Nová pravidla budou platná už od příštího měsíce. Webům, které vědomě a záměrně šíří lži, sebere možnosti financování přes Google.
Google se rozhodl, že reklamy, které „odporují směrodatnému vědeckému konsenzu“ o současné pandemii budou napříč vyhledávačem zablokovány. Webové stránky a aplikacemi, které získávají peníze právě pomocí svých reklam, tak budou mít omezenou možnost dále šířit dezinformace, konspirační teorie a lži kolem koronaviru CoV-SARS-2019 způsobujícího nemoc Covid-19.
Mezi nejčastější teorie patří, že virus byl vytvořen v laboratoři (obvykle čínské nebo americké), případně že za ním stojí, bůh ví proč, Bill Gates.
Kromě blokování reklam bude Google využívat plnou sílu svých algoritmů i lidských zaměstnanců, kteří začnou blokovat tvůrce reklam a článků, co porušují pravidla firmy. Samozřejmě nemůže nijak cenzurovat obsah – to ani firma nechce – ale může odstřihnou opakovaně varované firmy od své reklamní platformy Google Ads.
Google už podobná pravidla delší dobu má ohledně obsahu šířícího lži o vakcínách způsobujících autismus, nyní chce tato pravidla rozšířit a důsledněji zajistit jejich dodržování.
Už v dubnu Google oznámil, že na boj proti dezinformacím panujících kolem koronaviru věnoval přes 6,5 milionů dolarů (což je pro obra jeho rozměrů vcelku nepodstatná částka, to ale není důležité). I další platformy proti šíření současných dezinformací vystupují – Apple odmítá veškeré mobilní aplikace související s koronavirem, které nepochází od oficiálních zdravotnických organizací, Twitter, nyní pohroužen ve vlastní kontroverzi, závadné tweety maže a Facebook se pokouší příspěvky s nepravdivými informacemi označovat.
Nutno říci, všem těmto firmám se mnohem lépe daří dezinformace vyvracet v angličtině, jazyce internetu – v českém prostředí se mýtům, lžím, dezinformacím a falešným zprávám daří dobře.