rukavice může vylepšit zážitek ze hraní Obrázek: Reálnější doteky ve VR: Pružná rukavice může vylepšit zážitek ze hraní](https://1501573522.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2020/11/1112_stretched_sensor-1024x576.jpg)
Ohebný snímač spolu s barvami, které reagují na tlak a pohyb
Prototyp kombinuje transparentní polyuretanové jádro spolu se snímači opatřenými barevami na prstech. Ty zaznamenávají pohyby prstů a vyvinutí tlaku prstem včetně jeho polohy. Hráč by tak kupříkladu mohl pocítit zpětnou vazbu po dotyku virtuálního tlačítka ve hře.
Napodobení dotykových vjemů z reálného světa je prozatím nerealistické, nicméně alespoň nějaká vazba při například sebrání objektu je žádoucí a výrazně by zvýšila imerzi ve VR aplikacích; nemluvíme teď nutně jen o hrách, ale třeba i vzdělávacích aplikacích.
Zdroj: Cornell