Na e-shopu Lidlu došlo k neobvyklé situaci, která sice potěšila řadu nakupujících – ale bohužel jen na krátkou dobu. Zákazníci, kteří v aplikaci Lidl Plus využili akční kupón pro lidl-shop.cz, byli v závěru své objednávky příjemně překvapeni, když jejich vybraný produkt nestál po slevě avizovaných 1 299 Kč, ale pouhých 100 Kč. Podobný scénář se odehrál i u vysavače na popel, jehož cena v košíku místo 1 499 Kč činila jen 200 Kč.
Co se vlastně stalo?
Vše nasvědčuje tomu, že došlo k lidské či technické chybě při zadávání cen do systému, kdy pravděpodobně někdo zaměnil výši slevy s finální cenou produktu. Informace o mimořádně nízkých cenách se mezi zákazníky rychle rozšířila, což vedlo k velkému množství objednávek. Reakce Lidlu na sebe nenechala dlouho čekat – řetězec začal objednávky hromadně stornovat.
Ačkoliv první reakcí mnoha zákazníků je rozhořčení a přesvědčení o povinnosti prodejce dodat zboží za zobrazenou cenu, situace není tak jednoduchá. Občanský zákoník totiž pamatuje i na podobné situace.
Pro to, aby mohl prodejce legitimně zrušit objednávku kvůli chybně uvedené ceně, musí být ale splněno několik podmínek:
1. Musí se jednat o zjevně nepřiměřenou cenu vzhledem k běžné hodnotě zboží
2. Chyba musela být způsobena nevědomky (omylem)
3. Kupující musel nebo měl poznat, že se jedná o chybu
V případě Lidlu jsou tyto podmínky s vysokou pravděpodobností splněny. Vysavač na popel za 200 Kč místo 1 499 Kč představuje tak výrazný cenový rozdíl, že průměrný spotřebitel musí rozpoznat, že se jedná o chybu systému, nikoliv o běžnou slevu.
Co na to říká zákon?
Podle § 583 občanského zákoníku je právní jednání neplatné, pokud někdo jednal v omylu o rozhodující okolnosti. V případě e-shopů je cena bezpochyby rozhodující okolností. Pokud je cena zboží nastavena chybně a tato chyba je pro běžného spotřebitele rozpoznatelná, má prodejce právo od takové smlouvy odstoupit. Není sice jasné, jak by případný spor zákazníků s Lidlem dopadl, ale to se dozví jen ti, kdo by chtěli Lidl žalovat.
Na sociálních sítích se objevuje řada stížností. Např. pan Novotný píše: „Objednal jsem si autodráhu a zaplatil za ní. Jak si můžete dovolit stornovat potvrzenou a zaplacenou objednávku? Peníze mi nikdo nevrátil. Tohle je na stížnost na ČOI a trestní oznámení z neoprávneného obohacování.“
Lidl má samozřejmě povinnost vrátit zákazníkům zaplacené částky v plné výši a je pochopitelné, že k tomu nedošlo hned. Bude zde potřeba několika dní na zpracování plateb ze strany e-shopu. Storno objednávky je pravděpodobně v souladu se zákonem vzhledem ke zjevné nepřiměřenosti ceny. O neoprávněné obohacování se tedy nejedná, pokud prodejce peníze vrátí. Lidl se k situaci zatím nevyjádřil.
Dotčeným zákazníkům zaslal pouze informaci o zrušení objednávky a text: „Nestává se to často a je nám to velice líto, ale Vámi objednané zboží již není k dispozici. Za tuto nepříjemnost se Vám omlouváme.“ Zde bychom od Lidlu čekali férovější jednání a přiznání chyby. Na e-shopu jsou totiž dané produkty stále dostupné a vedené jako skladem i o 24 hodin později, viz galerie výše. Není tedy pravdou, že by byla důvodem nedostupnost zboží.
Jak postupovat jako zákazník?
1. Pokud vám byla objednávka stornována, vyčkejte na vrácení peněz
2. Standardní doba pro vrácení platby je 14 dní
3. Pokud peníze neobdržíte, kontaktujte zákaznickou podporu Lidlu
4. Teprve při delších průtazích s vrácením peněz je na místě zvažovat další kroky včetně případné stížnosti na ČOI
Využít očividné chyby v systému e-shopu může být lákavé, nemusí to však mít pro zákazníka šťastný konec. Extrémně nízké ceny, které jsou zjevně nepřiměřené běžné hodnotě zboží, mohou vést ke stornu objednávky ze strany prodejce. V takových případech chrání zákon nejen spotřebitele, ale i prodejce.