Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

Ačkoli letadla poháněná vodíkem jsou zcela realistická, konzervativní odhady očekávají jejich běžný provoz tak kolem roku 2040.

Elektrická letadla, tak, jako máme elektrické automobily, jsou za současných technologií zcela nemožná. Baterie by musely být daleko, daleko efektivnější a mnohem lehčí, což je něco, co se známými bateriovými technologiemi zkrátka není dosažitelné.

Než čekat na průlom ve vědě, zvažují někteří výzkumníci jiné alternativy. Potenciál vodíku jako leteckého paliva však láká celou řadu organizací, včetně evropského Airbusu nebo britského projektu FlyZero. Do realizace plánů mají tyto společnosti daleko, FlyZero však zveřejnilo zajímavé novinky z projektu.

Obrázek: Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

Koncept letadla. Zdroj: FlyZero/ATI

Stejný let, jiné palivo

Koncept letadla poháněného tekutým vodíkem by zvládl přepravit 279 pasažérů na trasách jako je Londýn – San Francisco. Dvoumotorové letadlo s rozpětím křídel 54 metrů má nabídnout stejnou rychlost a pohodlí jako současná moderní letadla, s přidaným bonusem nulových uhlíkových emisí.

Za to by se ale pravděpodobně platilo. Vodíkové palivo je prozatím obecně citelně dražší než fosilní paliva, nehledě na experimentálnost a výzvy technologie jako takové.

Koncept by disponoval dvěma kryogenickými palivovými nádržemi, kde by byl vodík uchovává v teplotách okolo -250 stupňů celsia.

Obrázek: Letadlo na vodík? Plán, na který si ještě počkáme

S vodíkem se experimentuje i u automobilů. Zdroj: Shell

Kromě výzev týkající se designu letadel samotných je tu také problém doplnění paliva a jeho skladování. Infrastruktura totiž v tomto ohledu vůbec neexistuje, a samotné skladování vodíku je nákladné.

Britský Aerospace Technology Institute (ATI), který projekt FlyZero financuje, očekává, že v polovině třicátých let už by mohlo být vodíkové palivo levnější a praktičtější než paliva fosilní. To je poměrně optimistický odhad, ale není až tak daleko od dlouhodobých odhadů. Vodík nachází stále více uplatnění napříč průmyslovými odvětvími, což také zjednoduší jeho obstarávání i ono skladování.

ATI samozřejmě také zmiňuje potenciální nízkou uhlíkovou stopu vodíkového paliva, i když k tomu by bylo zapotřebí zefektivnit výrobu.

FlyZero hodlá další koncepty zveřejnit na začátku příštího roku, což budeme s radostí sledovat – je to inovativní záležitost, a představuje jednu z možných cest (nebo naopak slepých uliček), kudy se bude letecká přeprava ubírat.

Zdroj: DFT

Obrázek: Krizi překonáme díky umělé inteligenci a zelené energii, tvrdí český podnikatel
Krizi překonáme díky umělé inteligenci a zelené energii, tvrdí český podnikatel
Obrázek: Recyklovatelný dům z 3D tiskárny? Chystá se revoluce v bydlení
Recyklovatelný dům z 3D tiskárny? Chystá se revoluce v bydlení
Obrázek: Android AirTag: Google chce vlastní sledovací přívěsek, má být přesnější než Apple
Android AirTag: Google chce vlastní sledovací přívěsek, má být přesnější než Apple
Obrázek: Google se bojí. Microsoft s OpenAI spolupracují na vylepšení vyhledávače Bing
Google se bojí. Microsoft s OpenAI spolupracují na vylepšení vyhledávače Bing
Obrázek: Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
93%
Recenze: Česká čistička vzduchu GARNI 45T OneCare obstála na výbornou
Znečištěný vzduch
Čistíte si doma vzduch? Co znamená PM 2.5 a jaký mohou mít nečistoty vliv na vaše zdraví?
Obrázek: Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Blíží se kometa, kterou můžete vidět pouze jednou za 50 000 let. Jak ji sledovat?
Obrázek: Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním
Konec složitostem. Novinka ve WhatsAppu ušetří hodiny se zálohováním