Konec spoofingu v Čechách? Mobilní operátoři společně chrání české zákazníky, podvodů ubude

Česká republika udělala významný krok v boji proti telefonickým podvodům. Tuzemští mobilní operátoři Vodafone, T-Mobile a O2 oznámili spuštění komplexního, vzájemně propojeného bezpečnostního systému, který cílí na podvodnou techniku zvanou spoofing. Tato ochrana přichází v době, kdy kybernetičtí podvodníci masivně zneužívají možnost maskovat svá telefonní čísla za čísla důvěryhodných institucí či běžných lidí.

Podstata nového řešení spočívá v tzv. Firewallu 2.2, který funguje na principu obousměrného ověřování hovorů mezi sítěmi operátorů. Systém dokáže detekovat, zda je volající číslo podvržené, a pokud vyhodnotí hovor jako podvodný, okamžitě ho zablokuje.

Podvodníci se schovávají za telefonní čísla daleko v cizině a není snadné takové falešné mobilní hovory zastavit, aniž byste blokovali ty lidi, kteří jsou opravdu na cestách a telefonují třeba ze zahraniční dovolené. Jsem proto moc rád, že se nám nyní podařilo najít společné účinné řešení a můžeme zákazníky chránit,“ vysvětluje Jan Šánek, ředitel korporátní bezpečnosti společnosti Vodafone Czech Republic.

Obrázek: Konec spoofingu v Čechách? Mobilní operátoři společně chrání české zákazníky, podvodů ubude

Spoofing podvodníkům umožňuje volat z libovolného čísla. Včetně toho vašeho nebo čísla banky. Čeští operátoři problém vyřešili. Foto: Freepik AI

Zatímco podobné technologie existovaly v rámci jednotlivých sítí, klíčovým průlomem je nyní vzájemné propojení všech tří hlavních operátorů působících na českém trhu. Ochrana se nevztahuje pouze na mobilní linky, ale pokrývá také pevné telefonní linky, což je obzvláště důležité pro firemní zákazníky. Co je podstatné – služba je pro všechny koncové uživatele poskytována zcela zdarma.

Jakub Ludvík, manažer korporátní bezpečnosti společnosti T-Mobile, k celé situaci dodává: „Před dvěma lety se dalo toto řešení používat pouze mezi čísly v síti T-Mobile, ale díky spolupráci s O2 a nyní i Vodafonem zajistí maximální možnou ochranu mobilních čísel na celém území.

Spoofing je zákeřná technika, která na oběti funguje

Spoofing není v českém kyberprostoru novinkou. Naše redakce o něm opakovaně informovala již v minulosti. Jedná se o zákeřnou techniku, při které se podvodníci vydávají za jiné osoby nebo instituce tím, že dokáží zamaskovat své skutečné telefonní číslo a místo něj zobrazit číslo někoho jiného.

V praxi to znamená, že když vám volá podvodník, na displeji vašeho telefonu se může zobrazit číslo vaší banky, policie, IT podpory nebo třeba vašeho známého. Jedná se o jednu z hlavních metod využívaných při vishingu (telefonických podvodech) a je často kombinována s dalšími typy útoků jako je phishing.

Obrázek: Konec spoofingu v Čechách? Mobilní operátoři společně chrání české zákazníky, podvodů ubude

Čeští operátoři nyní společně chrání české zákazníky. Množství spoofingu a vishingu by mělo poklesnout. Foto: Unsplash

Spojení všech tří operátorů do boje proti podvodným voláním vnímám jako zásadní krok vedoucí k maximální ochraně uživatelů. Propracovaný bezpečnostní systém nyní zajišťuje ochranu napříč všemi hlavními mobilními sítěmi Česka, takže dokážeme opravdu efektivně blokovat podvodné hovory,“ komentuje Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti v O2.

Jak vypadá typický podvod využívající spoofing?

Nejčastější scénáře podvodů se spoofingem, které jsme v posledních letech zaznamenali, zahrnují:

  • Falešné bankovní hovory: Podvodník se vydává za pracovníka banky a tvrdí, že zaznamenal podezřelou aktivitu na účtu. Pod záminkou ochrany peněz pak požaduje přihlašovací údaje, čísla karet nebo přesměrování financí na „bezpečný“ účet.
  • Falešné policejní hovory: Útočník předstírá, že je policista a informuje o údajném vyšetřování podvodu. Požaduje spolupráci při „odhalení pachatele“ zahrnující poskytnutí citlivých údajů nebo převod peněz.
  • Falešná IT podpora: Volající se vydává za pracovníka technické podpory (často Microsoftu) a tvrdí, že na vašem zařízení detekoval virus. Následně požaduje vzdálený přístup k počítači, který pak zneužije.
  • Zneužití identity běžných lidí: Stále častěji se objevují případy, kdy podvodníci maskují svá čísla za telefonní čísla běžných uživatelů. Ti pak dostávají zpětné hovory od nešťastných lidí, kteří se domnívají, že jim někdo volal.

Jak se nadále chránit?

Přestože nový systém představuje významný krok vpřed, žádná technologie není stoprocentní. Pokračující testování celého systému bude probíhat i nadále. Podle vyjádření Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS) je stále zásadní, aby uživatelé dodržovali několik základních bezpečnostních zásad:

  1. Nikdy nesdělujte citlivé údaje. Hesla, ověřovací kódy, PINy či čísla karet neposkytujte nikomu po telefonu, bez ohledu na to, jak důvěryhodně hovor působí.
  2. Při pochybnostech zavěste a zavolejte zpět. Pokud vám volá někdo, kdo se vydává za instituci (banku, policii atd.), hovor ukončete a zavolejte zpět na oficiální číslo, které najdete na webových stránkách dané organizace.
  3. Nenechte se vylekat. Podvodníci často pracují s časovým nátlakem a strachem. Vyděšený člověk dělá chyby. Zachovejte klid a nepřistupujte na urgentní požadavky.
  4. Neudělujte vzdálený přístup k zařízením. Legitimní organizace nikdy nepožadují vzdálený přístup k vašemu počítači nebo telefonu.
  5. Využívejte aplikace pro filtrování spamu. Aplikace jako česká „Můžu to zvednout?“ nebo zahraniční „True Caller“ mohou pomoci identifikovat podezřelá čísla ještě nad rámec filtru operátorů.

Kdo je nejohroženější skupinou?

Statistiky dlouhodobě ukazují, že nejzranitelnější skupinou v kybernetickém prostoru jsou senioři a starší uživatelé, kteří své životy neprožili v online světě a mnohdy si neuvědomují všechna rizika. Podvodníci tuto skutečnost velmi dobře znají – při voláních se často ptají na věk volaného a v případě mladších uživatelů hovor často rychle ukončí.

Obrázek: Konec spoofingu v Čechách? Mobilní operátoři společně chrání české zákazníky, podvodů ubude

Volat vám může např. váš příbuzný, že potřebuje půjčit peníze. Číslo je správné, ale ve skutečnosti je to někdo úplně jiný… Foto: Freepik

Není proto od věci poučit o rizicích spoofingu své rodiče či prarodiče. Jak jsme v článcích na inSmart.cz už dříve upozorňovali, je lepší položit hovor skutečné bance, než přijít o životní úspory kvůli podvodu.

Zdroj: TZ APMS

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Samsung Galaxy XCover7 Pro a Tab Active5 Pro: Mobilní tvrďáci do nepohody
Samsung Galaxy XCover7 Pro a Tab Active5 Pro: Mobilní tvrďáci do nepohody
Obrázek: Elektronika unikla americkým plošným clům, ale brzy ji čekají vlastní sankce
Elektronika unikla americkým plošným clům, ale brzy ji čekají vlastní sankce
Obrázek: Jezdící kapsle jako z Jurského parku: Toyota ukázala funkční koncept futuristického vozítka
Jezdící kapsle jako z Jurského parku: Toyota ukázala funkční koncept futuristického vozítka
Obrázek: Překlad psího štěkotu a záchodový držák na smartphone? Nejlepší aprílové žertíky ze světa technologií v roce 2025
Překlad psího štěkotu a záchodový držák na smartphone? Nejlepší aprílové žertíky ze světa technologií v roce 2025
Obrázek: Další krabičku nepotřebujete: Překladač do kapsy zdarma nahradíte mobilním telefonem
Další krabičku nepotřebujete: Překladač do kapsy zdarma nahradíte mobilním telefonem
Obrázek: Vyzdobte si chaty ve WhatsAppu: Nová funkce udělá vaši komunikaci zábavnější a přehlednější
Vyzdobte si chaty ve WhatsAppu: Nová funkce udělá vaši komunikaci zábavnější a přehlednější
Obrázek: Podvod s investicemi aneb Jak jsem podvodníkům poslal peníze a nechal se dobrovolně okrást
Podvod s investicemi aneb Jak jsem podvodníkům poslal peníze a nechal se dobrovolně okrást
Obrázek: Větrák na topení ušetří za energie a zrychlí vyhřátí místnosti: Lidé objevují nový trik s PC ventilátorem
Větrák na topení ušetří za energie a zrychlí vyhřátí místnosti: Lidé objevují nový trik s PC ventilátorem