Značka Lexus prozatím raději sází na hybridní vozy, svého zástupce na trhu elektromobilů má pouze v podobě jednoho jediného modelu, RZ. My jsme se v něm vypravili na výlet a ačkoliv to bylo veskrze příjemné svezení, v kontextu moderní elektromobility to zároveň působilo jako pohled do minulosti.
Prvotiny to nikdy nemají lehké. Inovace přicházejí rychle a než se nadějete, je tu ten samý produkt v lepší podobě. Přesně to jsme mohli zažít, když jsme si vyzkoušeli Lexus RZ 300e: první elektromobil značky Lexus. Ten se však už od nástupu na trh dočkal modernizace, která řeší celkem dost jeho problémů, takže ve výsledku to bylo spíš takové ohlédnutí za tím, jak značka odstartovala své členství ve světě elektromobilů. A novým zájemcům rovnou doporučujeme počkat na modernizované varianty 350e a 550e s lepší baterií.

Foto: Redakce inSmart.cz
Produkce Lexusu stále více sází na hybridy a jejich plug-in odnož, což je aktuálně styl, který značce sedí asi nejlépe. A to ať už se bavíme o menším modelu LBX nebo špičkovému SUV RX, v obou případech pomáhá s jízdou elektromotor, ale jinak výrobce stále primárně spoléhá na své benzinové motory s ověřenou E-CVT převodovkou. A ty jsou dlouhodobě oblíbené i u zákazníků. RZ tak v podstatě stojí stranou, byť se k němu příští rok má přidat ještě elektrická verze sedanu ES.
Pohodlí zaručeno
Lexus RZ má v portfoliu výrobce nejblíže asi modelu RX. Oba jsou větší SUV s opravdu pohodlným, ba až luxusním interiérem, prostorným kufrem, špičkovým infotainmentem a plejádou funkcí. Zatímco ale RX pohání primárně 2,5litrový čtyřválcový motor s výkonem až 273 kW ve variantě 500h, u modelu RZ 300e se spoléháte výhradně na elektromotor s výkonem 150 kW. Baterie ve vozu má pak kapacitu 71 kWh.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Na uvezení dvoutunové váhy to stačí a vozidlo je dostatečně hbité, ale za sportovním zážitkem bych asi šel do jiného elektromobilu. Lexus zkrátka myslí hlavně na pohodlí, což se vyznačuje pohodlnými sedačkami, dostatkem místa na zadních sedadlech a celkem jednoduchém ovládání. A opomenout samozřejmě nelze ani ohromný 14palcový dotykový displej infotainmentu, kde by se klidně daly sledovat i filmy, kdyby auto umělo řídit samo (což bohužel neumí).
Interiér v autě je luxusní i praktický zároveň, od malých voličů dvouzónové klimatizace s vlastní malou obrazovkou uvnitř, přes head-up displej až po pádla pod volantem, kterými například měníte intenzitu rekuperace vozidla. Spolucestující na zadních sedadlech se mohou roztahovat a v kufru je dost prostoru i na větší zavazadla.
- Lexus RZ Foto: Redakce inSmart.cz
Po designové stránce je nepochybně zajímavá výrazná maska vozu, vzadu pak zase dvojice ostrých prvků, které naznačují tvar sportovního křídla. Rovněž je opravdu hezký bronzový lak, který se nám zatím neokoukal i u jiných modelů z portfolia Lexusu. Nabíjecí port je na boku před dveřmi řidiče, což znamená, že u nabíječek můžete parkovat klidně pohodlně popředu.
Kolik ujede?
Pro Lexus RZ jsem měl jednoduchý úkol: dovézt mne z Prahy do německého Regensburgu a zpět. Pro cestu tam jsem na porovnání spotřeby vybral dvě různé trasy. Zatímco na cestě tam jsem jel téměř výhradně po dálnici, na cestě zpátky jsem naopak preferoval okresky se zastávkami ve městech (Domažlice, Příbram). A byl to překvapivě rozdílný zážitek.
Na cestě tam, dlouhé zhruba 270 kilometrů, byla nezbytná zastávka na hraničním přechodu v Rozvadově, a to bohužel nejen na svačinu, ale i na nabíjení. Vůz totiž v konfiguraci se 71kWh baterií zkrátka tuto vzdálenost běžným dálničním tempem nezvládne. Vyjížděl jsem „s plnou“ a před hranicí s Německem po 160 kilometrech jízdy po dálnici jsem byl na 37 procentech baterie. Podotýkám, že povětšinou nastavuji tempomat na 130 km/h a snažím se nikam nehnat.
- Lexus RZ Foto: Redakce inSmart.cz
Zběžným odhadem tedy Lexus RZ 300e v čistě dálničním režimu zvládne tak okolo 240 kilometrů, než bude opravdu potřeba doplnit energii. Ono to sice vychází, že spousta řidičů (včetně mne) by si zhruba po 200 kilometrech za volantem už ráda udělala alespoň krátkou přestávku, ale i tak to může být omezující pocit. Obzvlášť s takto pohodlným vozem vzbuzujícím dojem, že jeho baterie zvládne víc.
O dva dny později po prohlídce bavorského městečka volím cestu mimo dálnice, po okreskách. Cesta je to pomalejší, zato s hezčími výhledy do krajin Českého lesa a později Brd a o trochu kratší (asi 260 kilometrů). Ale co víc, Lexus RZ 300e to v tomto případě zvládl na jedno nabití, a ještě s rezervou 25 procent. To znamená, že po okreskách s občasným průjezdem města už vůz zvládne okolo 350 kilometrů na jedno nabití. A to už není až tak špatná hodnota. V čistě městském provozu to tedy zcela jistě bude i přes 400 kilometrů.
- Lexus RZ Foto: Redakce inSmart.cz
Nabíjení podporuje vůz samozřejmě i rychlé DC s výkonem až 150 kW. Ale není to nic pro nadšence, kteří chtějí zkoumat nabíjecí křivku a podobně: alespoň ne ve vozu. Ten totiž po připojení nabíječky pouze zobrazí výpočet doby nezbytné do 80 nebo 100 procent. Stačí to, ale i výrazně levnější elektromobily vám toho o nabíjení zobrazí daleko víc.
Kdo si počká, ten se dočká
Model RZ 300e za cenu od 1,5 milionu korun působí přesně tak, jak jsem očekával. Pohodlí, prostor a jízdní vlastnosti odpovídají standardům značky a svezení je to opravdu příjemné. Jenže zároveň je zkrátka poznat onen charakter elektrické prvotiny, tedy nepříliš dobře optimalizovaná spotřeba, málo informací o nabíjení a vlastně i nijak zázračně velká baterie. I přesto se ale vozem dá jet v pohodě na dovolenou do zahraničí, jen zkrátka počítejte s častějším nabíjením, obzvlášť, pokud budete využívat dálnice.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Foto: Redakce inSmart.cz
Oproti tomu třeba varianty 350e a 550e, už mají větší 77 kWh baterii a hlavně lepší optimalizaci spotřeby, údajně by vůz měl být schopen na jedno nabití ujet klidně o 100 kilometrů víc. Podle standardu WLTP by to mělo být až 575 kilometrů. A to už je hodně zajímavá hodnota. Modernizované verze navíc přidávají i předehřev baterie, rychlejší AC nabíjení a také výrazně vyšší výkon (přes 400 koní u 550e). To zkrátka zní o dost lépe a my se těšíme, až budeme moci vidět zlepšení v praxi za volantem.
Zdroj: Vlastní


















