Samsungu se během koronavirové pandemie hodně nedařilo a jeho prodeje se propadly o děsítky procent; Huawei oproti tomu zaznamenalo jen malý pád.
Huawei boduje na tom, že je extrémně úspěšný v domovské Číně, která je zároveň nejlidnatější zemí světa (ačkoli je možné, že ji brzy překoná Indie) a kde je smartphonový trh vysoce rozvinutý a bohatý.
Po devíti letech se tak na vrcholu žebříčku prodejců neobjevil ani Samsung, ani Apple. Pro Huawei je to důležité poprvé. Celní válka USA s Čínou významně ovlivnily podnikání firmy včetně prodejů, ovšem zdá se, že podpora Číny, Evropy a dalších zemí je pro Huawei zatím dostačující.
Masivní a bohatý trh nemusí do budoucna stačit
Analytiku potvrzují čísla firmy Canalys. Huawei v posledním čtvrtletí prodal 55,8 milionů zařízení – což je propad o 5 % proti stejnému čtvrtletí roku 2019 – oproti 53,7 prodaným milionům kusů telefonů Samsungu. Jihokorejský obr se potýká s propadem prodejů o více než 30 %, velmi pravděpodobně způsobený primárně koronavirovou krizí, což je na datech jasně vidět.
„Jde o fascinující výsledek, který by ještě minulý rok jen málokdo předpokládal,“ sdělil k tomu analytik Canalysu Ben Stanton. „Kdyby nebylo Covidu-19, nestalo by se to. Huawei plně využilo čínského ekonomického vzestupu k znovuzažehnutí svých prodejů. Samsung je v Číně spíše vzácný, má podíl na trhu méně než 1 %. Jeho hlavní trhy, což je Brazílie, Indie, Spojené státy a Evropy, se potýkají s koronavirem a karanténami.“
Indický trh se smartphony se vlivem koronaviru ve 2. čtvrtletí letošního roku kupříkladu smrkl o masivních 50 %.
Canalys ale zdůrazňuje, že udržet si pozici bude pro Huawei velmi obtížné – prodeje mimo Čínu klesají i kvůli obavám, jak budou smartphony bez Googlu fungovat. Síla v Číně nemusí do budoucna stačit a je pravděpodobné, že se Samsung na výsluní opět vrátí. V Česku se Huawei dohodl se Seznamem, ten by měl částečně Google nahrazovat. Jak úspěšná bude tato změna u zákazníků, na to si budeme muset ještě počkat. Dohoda vznikla teprve v červenci.
Zdroj: Canalys