Malé elektrické auto o velikosti Škody Fabie, které nabídne dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití, docela dost prostoru v kabině a na domácím trhu za něj chtějí v přepočtu jen něco přes 200 tisíc? Sem s ním! Pak ale zjistíte cenu na českém trhu a rychle vystřízlivíte.
Čínské automobilky se už konečně pomalu přestávají ostýchat na český trh dovézt i nějaký ten dostupný model, který by potenciálně mohl být prodejním hitem. Bohužel ale cenová politika v Evropě potenciál dostupného elektromobilu spolehlivě zahubí, což se stalo přesně i v případě modelu Dongfeng Box, který jsem si na týden mohl vyzkoušet.

Velký je přibližně jako Škoda Fabia. Foto: Redakce inSmart.cz
Automobil najdete na domácím čínském trhu pod úplně jiným označením, tam se jmenuje Nammi 01. To koneckonců prozradí i nápisy v reflektorech, které domácí jméno nesou i na zdejších trzích. Dongfeng Box je jinak v podstatě základní model značky, která má v nabídce převážně SUV, ale i minivany nebo vozidla do terénu. Pojem „základní model“ přitom už celkem napovídá, s čím budete mít čest.
Šok a hrůza po prvním svezení? Ano, ale…
Když jsem do Boxu poprvé usedl a urazil s ním asi 40 kilometrů jízdy, vystupoval jsem pak poměrně rozčarovaný. V hlavě se mi hned zrodil titulek: „Lidi neblbněte a kupte si radši fabii“. Upřímně řečeno, vozu se vůbec nedaří udělat dobrý první dojem, pokud o něm víte pouze to, že je to auto z Číny a že na českém trhu stojí něco mezi 514 až 604 tisíci korunami. A to jsou prosím akční ceny s platností do vyprodání zásob, standardní rozpětí je dokonce mezi 590 a 680 tisíci korunami.
Jsme tedy už hluboko v cenové kategorii, kde nebudete mít problém sehnat ojetou Teslu, v kategorii nových vozů pak už dosáhnete s podobným rozpočtem třeba na elektrický Hyundai či Citroen.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Co mě tedy tak šokovalo? Byly to takové pomyslné facky, které vám auto na úvod neustále sází. Třeba že systém automobilu neumí česky, nepodporuje v základu Apple CarPlay/Android Auto, nemá žádnou mobilní aplikaci s ovládáním na dálku a v základní výbavě dokonce ani není kabel na pomalé AC nabíjení. A jízdní dynamika ve standardním režimu je taková… no nijaká, na elektroauto vlastně až celkem mizerná. A za tohle chce prodejce okolo 600 tisíc?
Jenže pozor. Dongfeng Box za vyšší cenu vděčí především clům na elektrické vozy z Číny, které se aktuálně pohybují okolo 40 %. A kdybychom měli operovat s tím, že by takové auto na zdejším trhu mohlo stát mezi 350 a 400 tisíci (což je pořád o dost víc, než kolik stojí doma v Číně), pak se najednou o tomto vozu dá začít uvažovat v úplně jiné rovině. A navíc přijdete na to, že po úvodním šoku Box umí i potěšit.
Čínská Škoda Fabia na baterky
K fabii se budu ve srovnání vracet, protože Dongfeng Box je opravdu takový její čínský ekvivalent s elektromotorem. Už porovnání rozměrů to hezky napoví, že jsou si auta prostorově opravdu podobná:
Model | Dongfeng Box | Škoda Fabia 4 |
Délka | 4 m | 4,1 m |
Šířka | 1,8 m | 1,78 m |
Výška | 1,57 m | 1,46 m |
Rozvor | 2,6 m | 2,5 m |
Objem kufru | 326/945 l | 380/1140 l |
V nové fabii jsem už také seděl a zcela na rovinu mě překvapilo, že i přes prakticky stejné rozměry je prostě v dongfengu víc místa. A to jak na předních, tak zadních sedadlech. Box na to vůbec nevypadá, ale uvnitř se můžete roztahovat a díky vyššímu stropu se dozadu celkem pohodlně vejdou i dva čahouni.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Designově sice Box žádný krasavec není, ale splňuje představu o malém autě do města a několikrát jsem již slyšel názor, že se snaží přiblížit designu značky Mini, s čímž se dá s hodně přimhouřenýma očima i souhlasit.
Ona aspirace vizuálně se zalíbit je poznat především v interiéru, ve kterém najdete prošívanou koženku na přístrojové desce i dveřích, velký středový displej infotainmentu a třeba místo přihrádky spolujezdce je šuplík, který někdo popisuje jako organizér na make-up, jiný jako stoleček na obed v letadle. Auto prostě jde označit jako „malé a roztomilé“.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Kufr je sice o něco menší než u fabie, ale pořád dostatečně velký i na větší nákup nebo dva větší kufry. Ty se sem mimochodem vejdou třeba i proto, že u testovaného modelu nebyl ani kryt zavazadlového prostoru. A výhodou pak mohou být i některé zdánlivě prémiové prvky, jako například bezrámová okna dveří nebo moderní vyklápěcí kliky.
Za co se připlácí?
Dongfeng vám moc starostí s výběrem varianty nepřidělá, existuje totiž pouze ve třech stupních výbavy: E1, E2 a E3. E1 je základní varianta s menší baterií (31,4 kWh), E2 pak už má větší kapacitu baterie (42,3 kWh) stejně jako E3, ta zase ještě trochu vylepšuje výbavu vozu.
Já jsem testoval verzi E2, tedy střední výbavu s lepším dojezdem, ale také absencí třeba elektronicky nastavitelného sedadla řidiče, vyhřívání a odvětrávání sedačky, lepšího audiosystému, 360stupňové parkovací kamery nebo plechovými disky místo litých kol.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Smysl vidím v příplatku za verzi E2 za onen vyšší dojezd, který je podle normy WLTP 337 kilometrů oproti 240 u základní verze. A jak jsem během testu zjistil, větší baterie udělá docela zásadní rozdíl, jelikož je auto zároveň moc hezky úsporné.
10 kWh na 100 kilometrů? Žádný problém
Zatímco onen první dojem nebyl vůbec dobrý, Box následně dovedl i příjemně překvapit, především po stránce spotřeby energie. Pohled na dojezd zhruba 310 kilometrů s plně nabitou baterií vyvolal při takto malé kapacitě akumulátoru jistou míru skepse, ale musím uznat, že Box víceméně splnil očekávání. Jasně, samotnou jízdou po dálnici se sešláplým pedálem akcelerace na podlahu (maximálka je 140 km/h) vyskočí spotřeba hravě přes 20 kWh na 100 kilometrů, jenže to je vlastně extrémní příklad.
Box není sportovní auto a naopak mu svědčí klidnější jízda po městě nebo okreskách. A pokud jej tedy nebudete ždímat neustálou dálniční jízdou, k čemuž koneckonců ani není uzpůsobený, pak vás odmění velice nízkou spotřebou, někdy klidně 10 kWh na 100 kilometrů nebo méně. A to bylo už v momentě, kdy jsem měl nastavený sportovní režim jízdy. Ten je totiž v podstatě nezbytný, aby se vůz alespoň trochu oživil a nabídl solidnější akceleraci. Výkon motoru je tak či onak 70 kW.
- Foto: Redakce inSmart.cz
Ve výsledku musím uznat, že i když jsem se nebál sem tam Box prohnat, ukazatel dojezdu v podstatě odhadoval kilometry správně, a to i v případě kombinace s kratší jízdou po dálnici. A 300 kilometrů od takto malého elektroauta je vlastně skvělá hodnota. Ano, většinou jsem jezdil sám, v kufru také nic nebylo a letní teploty také dojezdu pomáhají, ale stejně.
Ještě se vrátím k dynamice vozu, které sice sportovní režim pomohl, ale pořád Box dával jasně najevo, že mu svědčí spíše pomalejší jízda. A navíc zhruba od 80 km/h se v interiéru vozu ozve docela nepříjemné svištění vzduchu, s odhlučněním kabiny se výrobce zřejmě moc nenamáhal.
Stejně jako jsou zde režimy jízdy si také můžete nastavit míru intenzity rekuperace energie, přičemž na nejvyšší stupeň už v podstatě auto ovládáte pouze jedním pedálem, neboť po uvolnění akcelerace začne Box docela rázně brzdit. Během testu jsem si nastavil střední režim, který mi přišel tak akorát, aby se mnou Box při zpomalení tolik necukal, ale zároveň bylo přibržďování tímto způsobem pořád celkem využitelné.
Pomalé AC nabíjení
Čím dále Box překvapil, je nabíjení na veřejné AC stanici. Až tam jsem totiž zjistil, že pomalejší způsob nabíjení je u vozu podporovaný pouze jednofázově, což mi i na veřejné 22kW nabíječce nastavilo proud 8 A a výkon maximálně 2 kW. Nikde v menu vozu jsem nenašel možnost konfigurace nabíjení i přes to, že jsem v zahraničních specifikacích (na českém webu prodejce se řeší jen DC) dohledal, že by i na AC nabíjení měl podporovat výkon až 6 kW. Je však možné, že šlo o problém konkrétní veřejné nabíječky, se kterou si vůz příliš nerozuměl.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Nechuť výrobce k AC nabíjení se nicméně odráží i v tom, že v základní výbavě auta není ani nabíjecí kabel. Ten si tedy musíte dokoupit, originální má stát 7,5 tisíce korun, neoriginální pak jde sehnat i levněji. Každopádně takovou věc bych čekal jako součást běžné výbavy.
Pokud tedy chcete energii doplnit rychleji, musíte na nejbližší veřejnou DC nabíječku. Na té už Box nabijete rychleji, testoval jsem nabíjení z 50 do 95 %, maximální výkon šel ke 40 kW a nabíjecí stojan nakonec ukázal průměrný výkon 26 kW. Výrobce uvádí, že Box podporuje výkon až 87 kW, což se projeví především v momentech, kdy bude baterie více vybitá. I v těchto podmínkách jsem ale pohodlně stihl auto nabít během kratšího nákupu.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Ve vozu je obývák i s kočičkou
A teď něco k infotainmentu, kde se Boxu opět nedaří naplnit alespoň základní požadavky od českého zákazníka. Vůz totiž neumí česky a vy jste tak odkázání na znalost angličtiny či jiného světového jazyka. Chápu, že Dongfeng zatím asi český trh nepovažuje za jeden z klíčových, ale prohnat menu alespoň strojovým překladačem i za cenu chyb a komolení výrazů by bylo pořád lepší, než nemít češtinu vůbec.
Až na tlačítka na volantu v kabině nejsou žádné fyzické ovládací prvky, vše musíte nastavovat na hlavní 12palcové obrazovce. Pro potřeby řidiče je zde pak ještě pětipalcový informační displej, kde si však nemůžete téměř nic přizpůsobit podle sebe, poze listovat statistikami z jízdy.
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Velká obrazovka pak v základu nabízí pohled do obývacího pokoje s kočičkou v křesle, která vám (v angličtině) nabízí různá životní moudra. Menu nastavení vozu nám vzdáleně připomíná starší tablet s Androidem, ovládání je však plynulé a nabídka záložek přehledná a jednoduchá.
Pokud byste chtěli na obrazovku dostat Android Auto či Apple CarPlay, tak máte opět smůlu. Box nic takového v základu neumí. Od prodejce si nicméně za pár tisíc korun můžete vyžádat speciální krabičku, která tyto funkce v bezdrátové formě zprovozní, a to docela spolehlivě.
Zmíním ještě také bezdrátovou nabíječku na mobil, která se nachází ve středové konzoli, okolo je pak celkem dost úložného prostoru na různé předměty. A poslední výtku mám pak ještě k systému hlídání únavy, který umí být opravdu otravný během jasných dnů, kdy musíte byť jen trochu mhouřit oči. Tato funkce jde naštěstí vypnout, byť to stejně jako v případě upozornění na překročení povolené rychlosti musíte udělat znovu po každém startu.
- Doplňkový modul na Apple CarPlay/Android Auto
- Dongfeng Box Foto: Redakce inSmart.cz
Kéž by byl Box levnější…
Celý verdikt nad vozem Dongfeng Box by mohl být úplně odlišný, pokud by vůz stál odpovídající ceně mezi 350 a 400 tisíci korunami. Pak bych mu opravdu leccos odpustil. A za domácích 220 tisíc by se na něj i v nižší konfiguraci stály fronty. Ale bohužel aktuálně je to prostě auto za necelých 600 tisíc ve slevě (varianta s vyšším dojezdem) a to se mi vzhledem k všemožným neduhům ve výbavě prostě nezdá jako odpovídající cena.
Mezi 500 a 600 tisíci korunami dnes totiž celkem snadno pořídíte ojetou Teslu Model 3, a to i v Long Range variantě. A stejně tak za podobné peníze najdete i prakticky zánovní BMW i3 nebo pár let starý Volkswagen ID4. Ale dobře, řekněme že srovnání s ojetými EV není fér a že prostě chcete auto nové.
V tu chvíli zjistíte, že i tak je Dongfeng Box vlastně jeden z nejlevnějších nových elektromobilů na českém trhu, přičemž levnější už je jen elektrická Dacia. Hlavním konkurentem je Hyundai Inster, který má za 550 tisíc korun prakticky stejný výkon i kapacitu baterie, jako E2 a E3 verze Boxu.
Pak tu jsou ale další konkurenti, například Citroen e-C3 za akčních 589 tisíc s 44 kWh baterií a výkonem 83 kW a rychlejším AC i DC nabíjením. Za stejnou akční cenu a velice podobné parametry nabídne i Fiat Grande Panda. U nich bude v základu jak čeština, tak nabíjecí kabel, podpora Apple CarPlay/Android Auto a v neposlední řadě i zázemí tradičnější značky na trhu. A s tím už Box za současné ceny prostě nemá jak bojovat.
Zdroj: Redakce inSmart.cz, vlastní