Lidl kvůli chybě na e-shopu prodával vysavače a autodráhy za 100 Kč. Objednávku naštvaným zákazníkům zrušil

Na e-shopu Lidlu došlo k neobvyklé situaci, která sice potěšila řadu nakupujících – ale bohužel jen na krátkou dobu. Zákazníci, kteří v aplikaci Lidl Plus využili akční kupón pro lidl-shop.cz, byli v závěru své objednávky příjemně překvapeni, když jejich vybraný produkt nestál po slevě avizovaných 1 299 Kč, ale pouhých 100 Kč. Podobný scénář se odehrál i u vysavače na popel, jehož cena v košíku místo 1 499 Kč činila jen 200 Kč.

Co se vlastně stalo?

Vše nasvědčuje tomu, že došlo k lidské či technické chybě při zadávání cen do systému, kdy pravděpodobně někdo zaměnil výši slevy s finální cenou produktu. Informace o mimořádně nízkých cenách se mezi zákazníky rychle rozšířila, což vedlo k velkému množství objednávek. Reakce Lidlu na sebe nenechala dlouho čekat – řetězec začal objednávky hromadně stornovat.

Obrázek: Lidl kvůli chybě na e-shopu prodával vysavače a autodráhy za 100 Kč. Objednávku naštvaným zákazníkům zrušil

Chyba na e-shopu nemusí být nutně výhrou pro zákazníka. Zákon chrání obě strany. Foto: Redakce inSmart.cz

Má na rušení objednávek e-shop právo?

Ačkoliv první reakcí mnoha zákazníků je rozhořčení a přesvědčení o povinnosti prodejce dodat zboží za zobrazenou cenu, situace není tak jednoduchá. Občanský zákoník totiž pamatuje i na podobné situace.

Pro to, aby mohl prodejce legitimně zrušit objednávku kvůli chybně uvedené ceně, musí být ale splněno několik podmínek:

1. Musí se jednat o zjevně nepřiměřenou cenu vzhledem k běžné hodnotě zboží
2. Chyba musela být způsobena nevědomky (omylem)
3. Kupující musel nebo měl poznat, že se jedná o chybu

V případě Lidlu jsou tyto podmínky s vysokou pravděpodobností splněny. Vysavač na popel za 200 Kč místo 1 499 Kč představuje tak výrazný cenový rozdíl, že průměrný spotřebitel musí rozpoznat, že se jedná o chybu systému, nikoliv o běžnou slevu.

Co na to říká zákon?

Podle § 583 občanského zákoníku je právní jednání neplatné, pokud někdo jednal v omylu o rozhodující okolnosti. V případě e-shopů je cena bezpochyby rozhodující okolností. Pokud je cena zboží nastavena chybně a tato chyba je pro běžného spotřebitele rozpoznatelná, má prodejce právo od takové smlouvy odstoupit. Není sice jasné, jak by případný spor zákazníků s Lidlem dopadl, ale to se dozví jen ti, kdo by chtěli Lidl žalovat.

Na sociálních sítích se objevuje řada stížností. Např. pan Novotný píše: „Objednal jsem si autodráhu a zaplatil za ní. Jak si můžete dovolit stornovat potvrzenou a zaplacenou objednávku? Peníze mi nikdo nevrátil. Tohle je na stížnost na ČOI a trestní oznámení z neoprávneného obohacování.

Lidl má samozřejmě povinnost vrátit zákazníkům zaplacené částky v plné výši a je pochopitelné, že k tomu nedošlo hned. Bude zde potřeba několika dní na zpracování plateb ze strany e-shopu. Storno objednávky je pravděpodobně v souladu se zákonem vzhledem ke zjevné nepřiměřenosti ceny. O neoprávněné obohacování se tedy nejedná, pokud prodejce peníze vrátí. Lidl se k situaci zatím nevyjádřil.

Dotčeným zákazníkům zaslal pouze informaci o zrušení objednávky a text: „Nestává se to často a je nám to velice líto, ale Vámi objednané zboží již není k dispozici. Za tuto nepříjemnost se Vám omlouváme.“ Zde bychom od Lidlu čekali férovější jednání a přiznání chyby. Na e-shopu jsou totiž dané produkty stále dostupné a vedené jako skladem i o 24 hodin později, viz galerie výše. Není tedy pravdou, že by byla důvodem nedostupnost zboží.

Zeptali jsme se advokáta

Obecně bude mít prodávající možnost zrušit kupní smlouvu s tím, že smlouva nebyla vůbec uzavřena, pokud dle § 583 obč. zákoníku zde byl omyl na straně prodávajícího a kupující o něm musel vědět. V předmětném případě se vysavač popela prodával místo 1499 Kč za 200 Kč, což mělo být kupujícím podezřelé. Otázka tak je, jestli muselo být průměrnému spotřebiteli jasné, že se s vysokou pravděpodobností jedná o technický omyl nebo chybu a cena byla objektivně a zjevně nepřiměřená hodnotě zboží? Pokud si na tyto otázky odpovíme kladně, tak vlastně kupující zneužívá chybu prodávajícího a prodávající má možnost objednávku zrušit. Zrušení objednávky Lidlem s odůvodněním, že dané zboží už není k dispozici, však v pořádku není, pokud zboží k dispozici objektivně je,“ komentuje pro inSmart.cz situaci Mgr. Jan Černohorský, advokát a partner advokátní kanceláře Černohorský Túryová.

Jak postupovat jako zákazník?

1. Pokud vám byla objednávka stornována, vyčkejte na vrácení peněz
2. Standardní doba pro vrácení platby je 14 dní
3. Pokud peníze neobdržíte, kontaktujte zákaznickou podporu Lidlu
4. Teprve při delších průtazích s vrácením peněz je na místě zvažovat další kroky včetně případné stížnosti na ČOI

Využít očividné chyby v systému e-shopu může být lákavé, nemusí to však mít pro zákazníka šťastný konec. Extrémně nízké ceny, které jsou zjevně nepřiměřené běžné hodnotě zboží, mohou vést ke stornu objednávky ze strany prodejce. V takových případech chrání zákon nejen spotřebitele, ale i prodejce.

Zdroje: 1, 2

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ben

A jak mám k čertu poznat, co je a co není sleva, když ten samý řetězec nabízí čokoládu za 139,- ve slevě za 29.90,- a podobné akce?

Nations112

Myslím, že každý průměrně inteligentní člověk dojde k tomu, že vysavač za 1-2stovky je prostě chyba… Zkusit koupit to samozřejmě může, ale vztekat se, že je objednávka nakonec zrušena?…

fdgerg

To myslíte špatně. Mé IQ je vysoce nadprůměrné a i tak neumím posoudit, jestli je vysavač na popel za 200 chyba a nebo agresivní marketingová akce – zažil jsem i výrazně větší slevy a o chybu se rozhodně nejednalo. E-shopy by měly být 100% odpovědné za to, co nabízí. Když… Číst více »

Roman

Pokud e-shop uvádí cenu produktu (vysavač 1499) a k tomu někdo aktivuje slevový kupón, který také uvádí konkrétní výši slevy (200), tak pokud v cena v košíku je namísto 1.299,- pouze 200, tak i člověk, který sotva dochodil základku, by měl poznat, že se někde stala chyba, protože 1499-200 ≠… Číst více »

Geknaboj

Nadprůměrně inteligentní? Tak určitě… 😀

Číča Perner

🤦

Lemo

Bez irážky, ale s tím IQ to asi nebudete mít tak žhavé…

huuler

to s tím vysoce nadprůměrným IQ by sis měl evidentně dobře rozmyslet, než si to zase někde vycucáš z prstu.

Richard Fetter

Cukrovinky nekupuji, o slevách nemám přehled, ale mohl byste tak vy uvést o jaké zboží šlo a kdy? Nevěřím vám! Ani trochu vám nevěřím. To je sleva 77 %. Tu bych tedy chtěl vidět. To leda, že ji prodávali v den, kdy končila trvanlivost zboží. Ale to pak nebyla na… Číst více »

Pina

Slevy 75% poměrně často nabízí prodejny TESCO ….

Josef

Njn. Lidi to zkouší.

Fcklidl

Nestává se to často a je nám to velice líto, ale Vámi objednané zboží již není k dispozici. Za tuto nepříjemnost se Vám omlouváme. A nadále to zboží mají skladem na e-shopu…tak se dle mého názoru jedná o podvod a na to bych podal stížnost 🙂

ispa

Pochopitelně tou oficiální odpovědí se situace mění. Protože pak lze jen těžko u soudu tvrdit, že šlo o něco jiného. A jednalo by se o podvod.

milanmid

U tech hajzlíku nic nekupuji Mají akce a někdy i za hodinu nemají zboží stejně jak Billa ,Penny ,Kaufland !Jezdím do Polska do Polských prodejen

Tomáš

Tam mají vždycky všechno 😂

milanmid

Když ve sportce za 30 Kč vyhraji mega tak to muže byt asi taky chyba !!Co je psáno to je dáno snad jsou pojištěni ne ??Nebo na tom při těch šílených ziscích v Česku nemají !Zlati komanči

Lukáš Voříšek

Do textu jsme doplnili vyjádření advokáta. Samotné zrušení objednávek je pravděpodobně právně v pořádku, co však v pořádku možná není je odůvodnění, že produkt již není k dispozici. Lidl totiž produkt i nadále nabízí a vede jako skladem (už je to více jak 32 hodin od zrušení objednávek). Zde za… Číst více »

Richard Fetter

No, však to na rychlo vymyslel nějaký řadový pracovník, tu omluvu, výmluvu. (Sám nemám s jejich e-shopem, a to pokud jde o řešení nějaké nestandardní – mimořádné situace, jako je např. dodání balíku určeného jinému zákazníkovi, dobré zkušenosti, ba přímo katastrofální – buď jsou tam styční pracovníci omezeni nesmyslnými korporátními… Číst více »

Richard Fetter

Přitom to má tak jednoduché řešení, aniž by bylo nutno objednávky vychytralým zákazníkům stornovat. (Ne, že bych fandil nějaké nadnárodní korporaci, ale v danou chvíli jsou horší než ona právě nenažraní, vyčúraní zákazníci, co s hrají na blbé, že cenu považovali za reálnou.) Stačí zákazníkům poslat omluvu za pozdní dodání… Číst více »

Pavel

Když už si to zboží objednám a následně zaplatím tak by mi ho měly vídat za tu cenu že to je jejich chyba ok ale dnes moc kupujicích koukat na to nebude že je to špatně ale kouká na to že ušetří nějáké peníze a ještě udat pak po stornu… Číst více »

Petr

Vídat to tam budete, vydat to budou odpírat…

Tomáš

To měl být potrestán ten kdo to zavinil že zaměstnanců Lidlu a strhnout mu to splatu,já na prodejně objevil dab radio místo 799,byla cena 239,sleva byla 70%

FrantaOVA

Já nevím, ale když 100g Milka stojí běžně (dle řetězců) 64 Kč, a najednou stojí 18.9kc tak je to v pořádku?
Jak to mám poznat.

Jan Burle

No akorát že sám lidl se zamotal do svého protože v podmínkách mají že dojde k potvrzení objednávky a tím pádem uzavření obchodu. Což takové potvrzení lidem došlo. Ano to že tvrdili že ruší protože není skladem i když byla je další…., ale že jsou lidé kterým tu objednávku poslali… Číst více »

Juraj

Tady udělal e shop několik chyb. První byla dejme tomu cena,ok,muze se stát, storno by bylo v pořádku, avšak to zdůvodnění je nepochybně lživé a tak bych jako kupující storno odmítnul akceptovat neboť prodejce zboží nadále prodává za jinou cenu. Kdyby storno bylo pro chybu v ceně, bylo by to… Číst více »

Tom

Pardon, ale v tomto případě není jednoznačně, že výsledná cena po slevě neodpovídá skutečné ceně, za kterou smluvní partner dodává produkt Lidlu. Lidl/partner zásadně nevraci penize, ale mění zboží právě z důvodu extrémní marže, tipuji klidně i 300 % a více, takže když vám vymění produkt 2x pořád vydělal, nebo… Číst více »

Roman

Jako když mají čas stornovat objednávky, tak snad mají čas i vrátit okamžitě peníze!

Jindra

Samy řetězce dělají v cenách tak velký bordel, že cena 200 nemusí být viditelně chybná. Měla by být povinnost za tu cenu zboží dodat. A vrácení peněz za 14 dní ? To už je úplný výsměch, když objednávku stornují, mohou peníze vrátit taky hned.

Obrázek: Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obří TV k Vánocům: Má smysl řešit spotřebu? Spočítejte si, kolik dnešní televize „žerou“
Obrázek: Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Nejlepší telefony v Česku: Jaký vybrat, pokud chcete to nejlepší?
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Recenze IQOS ILUMA i PRIME: Smartphone mezi nahřívanými tabákovými výrobky
Obrázek: Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Štve vás umístění tlačítka Start ve Windows 11 na střed? Takto to můžete napravit
Obrázek: Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Jak vytěžit z Black Friday nabídky Samsungu co největší slevu? Poradíme, jak fungují výkupy a cashback
Obrázek: Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Black Friday letos odstartoval extrémně brzy: Jak si ověřit, že je sleva skutečná?
Obrázek: Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků
Jak vyfotit kometu mobilem? 5 tipů, jak dosáhnout skvělých výsledků