Tentokrát mimo jurisdikci EU, ale přesto z evropské země. Na nejasná reklamní pravidla si stěžují Francouzi a soud jim dal za pravdu; Google se hodlá odvolat.
Po čtyřletém vyšetřování dávají úřady Francie Googlu pokutu ve výši 150 milionů euro za nejasná a nepředvídatelná pravidla reklamy. Vyšetřování začalo před čtyřmi lety, kdy společnost Gibmedia obvinila Google z pozastavení jejího Google Ads účtu bez předchozího varování. Francouzští regulátoři potvrdili, že si Google mění svá pravidla služeb jak se mu zachce, a tím zneužívá své výsadní tržní postavení.
Pokuty se hromadí, Google na ně má vlastní kolonku v nákladech
Google se hodlá proti rozhodnutí, nepříliš překvapivě, odvolat. Ze strany EU a evropských států už dostal hodně pokut, a to i v miliardových výšinách, a tato situace zřejmě hned tak nepřestane. Není bez zajímavosti, že ve veřejně publikovaných nákladech má Google už specifickou kolonku na pokuty.
Mimo jiné se na Google chystá hromadná žaloba, která vyplývá z předchozích pokut daných a potvrzených Evropskou komisí; ze zdrojů blízkých české firmě, která žalobu připravuje (identitu zdroje prozradit nemůžeme, ale redakce ji zná), víme, že poškozenými budou konkurenční služby, kterým vznikl nárok na náhradu škody. Výsledná částka, kterou bude muset Google zaplatit, může být poměrně značná. Nebude navíc nutné dokazovat vinu serveru – to už za žalobce udělala Evropská komise.
Zpět ale k francouzské žalobě. Proti Gibmedia má Google reálnou šanci na to s odvoláním uspět. Dle tvrzení firmy totiž služby Gibmedia propagovaly skrze Ads reklamu na takové stránky, které oklamaly zákazníky. Měly je přesvědčit k zaplacení za služby s nejasnými podmínkami užívání. Brání se tak ochranou zákazníka, což je relevantní protiargument; nicméně váhu tvrzení Googlu musí určit soud.
Francie celkově patří mezi nejsilnější „nepřátele“ Googlu, země se tím znelíbila i Donaldu Trumpovi, který má zase problém s chystanou 3% digitální daní. Mezi výčet pokut patří 100 tisíc euro už v roce 2011, 150 tisíc euro z roku 2014 a dalších 100 tisíc před třemi lety. Před nedávnem pak dlouhý seznam doplňuje pokuta v hodnotě cca 50 milionů euro za netransparentní a těžko dostupné údaje o zacházení s daty zákazníků. Firma navíc musela nedávno doplácet v přepočtu přes miliardu euro za dříve nepřiznané daně.
Zdroj: Reuters