Ačkoli letadla poháněná vodíkem jsou zcela realistická, konzervativní odhady očekávají jejich běžný provoz tak kolem roku 2040.
Elektrická letadla, tak, jako máme elektrické automobily, jsou za současných technologií zcela nemožná. Baterie by musely být daleko, daleko efektivnější a mnohem lehčí, což je něco, co se známými bateriovými technologiemi zkrátka není dosažitelné.
Než čekat na průlom ve vědě, zvažují někteří výzkumníci jiné alternativy. Potenciál vodíku jako leteckého paliva však láká celou řadu organizací, včetně evropského Airbusu nebo britského projektu FlyZero. Do realizace plánů mají tyto společnosti daleko, FlyZero však zveřejnilo zajímavé novinky z projektu.
Stejný let, jiné palivo
Koncept letadla poháněného tekutým vodíkem by zvládl přepravit 279 pasažérů na trasách jako je Londýn – San Francisco. Dvoumotorové letadlo s rozpětím křídel 54 metrů má nabídnout stejnou rychlost a pohodlí jako současná moderní letadla, s přidaným bonusem nulových uhlíkových emisí.
Za to by se ale pravděpodobně platilo. Vodíkové palivo je prozatím obecně citelně dražší než fosilní paliva, nehledě na experimentálnost a výzvy technologie jako takové.
Koncept by disponoval dvěma kryogenickými palivovými nádržemi, kde by byl vodík uchovává v teplotách okolo -250 stupňů celsia.
Kromě výzev týkající se designu letadel samotných je tu také problém doplnění paliva a jeho skladování. Infrastruktura totiž v tomto ohledu vůbec neexistuje, a samotné skladování vodíku je nákladné.
Britský Aerospace Technology Institute (ATI), který projekt FlyZero financuje, očekává, že v polovině třicátých let už by mohlo být vodíkové palivo levnější a praktičtější než paliva fosilní. To je poměrně optimistický odhad, ale není až tak daleko od dlouhodobých odhadů. Vodík nachází stále více uplatnění napříč průmyslovými odvětvími, což také zjednoduší jeho obstarávání i ono skladování.
ATI samozřejmě také zmiňuje potenciální nízkou uhlíkovou stopu vodíkového paliva, i když k tomu by bylo zapotřebí zefektivnit výrobu.
FlyZero hodlá další koncepty zveřejnit na začátku příštího roku, což budeme s radostí sledovat – je to inovativní záležitost, a představuje jednu z možných cest (nebo naopak slepých uliček), kudy se bude letecká přeprava ubírat.
Zdroj: DFT