Dnes je běžné nakupovat dárky online, komunikovat s klienty či přistupovat do banky bez vycházení ze dveří domova. Je tak zarážející, že pro naprostou většinu úkonů, jako je třeba získání povolení na stavbu garáže, musíte navštívit příslušné úřady a s dokumentací pobíhat z patra do patra až do chvíle, kdy máte všechna potřebná razítka a uspokojíte úřednického šimla.
To by měl změnit tzv. zákon o právu na digitální služby. Zjednodušeně řečeno by mělo jít o zákon, který změní způsob, jakým čeští občané komunikují s úřady. Cílem je doba, kdy nebude kvůli maličkostem nutné navštěvovat úřady osobně a pobíhat s papíry mezi jednotlivými odděleními.
Zákon o právu na digitální služby
Nový zákon se snaží sledovat potřeby občanů a garantuje do 5 let veškerou komunikaci se státem elektronicky. Jakmile vláda zákon přijme, vytvoří plán s katalogem služeb. Každý rok postupně pokročí k digitalizaci dalších částí administrativy.
Důležité bude sdílení dat. Zákon myslí mj. na to, aby nebylo nutné poskytovat stejný dokument vícero úřadům. Např. takové potvrzení o nejvyšším dosaženém vzdělání je vzorovou ukázkou, kdy nedává smysl, aby si ministerstva a úřady danou informaci nemohli předat automaticky.
Jaké jsou parametry zákona?
Zavádění digitálních služeb proběhne postupně během 5 let. Zákon se týká státní správy, nikoliv samosprávy. Do systému se bude možné přihlásit skrze Czech POINT, portál občana, datovou schránku či e-mail s elektronickým podpisem.
Během prvního roku ministerstva provedou finální odhad a naplní katalog služeb. Do 5 let od schválení má dojít k vytvoření potřebných služeb.
Kdo chce, může na úřady nadále chodit osobně
„Zákon dává občanům právo, nikoliv povinnost přistupovat k úřadům digitálně. Lidé si tak stále budou moci zajít tzv. na okénko,“ zmínil Ivan Bartoš, předseda Pirátské strany na akci Czech Internet Forum 2019.
Součástí systému by mohl být tzv. notification hub. Centrální systém vyrozumívání by se skládal ze služeb umožňujících zasílání e-mailů, textových zpráv apod. Ten by následně využívaly jednotlivá řešení a systémy státní správy.
Jako první by mohly být digitalizovány agendy, které jsou občany využívány nejčastěji. Bartoš zmínil např. vystavení nového řidičského průkazu.