Sdílení bez čtení obsahu skrytého za odkazy napomáhá šíření hoaxů a falešných zpráv. Lidé tak často napomáhají sdílení myšlenek a textů, se kterými vlastně ani nesouhlasí. Twitter chce vše řešit šikovnou funkcí, která uživatele motivuje ke čtení sdílených článků.
Experiment sociální sítě Twitter staví na jednoduchém principu. Uživatele nabádá, aby si sdílený článek před dalším sdílením skutečně přečetli. Výsledky jsou podle zástupců společnosti velmi dobré a uživatelé se před sdílením článku skutečně uchýlili k jeho přečtení.
Funkci, kterou by se mohla v budoucnu inspirovat nejedna sociální síť, testuje Twitter od června letošního roku. Právě tehdy začal uživatelům na Androidu zobrazovat při snaze o další sdílení někým již sdíleného odkazu (tzv. retweet) zobrazovat výzvu k přečtení textu. Nenásilná forma boje proti dezinformacím a falešným zprávám skutečně řadu uživatelů přiměla k přečtení článků a v řadě případů také vedla k tomu, že si uživatel sdílení úplně rozmyslel.
Jaké byly reálné dopady experimentální funkce?
- O 40 % uživatelů článek skutečně otevřelo.
- O 33 % více uživatelů sociální sítě si článek před dalším sdílením skutečně přečetlo.
Jak může vypadat taková účelová dezinformace? Ukázkovým případem dezinformačního média je např. server Sputink, jehož způsob tvorby zpráv jsme pro vás popsali v článku Fake news v praxi.
Sdílejte články podle informací uvnitř, nikoliv podle nadpisů
Twitter novou funkci spustí pro všechny uživatele, tedy včetně těch českých. Právě v Česku se totiž dezinformacím daří. Chce tak podpořit boj proti dezinformacím a podporovat „Informované sdílení“. Až bude funkce aktivní, uživatelé uvidí před sdílením článku, který předtím neotevřeli, hlášku „Nadpisy neříkají celý příběh“. Uživatel se samozřejmě bude moci rozhodnout, zda si jej přečte či nikoliv.
Funkce je chytrým tahem a inspirovat by se jí mohli i další sociální sítě typu Facebook, kde jsou neinformovaná sdílení semeništěm pro šíření neověřených až lživých a manipulujících informací.