Závod o hluboký vesmír: Bezpečné doplňování paliva hraje prim

NASA a další agentury přemýšlí o delších cestách ke vzdálenějším planetám jako je Mars už dlouho.

Pokud však mají plavidla doletět třeba na Mars i s lidskou posádkou, klíčovou otázkou k vyřešení je doplnění paliva v kosmu.

Bojové letouny kupříkladu mají poměrně sofistikovaný systém tankování za letu využívající jiná letadla; v případě dlouhých letů do vesmíru bude nutné palivo hlavní jednotce rovněž doplnit – jenže jak?

Obrázek: Závod o hluboký vesmír: Bezpečné doplňování paliva hraje prim

Exteriér ISS. Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Fyzika nízkých teplot jako logické řešení

Na to se právě zaměřuje skupina vědců z Case Western Reserve University, NASA Glenn Research a několika soukromých společností jako HX5.

Během příštích pěti let podniknou sérii experimentů, z nichž poslední se uskuteční už přímo ve vesmíru, na ISS. NASA na výzkum věnovala 1,2 milionů dolarů.

Tým vědců se zaměřuje na kryogenickou úpravu paliva – metody hluboké zamražení, které umožní bezpečně a rychle využít stlačené plyny typu metanu jako velice účinné palivo. Ve vesmíru je však manipulace s takovými palivy pro zatím nebezpečná, neboť mikrogravitace mění chování některých látek ve vesmíru.

Obrázek: Závod o hluboký vesmír: Bezpečné doplňování paliva hraje prim

Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Nové nástroje a bezpečné palivo

Cílem má být takové kryogenické zmrazení plynů, které posléze umožní jednoduché skladování paliva a zajistí, že manipulace látek astronauty nezpůsobí katastrofální nehodu. V experimentech a modelech vědci zjistí, jak přesně se budou stlačené plyny ve vesmíru chovat. Jedním z navrhovaných řešení doplnění paliva v kosmu by tak mohlo být vysoce stlačené, bezpečně uskladněné palivo přímo v kosmické lodi, doplněné astronauty za letu ve chvíli, kdy to bude potřeba.

Většinu času se budou experimenty odehrávat v řízeném prostředí na Zemi, v poslední fázi však vědci využijí prostory Mezinárodní vesmírné stanice.

Vědci a NASA si od projektu slibují založení nové metody zamrazování plynů, který zajistí jejich dlouhodobou stabilitu a bezpečnost; zároveň však také má dojít k vývoji nových simulačních nástrojů na výpočet mechaniky tekutin.

Zdroj: CWRU Daily

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Obrázek: LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
Obrázek: 200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
Obrázek: Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Obrázek: Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Obrázek: Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Obrázek: BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
Obrázek: Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl