Statistiky internetových podvodů trhají rekordy. Blížící se Vánoce a Black Friday situaci jen umocňují. Rok 2022 je nejhorší v historii a čísla jasně ukazují, že Česká republika podvodníky zajímá. Rok ještě ani neskončil a do října již policisté evidují více než 15 tisíc kyberzločinů. Jak se bránit?
Pozor byste si podle odborníků měli dát především na podvody na Bazoši a Sbazaru. Peníze na bankovní kartu vám nikdo nepošle a proto ji při přijímání platby za zboží nikam nezadávejte. Dalším zdrojem podvodů jsou nejrůznější nabídky „výhodných“ investic či falešné telefonáty přesvědčující uživatele o napadení jeho účtu.
Banky na prevenci ročně vynakládají stamilióny korun
„Digitální bezpečnost patří k prioritám skupiny ČSOB v péči o klienty. Na investice do bezpečnosti a prevence vynakládáme ročně stamilióny korun, ale před zákeřnými kyberpodvodníky se nemůže bohužel ukrýt nikdo. Jsou organizovaní, stále profesionálnější a naprosto bez zábran, takže lze čekat jejich útoky ve zvýšené míře zejména před Vánoci. Nejlepší prevencí jsou obezřetnost, a informovanost. Cílem naší nové společné kampaně s Policií ČR je zvýšit úroveň znalostí a naučit lidi základní pravidla efektivní obrany,“ říká Petr Hutla, člen představenstva ČSOB.
Průměrná škoda je 161 500 Kč
Policie ČR registruje jen do konce letošního října 15 409 trestných činů spáchaných v kyberprostoru, zatímco za celý rok 2021 to bylo 9518 a před deseti lety pouze 2195. Okradených jsou desetitisíce a škody jsou ve stovkách milionů korun. Podle České bankovní asociace připadá na jednoho poškozeného klienta škoda v průměru 161 500 korun.
„Počty online podvodů neustále narůstají a je tedy daleko větší pravděpodobnost, že se s nějakou hrozbou setká každý z nás a je jenom na nás, jak na to budeme připraveni. Navíc značně roste i kvalita a sofistikovanost těchto útoků. V posledních letech u online podvodů zaznamenáváme prvky organizovaného zločinu s mezinárodním přesahem. Odhalování je zde velmi složité a zdlouhavé, a proto je potřeba, aby se každý choval obezřetně a nenechal se nachytat,“ doplňuje Tomáš Kubík, náměstek policejního prezidenta pro Službu kriminální policie a vyšetřování.
„Policie má do jisté míry svázané ruce, pokud někdo podvodu nenaletí, měl by ho stejně nahlásit na Policii. Použít k tomu musí standardní cesty,“ doplnil Tomáš Kubík pro inSmart.cz
Volač a Klikač zábavnou formou upozorňují na nejčastější typy podvodů
ČSOB a Policie ČR společně připravili preventivní kampaň s názvem Volač a Klikač, aby zvýšili povědomí o této problematice, varovali před kyberpodvodníky a ukázali na co si dát pozor.
„Základní pravidla jsou velmi jednoduchá. Chceme naučit lidi, aby si před každým kliknutím na odkaz v SMS zprávě nebo v emailu či před zodpovězením otázky volajícímu sami položili dotaz: Nechce mě náhodou okrást? Není to náhodou Volač nebo Klikač? Banky nikdy nepožadují citlivé osobní informace nebo data o účtech nebo platebních kartách, protože své klienty znají,“ vysvětluje Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů ČSOB.
Podle něho je v případě nejistoty a pochybností je nejlepší vždy kontaktovat přímo klientská centra bank, která fungují nonstop a jejichž pracovníci si s takovou situací dokážou poradit.
Zdroj: TK