Slovenské auto doletělo z Nitry do Bratislavy: Jaké bude cestování létajícím autem?

Termín létající auto je poněkud zavádějící. Kvůli splnění regulačních směrnic se mnoho vozidel, která jsou v současné době ve vývoji, podobá spíše bezpilotním letounům s posádkou nebo letadlům s kolmým startem a přistáním (VTOL). Prototyp, který právě dosáhl významného milníku, však skutečně odpovídá popisu létajícího auta.

První meziměstská cesta létajícího vozu

Slovenská společnost Klein Vision nedávno dokončila svůj první meziměstský let mezi letišti v Nitře a Bratislavě. Na konci 35minutové cesty vynálezce vozu, profesor Štefan Klein, stiskl tlačítko, kterým zasunul křídla, a odjel vozem domů přímo z letištní plochy.

Obrázek: Slovenské auto doletělo z Nitry do Bratislavy: Jaké bude cestování létajícím autem?

Auto dokáže vysunout křídla a vznést se do vzduchu. Při testu letělo ve výšce 2 500 metrů. Foto: Se souhlasem Klein Vision

Společnost na svém hybridním letadle pracuje již více než 30 let. Se 142 úspěšnými přistáními a více než 40 hodinami zkušebních letů za sebou je Klein přesvědčen, že jeho třetí prototyp je připraven ukončit fázi konceptu. V rámci svého posledního průlomu dosáhl dvoumístný AirCar cestovní rychlosti 170 km/h, což je o něco méně než maximálních 190 km/h. Klein uvádí, že vůz v rámci testování manévrovatelnosti letěl ve výšce 2 500 m a poradil si i s otáčkami o 45 stupních. Na rozdíl od vozidel VTOL potřebuje AirCar pro vzlet a přistání dráhu.

Výkon 160 koní je jen začátek, v plánu je 300

Současný prototyp je vybaven motorem BMW o výkonu 160 koní s pevnou vrtulí a balistickým padákem. Klein má s jeho následovníkem ještě větší plány. Tvrdí, že předprodukční model o výkonu 300 koní získá od evropských leteckých regulátorů certifikaci CS-23 pro normální, užitkové, akrobatické a příměstské letouny a povolení k provozu na pozemních komunikacích M1.

Obrázek: Slovenské auto doletělo z Nitry do Bratislavy: Jaké bude cestování létajícím autem?

Se složenými křídly vypadá jako sportovní vůz. Foto: Se souhlasem Klein Vision

Ve skutečnosti by se jeho získání mohlo ještě ukázat jako výzva. Společnost se bude muset pohybovat na tenké hranici mezi lehkým letadlem a těžším vozidlem se zabudovanými bezpečnostními prvky. Existují však náznaky, že se regulační orgány myšlence létajících automobilů nebudou bránit. V USA nedávno Federální úřad pro letectví udělil letadlu Terrafugia pro silniční provoz zvláštní certifikát v kategorii lehkých sportovních letadel (S-LSA), což mu vedle pohybu na silnicích umožňuje legální létání.

Zdroj: Klein Vision

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Huawei se Evropy nevzdá, představilo nový obchod, "rtěnku" a hodinky
Huawei se Evropy nevzdá, představilo nový obchod, „rtěnku“ a hodinky
Obrázek: Levné minipočítače Raspberry Pi poprvé v historii zdražují. Mohou za to čipy
Levné minipočítače Raspberry Pi poprvé v historii zdražují. Mohou za to čipy
Obrázek: Znáte značku Vivo? Stala se 4. největším výrobcem chytrých telefonů
Znáte značku Vivo? Stala se 4. největším výrobcem chytrých telefonů
Obrázek: Aktualizace Windows 10 má chyby, tiskárny od HP, Canon, Brother, Panasonic a Ricoh mohou mít problémy
Aktualizace Windows 10 má chyby, tiskárny od HP, Canon, Brother, Panasonic a Ricoh mohou mít problémy
Obrázek: Platby s náramkem Xiaomi konečně fungují v ČR. Zatím jen někde
Platby s náramkem Xiaomi konečně fungují v ČR. Zatím jen někde
Obrázek: Pozor na podvodné e-maily od Netflixu: Jsou česky a kradou údaje i čísla karet
Pozor na podvodné e-maily od Netflixu: Jsou česky a kradou údaje i čísla karet
Obrázek: Jak snadno stáhnout aplikace do mobilu Huawei? Je to čím dál jednodušší
Jak snadno stáhnout aplikace do mobilu Huawei? Je to čím dál jednodušší
Obrázek: Tip z Microsoftu: Jak nainstalovat Windows 11 na PC s nepodporovaným procesorem?
Tip z Microsoftu: Jak nainstalovat Windows 11 na PC s nepodporovaným procesorem?