Konec starostí s dojezdem elektromobilu? Nový systém přesně předpoví, zda dorazíte do cíle

Vědci z Kalifornie vyvinuli nový předpovědní systém, který zásadním způsobem mění výpočet dojezdu elektromobilu. Spoléhá se na reálná data, fyzikální modely a strojové učení, díky čemuž dosahuje vysoké míry přesnosti a spolehlivosti i v náročných podmínkách.

Řidičům elektromobilů by již brzy mohla odpadnout starost s hlídáním dojezdu jejich vozu během cesty. Inženýři z Kalifornské univerzity v Riverside vyvinuli nový diagnostický systém s názvem „State of Mission“ (SOM), který dokáže předpovídat, zda baterie dokáže bezpečně a úspěšně pohánět vozidlo na konkrétní cestě v reálných podmínkách.

Inteligentní správa spotřeby baterie

Nový systém byl veřejnosti představen v nedávné publikaci zveřejněné v časopise iScience. SOM při svých kalkulacích kombinuje datové učení a fyzikální modely. Na rozdíl od současných nástrojů, které zobrazují pouze procento nabití, u svých výpočtů model SOM navíc zohledňuje terén, teplotu a dopravní situaci, aby odhadl, zda vozidlo dokáže dokončit plánovanou trasu bez dalšího nabití. Činí tak prostřednictvím komplexní analýzy stavu baterie, včetně dat o nabití či vybití, jakož i využitím elektrochemických a termodynamických zákonů. Výsledkem je velmi přesná předpověď dojezdu, která je spolehlivá za různých dopravních podmínek. Systém SOM tak překlenuje propast mezi základním odhadem nabití baterie a reálným scénářem.

Nutno podotknout, že podobný systém ve svých vozidlech používá už řadu let i automobilka Tesla.

Obrázek: Konec starostí s dojezdem elektromobilu? Nový systém přesně předpoví, zda dorazíte do cíle

Technologie SOM by mohla uživatelům elektromotorů přinést komplexnější správu spotřeby energie zohledňující řadu vnějších faktorů. Foto: Freepik

Vědecký tým pro vývoj nové metody využil informace sdílené Oxfordskou univerzitou a agenturou NASA, která obsahují dlouhodobě shromažďovaná data o napětí, teplotě a výkonových cyklech současných baterií. Výsledky ukázaly, že SOM může snížit chyby předpovědi na pouhých 0,018 voltů u napětí a 1,37 °C u teploty, což je mnohem lepší výsledek než u současných diagnostických systémů. Na rozdíl od základního zobrazení nabití může systém řidičům sdělit, zda je nutné elektromobil dobíjet v polovině cesty, nebo v případě dronu vyhodnotit, zda-li je let kvůli povětrnostním podmínkám vůbec bezpečný.

Vědci doufají v komerční využití technologie

Autoři systému SOM jsou přesvědčeni o tom, že metoda může zvýšit bezpečnost a efektivitu elektrických vozidel, dronů a dokonce i systémů pro skladování energie. Operátoři tak mohou mnohem lépe plánovat, jak budou daná zařízení s energií hospodařit, a tím tak činit elektromotory výkonnější. Ačkoli tento rámec stále vyžaduje vysoký výpočetní výkon, odborníci se shodují na tom, že by SOM mohl najít uplatnění i mimo laboratorní podmínky.

Zdroje: 1, 2

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pozor na levná šidítka: 5 funkcí, které by měl mít dobrý robotický vysavač
Dračí oheň v kapse: Realme udělalo Game of Thrones smartphone, který mění barvu podle tepla
Obrázek: Týden inovací slaví 10 let: Přijede Stephen Fry, OpenAI a stovky projektů, které mění svět
Týden inovací slaví 10 let: Přijede Stephen Fry, OpenAI a stovky projektů, které mění svět
Závod zrychluje. Vydá Xiaomi vlajkový model 17 Ultra ještě letos?
Google varuje před obřím únikem dat. 2,5 miliardy uživatelů Gmailu v ohrožení
Jste opravdový Applista? Těchto pět tipů by měl znát každý majitel iPhonu
Obrázek: Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Zkrachoval vám dodavatel fotovoltaiky? Nepropadejte panice, takto situaci vyřešíte
Soukromé konverzace s ChatGPT byly dohledatelné ve vyhledávačích. Jak být o krok napřed?