Asijský obr má regulace rád, a k videohrám má velmi rozporuplný vztah. Na jednu stranu jsou v zemi enormně populární a Čína disponuje velkými studii jako Tencent, na druhé straně jsou však běžně haněny ve státních médiích a tvrdě regulovány, obzvláště u dětí a teenagerů.
Po nedávném článku ve státním médiu Economic Information Daily se krátkodobě propadly akcie významných čínských herních firem a Tencent, nejznámější z čínského videoherního trhu, se odhodlal dále omezit přístup k některým svým titulům, a to hlavně mládeži.
Text v plátku nazval herní průmysl „duševním opiem“ a přirovnal závislost na hrách k drogám; dále pak obvinil videohry z „ničení budoucí generace“. Čína také dlouhodobě označuje hry jako problematický faktor, který vede ke zhoršenému zraku a slabším výsledkům při studiu.
Hry jako symbol společenské proměny
Čína trpí nespokojeností části mladší generace Číňanů, kteří odmítají vysoce kompetitivní, tvrdé pracovní prostředí silné čínské ekonomiky. Oblibu videoher mezi mladými si státní média občas vykládají jako odpor vůči hodnotám minulých generací a čínské vlády.
Hry jsou proto pro mladší 18 let v Číně omezeny. V zemi existují časové hranice, do kterých mohou adolescenti a děti hrát. Dříve mohli mladí Číňané hrát 90 minut denně během týdne a 3 hodiny denně o víkendech a svátcích, nyní půjde maximálně o 60 minut denně a 2 hodiny o víkendech.
V souladu s původními pravidly také musí v online hrách použít u registrace skutečné jméno, a musí si dávat pozor i na výdaje. Za různé mikrotransakce a další stahovatelný obsah nesmí měsíčně utratit více než přibližně 1 000 korun.
Omezení se týká jen nejpopulárnějších her v zemi, primárně těch mobilních. Média jako příklad zmiňují Honor of Kings od Tencentu, masivně populární čínskou mobilní hru.
Číňané se rychle naučili omezení obcházet, kupříkladu využíváním účtu rodičů, starších kamarádů nebo pomocí VPN.
Podle vládních statistik hraje více než polovina uživatelů internet u online hry, tedy stovky milionů lidí. Číňané obvykle preferují mobilní hry spíše než konzole nebo hry na PC, struktura trhu a popularita titulů je tak často notně odlišná od západních zemí.
Tencent vlastní řadu vývojářských studií a pod jeho portfolio titulů patří velmi populární kousky jako League of Legends; hry populární mimo Čínu jako Path of Exile nebo Call of Duty Mobile dále po menších úpravách vydává a hostuje v Číně po splnění přísných podmínek místních regulátorů. League of Legends vydává studio Riot sídlící v USA, v Kalifornii, majitelem je ovšem právě Tencent. To je pro operace čínského herního obra typické, firma nechává vývojářům poměrně vysokou míru autonomie.