Lži z Autoforum.cz: Elektromobily nikdo nechce. Stejnak jen hoří a vybuchují

Internetový portál Autoforum.cz je mezi komunitou známý svou „kreativní“ prací s informacemi. Překrucování reálií, každodenní snaha o senzaci či využívání zdrojů, které potvrzují pokřivený pohled redaktorů portálu na svět elektromobility… To je jen několik ukázek toho, co můžete na webu nalézt.

Hořící elektromobily nikdo nechce

AutoForum.cz dnes staví svou návštěvnost na obsahu, který ve velkém kritizuje elektromobily a snaží se vyvolat dojem, že tato vozidla nikdo nechce. Elektromobily totiž podle tamních redaktorů nedělají nic jiného, než že hoří a vybuchují. Redaktoři rádi využívají jako námět pro texty situace, kdy dojde k požáru a existuje byť jen domněnka, že by mohl být na vině elektromobil a jeho baterie. V mnoha případech se sice po chvíli ukáže, že za požár mohlo jiné vozidlo či žhářství, ale to už redaktoři neřeší a dříve vydané výkřiky neuvádí na pravou míru. Čtenost jim senzační článek udělal a přiznat chybu se nenosí.

Obrázek: Lži z Autoforum.cz: Elektromobily nikdo nechce. Stejnak jen hoří a vybuchují

Elektromobily jsou terčem kritiky nikoliv kvůli svým vlastnostem, ale v Evropě především kvůli přístupu samotné EU. Foto: AI DALL·E 3

Jak je to tedy s požáry elektromobilů? Statistiky požárů elektromobilů ukazují, že opak je pravdou – nejčastěji hoří hybridy, následují dieselové a benzínové vozy a až poté, nejméně často ze všech zmíněných, můžeme mluvit o požárech elektromobilů.

Počet požárů na 100 000 prodaných vozů:

  1. 3 474 hybridů
  2. 1 529 spalovacích vozidel
  3. 25 elektromobilů

Důvodů pro dobrý výsledek elektromobilů je v tomto případě více. Vliv hrají použité technologie, méně rizikových součástek, menší stáří elektrických vozidel. Čísla vychází z dat pojišťovací služby AutoinsuranceEZ v USA za rok 2021.

Proč tedy Autoforum.cz vytváří dojem, že nic jiného než elektromobily prakticky nehoří a v každém druhém článku na ně útočí? Protože cílová skupina čtenářů chodí do komentářů na sociálních sítích a v Seznam.cz Newsfeedu poplácat redaktora po rameni a zanadávat si na zlou EU a elektromobily. Tyto senzační články neinformovaní odpůrci elektromobility nadšeně sdílí, což přináší tvůrcům portálu další čtenost a zisk z reklam.

Je pochopitelné, že je řada lidí naštvaná na EU a její přístup k budoucnosti osobní dopravy. To je však neopravňuje k manipulaci s fakty.

Za zmínku stojí např. aktuální článek, kde autor upozorňuje na požár 20 vozidel značky Tesla během 1 dne. Šlo o 2 požáry, ke kterým v Turecku a Francii skutečně došlo. Ani u jednoho z nich však zatím není jasné, co požár způsobilo. Jisté je jen to, že postupně začalo hořet vícero vozidel zaparkovaných u sebe. I přesto mají redaktoři jasno.

Vezměme např. ukázku snahy o senzaci, kterou najdete hned v úvodu textu: „Je to pozoruhodná bilance připomínající přinejmenším to, že jakmile jednou elektrické auto chytne, zabránit jeho úplnému zničení požárem je přes rychlý zásah hasičů prakticky nemožné. Když se pak víc takových vozů nachází vedle sebe, následky jsou hrozivé.“ Autor se snaží vyvolat dojem, že jde jen a pouze o elektrická vozidla, která v případě požáru prakticky není možné zachránit. Platí to pro všechny vozy. A požáry baterií elektromobilů rozhodně nejsou tak častou událostí, jak se může z médií zdát. Jen je to větší senzace a tudíž se o nich tak často píše…

Snaha o senzaci za každou cenu

Pokud bychom vycházeli ze stejné pokřivené logiky, znamenal by nedávný požár na parkovišti letiště Luton nedaleko Londýna, kde za jeden den shořelo či bylo poškozeno až 1 600 automobilů, mnohem horší zprávu pro svět spalovacích vozidel. Požár totiž podle dosavadní verze vyšetřovatelů způsobilo zaparkované dieselové vozidlo značky Range Rover, kdy majitel zanedbal údržbu a nedostavil se na svolávací akci, což potvrzují i záběry z kamer. Podobné útočné články na jedno či druhou skupinu vozidel však nedávají smysl a slouží pouze jako lákadlo na senzacechtivé čtenáře.

Vyvracet manipulace z Autoforum.cz by člověku každý týden zabralo spoustu času. Až tedy narazíte na další článek (nejen) ze zmíněného webu, zamyslete se alespoň kriticky nad tím, zda redaktor opravdu uvedl fakta a zdroje ke svým tvrzením, nebo zda se jen nemorálním způsobem snaží nahnat čtenost a příjmy z reklam.

Zdroj: Komentář autora

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bizon

Tak to mne pobavilo:-). Zloděj křičí chyťte zloděje. Propagandistický server insmart.cz, který to samé dělá denně, se pokouší vyvracet manipulace.

Max Bernard

Ne, skutečně neděláte to, co oni. Vy argumentujete demagogicky. Oni ne. 😛

Animoid

Přesně takoví, jako vy, s plnou hu.. řečí, budou za dva roky stát ve frontě na čínský elektromobil, protože bude levnější, větší, rychlejší a dojede dál, než cokoliv, čím jste se dosud přepravovali.

Martin

Máte takovou drzost a měříte četnost požárů dle prodaných vozů ? To je ultra demagogické. Když tak na počet vozů v provozu. A to jsme na jiných číslech, úplně jiných. Ano, oni nemají rád elektromobily, je to česká stránka a u nás se jich prodává 3%, takže to má opodstatnění.… Číst více »

Max Bernard

Dobře demagogický článek! Na paralelním, stejně demagogickém článku o tom samém na Obnovitelně.cz autor plká dost podobně. Tvrdí, že „… bezpečnost elektromobilů potvrzují i dosavadní statistiky. (…) … benzínová a dieselová auta hoří 20krát častěji než elektromobily.“ Jo. K tomu mám dvě poznámky: 😕 1) Na světě je přes jednu… Číst více »

Michal

Protože statistiky se počítají průměrově na počet vozidel, řekněme třeba na milion. Pokud z milionu elektromobilu zhoří 1 a z milionu benziňáku zhoří 20, tak hoří 20X více. Matematika základní školy. 2 Tesly Jsou kolem už 10 let. Výskyt hoření baterií je náhodný. Ergo je to plnohodnotně porovnatelné s náhodnou… Číst více »

Radim

Tak problém není ani tak četnost zahoření jako to, že hořící baterii elektromobilu nelze prakticky uhasit nebo je to profesionálními hasiči velmi složité a drahé. U klasického auta seuhasí, třeba jenom ručním hasičákem, když je požár malý, hořící část a po vychladnutí je zbytek auta bezpečný. A druhý problém je… Číst více »

Pavel

Nebylo by na škodu tyto výkřiky a odpovědi na ně doplnit do článku.

Animoid

To hlavní, proč si auto kupuju je, jestli mi s pravděpodobností cca 1: 10 000 000 náhodou samovolně neshoří??? To je fakt diskuze hodná Autofóra.

Vlada

Dobrý den pane Voříšek, vážím si Vaší práci za objektivní informace. Bohužel hejtři s omezenou inteligencí tady v komentářích budou neustále přicházet s jejich konspiračními teoriemi, které jsou mimo realitu. Obdivuji Vás, že máte energii jim to je ještě hezky vysvětlit když je to asi úplně zbytečně. Přeji Vám hodně… Číst více »

Animoid

Autofórum je bohužel jeden z těch mnoha „nenápadných“ webů šířících v ČR přihlouplou russkou propagandu. Je to o to víc nebezpečné, že se to schovává za nepolitickou fasádu časopisu pro kutily, ale opakuje to russké narativy o bláznech v Bruselu, neschopné vládě, zkorumpovaných úřednících a o „skvělých časech, kdy naše… Číst více »

Martin Novak

Ja jsem nevedel,ze autoforum co nema rado elektromobily je ruska propaganda. Az zitra rano nasednu do sveho BENZINOVEHO audi A6 tak to bude podle Animoida propagace valky na Ukrajine…..No ty vole,to jsou mi veci,to me fakt hlava nebere!!!

petr

ta Lada na to jak to byla stara konstrukce byla ovsem mnohem pouzitelnejsi a flexibilnejsi nez soucasne hypermoderni elektromobily, v zime ji neklesal dojezd a vydrzela zivotnost nekolika elektromobilu takze se nemusela tolikrat vyrabet znovu a to je panecku ekologie, ne to dnesni rabovani prirodnich zdroju na baterky pro stroje… Číst více »

petr

jo, elektromobily moc casto nehori, sno, ale kdyz uz blafnou tak to stoji za to…. sbohem chalupo, sbohem nekolik okoli zaparkovanych vozu… navic ty negativa elektrosracicek lzi nejsou, nabijeni nahouby protoze baterka nahouby a kdyz se jeste ceka ze je obsazena je jeste vic nahouby, jizdni vlastnosti elektrotezitek v zatackach… Číst více »

Michal

Jste úplně stejný, jako autoforum.

Lukas

Autoforum sice je dost pochybný portál, ale pokud chci poukazovat na špatnou práci s fakty, tak bych si sám měl ověřovat informace. Ta statistika ze které vycházíte, je totiž sama o sobě dost pochybná, napriklad zde https://www.caranddriver.com/news/a40163966/cars-catching-fire-new-york-times-real-statistics/. Navíc jednoduchým výpočtem, kdy je v Americe cca 260milionu aut (většina z nich… Číst více »

Lukas

Jen tak pro formu, ty statistiky ezinsurance jsou dost pochybné https://www.caranddriver.com/news/a40163966/cars-catching-fire-new-york-times-real-statistics/

Obrázek: Na první pohled nezastavitelný vývoj umělé inteligence může zarazit nedostatek vody a elektřiny
Na první pohled nezastavitelný vývoj umělé inteligence může zarazit nedostatek vody a elektřiny
Obrázek: AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
AI v rukou generace Z: Čeští studenti vymysleli brýle pro nevidomé a interaktivní čtečku knih
Obrázek: Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit jeho plochu o polovinu
Vědci vyvinuli natahovací solární panel. Napnutím lze zvětšit jeho plochu o polovinu
Obrázek: Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Klein Vision AirCar: Cesta létajícím vozem původem ze Slovenska je futuristickým zážitkem
Obrázek: Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Tvrdí cizí lidé, že jim volalo vaše číslo? Poradíme, jak poznat podvodný spoofing
Obrázek: Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Podvodníci mohou volat z vašeho telefonního čísla i čísla banky. Proč operátoři nezasáhnou?
Obrázek: Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Máte doma nefunkční GPS lokátor od Invoxia? Nyní bude v ČR opět fungovat
Obrázek: Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?
Tesla v ČR otevřela své rychlonabíječky pro všechny elektromobily. Jak nabíjet na Superchargeru?