Uživatele Facebooku vábí až příliš lákavá nabídka na to, aby to byla pravda. Ne každý ale pochopí, že jde o finanční podvod. Jak poznat a nahlásit podvodné reklamy, které se snaží okrádat nepozorné a naivní uživatele?
Meta, provozovatel sociálních sítí Facebook, Instagram či Threads, již delší dobu ignoruje problém, kterým jsou podvodné reklamy lákající na pochybné investice. Reklamy slibující zhodnocení ve stovkách procent v redakci monitorujeme už několik let. Pravdou je, že se objevují v pravidelných intervalech a mají řadu společných prvků. Jejich zadavateli jsou většinou zahraniční hacknuté účty, reklama slibuje zhodnocení v řádu stovek procent a požaduje, abyste investovali konkrétní minimální částku.
Po sériích podvodných reklam zneužívajících osobnost Leoše Mareše, prezidenta Petra Pavla či jiné známé tváře, je zde vlna investičních podvodů lákajících na magické slůvko AI. Umělou inteligenci však budete na propagované stránce hledat marně. I v tomto případě se vás podvodníci pouze pokusí dostat na stránku fiktivního brokera a přimět k zadání platebních údajů či jiných citlivých informací.
Jak poznat podvodné reklamy na internetu?
Podvod je jednoduché prokouknout. Pokud se podíváte na ukázku výše, můžete si všimnout např. podivné zahraniční domény reklamou odkazované stránky. Dalšími varovnými znaky jsou sliby přehnaného zhodnocení (i roční zhodnocení kolem 10 % považují zkušení investoři za velmi dobré) či chybějící informace o provozovateli webu. Stejně tak napoví profil uživatele na sociální síti, zde s adresou @PoemsBySita (básně od Sity) či Human Recruitment (v angličtině by šlo pravděpodobně o stránku náborářů), což rozhodně nezní jako profily seriózních organizací nabízející finanční služby.
Ačkoliv na reklamy nedoporučujeme klikat, zde jsme tak pro účely článku učinili. Po otevření se uživatel dostane na stránku s fiktivním článkem popisujícím pohádkové zhodnocení s využitím AI obchodování. Text v mnoha ohledech nedává smysl a jeho jediným cílem je přivedení uživatele na podvodnou registrační stránku. Na té se má uživatel zaregistrovat do údajného investičního nástroje Trader 2.0 Sprix. Pokud byste registraci provedli, následovalo by kontaktování ze strany podvodníků a snaha o finanční podvod.
Pokud jste na podobnou reklamu kliknuli a proklikali se až k zadání platebních údajů, měli byste ji okamžitě zavřít. Pokud vás bude někdo kontaktovat a vydávat se např. za policii či vaší banku, odmítněte mu poskytnout jakékoliv další údaje a hlavně nikam neposílejte finanční prostředky. Pokud jste v průběhu procesu zadali údaje své platební karty (i kdybyste neklikli na tlačítko pro odeslání), okamžitě zavolejte do své banky a nechte kartu zablokovat.
Jak a proč podvodnou reklamu nahlásit?
Jak jsme si řekli výše, reklamu je snadné rozpoznat, ale Google a Meta mají dlouhodobě velmi špatné nástroje její automatické detekce. Důležité tedy je, aby ji administrátorům nahlásili sami uživatelé.
Proč byste měli nahlašovat podvodné reklamy? Systémy internetových gigantů nejsou dokonalé a s podvodníky vedou neustálý boj Google, Meta či Microsoft. Právě nahlášení podobných reklam, které unikly automatické detekci, vede k následné kontrole ze strany moderátorů a finálnímu zablokování podvodníků.
Jak reklamy nahlásit a zablokovat? Na Facebooku a dalších sítích z produkce společnosti Meta se nachází otevírací menu u každého příspěvku. Na Facebooku má podobu trojice teček v pravém horním rohu. Po kliknutí na ně se zobrazí položky, mezi nimiž je i možnost nahlášení podvodné reklamy.
Kdo by chtěl komunitě pomoci ještě více, může sáhnout po nástroji Meta Ad Library, kde je možné najít a nahlásit další podobné reklamy. Pokud si totiž všímáte, že na vás cílí více podobných reklam se stejným sdělením, můžete je snadno vyhledat a následně nahlásit administrátorům. Dobrým krokem je i následné nahlášení celého profilu.
Ano, je to zdlouhavá a mnohdy frustrující aktivita, která se na první pohled se může zdát bezvýznamná, ale ve výsledku vede k bezpečnějšímu online prostředí, které ocení všichni uživatelé. Možná tím navíc pomůžete zachránit peníze někomu, komu by jejich ztráta mohla doslova zničit život.
Zdroj: Redakce inSmart.cz, Facebook
Úvodní fotografie: Freepik
nahlásit to je zcela zbytečné, již jsem to několiktár udělal, a facebook odpověděl že reklamu zkontrolovali a k žádnému porušení nedošlo.tvrdí že reklama je v pořádku.
To se mi stává především u účtů, které žádají o přátelství a jde o „Sex scamy“. Facebook je naprosto ignoruje a vždy napíše, že bylo vše OK. U finančních podvodů naštěstí celkem blokuje. Ale nechápu, jaký … to tam má na starosti. Většina podvodů jede podle stále stejného vzorce.