Soukromí na internetu je stále důležitější, informací si začínáme vážit

Pryč jsou doby, kdy si firmy sesbíraly jakákoliv data co potřebovaly a pak si je za velké peníze volně rozprodávaly. GDPR nebylo vyvrcholením, ale jen logickým důsledkem neustále se zvyšujícího zájmu o to, co se vlastně s našimi osobními údaji děje.

Čteme o tom téměř neustále, hlavně ve spojitosti se sociálními sítěmi a globálními korporacemi. Úniky dat či skandály typu Cambridge Analytica vnímají nejen uživatele ve Spojených státech, ale i my v Evropě. Rozporuplná legislativa Evropské unie, GDPR, silně ovlivnila, jakým způsobem mohou firmy s našimi údaji zacházet.

Ale nejinak je tomu i ve zbytku světa. Tlak na ochranu osobních údajů vychází z pochopení toho, co je internet: tedy že jeho anonymita je v době sociálních sítí iluzí, pokud zrovna nepoužíváme Tor a nevyhledáváme skrze DuckDuckGo.

Faceboook a Cambridge Analytica, Microsoft a Windows, Google a vše

Digitální věk příliš nenahrává pocitu, že jsou naše osobní údaje v bezpečí; mluvíme o „právu na soukromí“, kterého se kupříkladu celebritám nedostává, a v době, kdy má každý smartphone kameru, vlastně ani nemůže.

Není náhoda, že o únicích dat ze sociálních sítí, neetickém prodeji informací uživatelů či prohlubujícím se pátrání po tom, kolik dat o nás vlastně firmy sbírají (odmítám zjišťovat, co o mě Google ví – pravděpodobně více než já) je nyní v médiích tolik. Je to důsledek světa, kdy si technologičtí giganti mohli dělat, co chtěli – sosali tolik informací, kolik bylo fyzicky možné. Data jsou peníze, vždy byly. Až teď tato finanční fontána pomalu hrozí vysycháním.

Internet pomalu odrůstá dětským plenám. Vydržel v nich dlouho, ale ještě aby ne – jedná se o skutečnou revoluci v komunikaci, a nejen v ní: počítače a právě především internet ovlivňují každodenní život jednotlivců na celém světě jako málokterá jiná technologie. Teď už jej navíc začínáme chápat, a proto je čas na pozorování hlubších souvislostí a komplexních aspektů internetu: proč se na něm chováme tak, jak chováme, kupříkladu.

Informace a soukromí v digitální éře

Součástí toho je právě také poptávání se po tom, co se s našimi informacemi děje. Nemáme problém své příběhy sdílet na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu; ba naopak, zatím se zdá, že čím mladší generace, tím otevřenější. Sdílejí svůj život se zbytkem světa. Pro dnes už dávno dospělé generace, ty, které ještě zažily dětství bez elektroniky nebo jen s minimem (řekněme přibližně do počátku 90. let, byť hranice je samozřejmě individuální) je podobné chování méně běžné. Ale to je normální, jde nejen o záležitost věku, ale také dalších sociálních a psychologických faktorů.

Jenže tato otevřenost má své hranice. Co se na internet jednou dostane, to už tam také zůstane: staré pravidlo, dodnes dobře platné. Uživatelé jako kdyby říkali: je to tu, v pořádku. Ale to neznamená, že to můžete šířit dál, prodávat, přeposílat nebo s tím jakkoli disponovat, aniž bych k tomu svolil. Facebook, Google, Microsoft, Amazon a další milují informace uživatelů, protože pro ně představují významný zdroj příjmů, jednoduchou a spolehlivou monetizaci. Ale příjmy klesají.

S tím souvisí i problém duševního vlastnictví. I ten se chystá Evropská unie nově řešit dalšími směrnicemi, normami a legislativními opatřeními. Když to nejde po dobrém, půjde to regulacemi.

Internet se vyprofiloval a to, jak jej používáme, už se bude měnit méně, pomaleji než dřív, minimálně dokud nepřijde nová významná inovace typu kvantových počítačů. Do té doby je však mnoho co řešit a tím nejdůležitějším je, zdá se, soukromí.

avatar
  Odebírat  
Upozornit na
Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Co s přebytkem notebookových procesorů? V Číně si s tím hlavu nelámou
Na Grónsko dopadl kilometrový asteroid: Velký dopadový kráter zmizel pod kilometrem ledu
Elektrické koloběžky byly jen začátek: Lime začíná půjčovat auta a půjčíte si je kliknutím v mobilu

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Vraťte zpět odeslaný text: Facebook umožní mazat zprávy z Messengeru, neuvidí je ani příjemce

V dubnu se objevila zpráva, že Mark Zuckerberg smazal z Messengeru již odeslanou zprávu. To sice může každý z nás, ale zmizí jen...

Zavřít