KOMENTÁŘ: stream sniping není podvod, trestat hráče je naprostý nesmysl

Herní odvětví se postupně stává mainstreamovým tématem a není tedy divu, že postupně proniká i do masových médií. Jedna “aféra” však vzbuzuje údiv i rozpaky.

Už delší dobu, hlavně díky popularitě nejmenované hry založené na principu „dopadni na mapu, najdi zbraně a zkus se co nejdelší dobu nudit ležením pod mostem nebo plaváním v řece, dokud nezbude posledních pár hráčů ve hře“, se však herními i technologickými médii prohání nepřeložitelný pojem „stream sniping“.

Ve stručnosti se jedná o to, že hráč – sniper sleduje streamera, který v reálném čase fanouškům svou hru přenáší, a tento sniper jej pak díky obrazové a zvukové pomůcce ve formě streamu cíleně na serverech vyhledává a zabíjí ho, případně mu jinak škodí.

Jde o velice kontroverzní záležitost a některé hry se dokonce rozhodly provinilce trestat – tedy, trestat je za podezření ze stream snipingu, neboť prokázat, že někdo stream snipuje, je nemožné. Pomineme-li samotnou morální hloupost takového rozhodnutí (ta je zjevná, presumpce neviny, tj. hráč je nevinen, dokud zločin nebyl prokázán, je pevnou součástí právního řádu demokratických států, a to by mělo platit i ve hrách), jde navíc i o hloupost logickou.

Zabíjí tě kvůli streamování? Nestreamuj

Hráče nikdo nenutí streamovat. Nikdo je za to ani neplatí, jejich zisky plynou z nepřímých metod. Streameři nejsou nějací VIP hráči, kteří by snad měli mít nad ostatními výhody. Zkrátka jen hrají hru – a stejně jako ostatní hráči ve hře využijí jakýchkoli legálních metod, aby zvítězili.

Je to jako v Pokeru: pokud vám soupeř před každým kolem dobrovolně ukáže své karty a bude o nich vyprávět okolním pozorovatelům, kteří nehrají, podíváte se na ně také, přestože s ním u stolu hrajete? Já tedy ano, je to jeho vlastní rozhodnutí. Se streamingem to není odlišné: pokud má hráč na druhém monitoru nebo jiném zařízení vedle sebe stream hráče, se kterým je ve hře, nejde o nic jiného než využití výhody, kterou mu vědomě poskytuje sám „poškozený“. Stream sniper nepoužívá žádný nepovolený program nebo skript; polemizovat by se dalo i o neférové výhodě.

Pokud si chce streamer z hraní udělat živobytí, nikdo mu v tom samozřejmě nebrání, ba naopak. Ale pokud si hodlá stěžovat na to, že si na něj někteří hráči počíhají a v PUBG mu zabijí postavu nebo porazí jeho deck v Hearthstonu, měl by si zároveň uvědomit, že stěžováním si maximálně tak naláká další stream snipery, kteří si na něj rádi počkají. Také není špatné zamyslet se nad tím, že i když hra může představovat zdroj obživy nebo přivýdělku, je to pořád jen hra – a na té lze na rozdíl od jiných zaměstnání změnit server, přezdívku, anebo se bránit jinými způsoby (třeba tím hrát dobře).

Případně si pozdržet stream o pár sekund. Interakce s publikem je pro streamery důležitá, ale pár sekund je v mnoha hrách snadno prominutelných a části stream snipingu jednoduše zabrání.

Videoherní průmysl má reálné problémy, stream sniping mezi ně nepatří

Stream sniping tedy rozhodně není podvod a nelze jej tak brát; hráč jen využívá prostředky, které mu streamer sám a zcela dobrovolně dává do rukou. Byl by sám proti sobě, kdyby je nevyužil.

Hry, které podobné chování trestají, a to navíc jen na základě neověřitelného podezření, prokazují, jak si „své“ streamery hýčkají. Ti jim vlastně zadarmo přivádí další hráče a fanoušky, potenciálně stovky tisíc. Ustoupí jim tak v oblastech, kde by ustoupit neměly a zvýhodňují je tím oproti ostatním uživatelům.

A tomu zase já říkám neférová výhoda. Pokud trestáme stream snipery, proč nezačneme trestat i streamery? A co když streamer zastřelí streamera při koukání na jeho stream?

Rozmazlenost a rozmařilost videoherní kultury momentálně dosahuje svého pomyslného vrcholu; stížnosti nad tím, že někdo streamera ve hře cíleně zabíjí, už opravdu půjde překonat jen těžko. Doufejme, že se brzy postaví na vlastní nohy a pochopí, že hra je hra, stream je stream a každé povolání má svá rizika. Smrt virtuální postavy je, troufám si tvrdit, jedním z těch suverénně nejmenších.

Na druhou stranu je krásné, že žijeme ve světě, kde máme čas a možnost zaobírat se podobnými zbytečnostmi.

A ještě jeden úhel pohledu: Opravdový problém je – bohužel se to děje a už kvůli tomu byly i ztráty na životech, nemluvě o ztrátách finančních a psychických škodách – když na ně závistivý nebo agresivní hráč zavolá zásahovou jednotku ve skutečném životě. Tomu se musí nutně zamezit, a to by se mělo řešit především.

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Facebook v krizi: Sociální síť měla dát přístup k soukromým zprávám uživatelů Netflixu i Spotify
Budoucnost bez kouře: Na IQOS přešlo v Česku už přes 130 000 kuřáků. Philip Morris uvádí novou generaci zařízení
5 technologií roku 2019, o kterých ještě hodně uslyšíme

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

Zemětřesení na herním trhu: IGN koupilo veleúspěšný Humble Bundle

Mediální gigant IGN, známý mimo jiné pro svůj agregátor recenzí herních, filmových i jiných, odkoupil službu provozující prodej zlevněných herních...

Zavřít