Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

Ačkoli letadla poháněná vodíkem jsou zcela realistická, konzervativní odhady očekávají jejich běžný provoz tak kolem roku 2040.

Elektrická letadla, tak, jako máme elektrické automobily, jsou za současných technologií zcela nemožná. Baterie by musely být daleko, daleko efektivnější a mnohem lehčí, což je něco, co se známými bateriovými technologiemi zkrátka není dosažitelné.

Než čekat na průlom ve vědě, zvažují někteří výzkumníci jiné alternativy. Potenciál vodíku jako leteckého paliva však láká celou řadu organizací, včetně evropského Airbusu nebo britského projektu FlyZero. Do realizace plánů mají tyto společnosti daleko, FlyZero však zveřejnilo zajímavé novinky z projektu.

Obrázek: Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

Koncept letadla. Zdroj: FlyZero/ATI

Stejný let, jiné palivo

Koncept letadla poháněného tekutým vodíkem by zvládl přepravit 279 pasažérů na trasách jako je Londýn – San Francisco. Dvoumotorové letadlo s rozpětím křídel 54 metrů má nabídnout stejnou rychlost a pohodlí jako současná moderní letadla, s přidaným bonusem nulových uhlíkových emisí.

Za to by se ale pravděpodobně platilo. Vodíkové palivo je prozatím obecně citelně dražší než fosilní paliva, nehledě na experimentálnost a výzvy technologie jako takové.

Koncept by disponoval dvěma kryogenickými palivovými nádržemi, kde by byl vodík uchovává v teplotách okolo -250 stupňů celsia.

Obrázek: Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

S vodíkem se experimentuje i u automobilů. Zdroj: Shell

Kromě výzev týkající se designu letadel samotných je tu také problém doplnění paliva a jeho skladování. Infrastruktura totiž v tomto ohledu vůbec neexistuje, a samotné skladování vodíku je nákladné.

Britský Aerospace Technology Institute (ATI), který projekt FlyZero financuje, očekává, že v polovině třicátých let už by mohlo být vodíkové palivo levnější a praktičtější než paliva fosilní. To je poměrně optimistický odhad, ale není až tak daleko od dlouhodobých odhadů. Vodík nachází stále více uplatnění napříč průmyslovými odvětvími, což také zjednoduší jeho obstarávání i ono skladování.

ATI samozřejmě také zmiňuje potenciální nízkou uhlíkovou stopu vodíkového paliva, i když k tomu by bylo zapotřebí zefektivnit výrobu.

FlyZero hodlá další koncepty zveřejnit na začátku příštího roku, což budeme s radostí sledovat – je to inovativní záležitost, a představuje jednu z možných cest (nebo naopak slepých uliček), kudy se bude letecká přeprava ubírat.

Zdroj: DFT

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Tesla jde proti proudu. Z elektromobilů odstraní ultrazvukové senzory
Obrázek: LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
LiFePO4 baterie: V čem jsou lepší než Li-Ion či Li-Pol a proč je chtít?
Obrázek: 200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
200Mpx a 8K video? Xiaomi 12T a 12T Pro aneb když na megapixelech záleží
Obrázek: Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Co dokáže domácí robot Optimus od Tesly? Elon Musk představil podrobnosti
Obrázek: Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Facebook je konečně chytřejší. Jak naučit umělou inteligenci chápat vaše zájmy?
Obrázek: Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Co je to spyware a jak se proti němu bránit?
Obrázek: BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
BeReal: Jak funguje sociální síť bez přetvářky?
Obrázek: Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl
Přečtěte si příchozí zprávu, aniž by to kdokoliv věděl