Internetový portál Autoforum.cz je mezi komunitou známý svou „kreativní“ prací s informacemi. Překrucování reálií, každodenní snaha o senzaci či využívání zdrojů, které potvrzují pokřivený pohled redaktorů portálu na svět elektromobility… To je jen několik ukázek toho, co můžete na webu nalézt.
Hořící elektromobily nikdo nechce
AutoForum.cz dnes staví svou návštěvnost na obsahu, který ve velkém kritizuje elektromobily a snaží se vyvolat dojem, že tato vozidla nikdo nechce. Elektromobily totiž podle tamních redaktorů nedělají nic jiného, než že hoří a vybuchují. Redaktoři rádi využívají jako námět pro texty situace, kdy dojde k požáru a existuje byť jen domněnka, že by mohl být na vině elektromobil a jeho baterie. V mnoha případech se sice po chvíli ukáže, že za požár mohlo jiné vozidlo či žhářství, ale to už redaktoři neřeší a dříve vydané výkřiky neuvádí na pravou míru. Čtenost jim senzační článek udělal a přiznat chybu se nenosí.

Elektromobily jsou terčem kritiky nikoliv kvůli svým vlastnostem, ale v Evropě především kvůli přístupu samotné EU. Foto: AI DALL·E 3
Jak je to tedy s požáry elektromobilů? Statistiky požárů elektromobilů ukazují, že opak je pravdou – nejčastěji hoří hybridy, následují dieselové a benzínové vozy a až poté, nejméně často ze všech zmíněných, můžeme mluvit o požárech elektromobilů.
Počet požárů na 100 000 prodaných vozů:
- 3 474 hybridů
- 1 529 spalovacích vozidel
- 25 elektromobilů
Důvodů pro dobrý výsledek elektromobilů je v tomto případě více. Vliv hrají použité technologie, méně rizikových součástek, menší stáří elektrických vozidel. Čísla vychází z dat pojišťovací služby AutoinsuranceEZ v USA za rok 2021.
Proč tedy Autoforum.cz vytváří dojem, že nic jiného než elektromobily prakticky nehoří a v každém druhém článku na ně útočí? Protože cílová skupina čtenářů chodí do komentářů na sociálních sítích a v Seznam.cz Newsfeedu poplácat redaktora po rameni a zanadávat si na zlou EU a elektromobily. Tyto senzační články neinformovaní odpůrci elektromobility nadšeně sdílí, což přináší tvůrcům portálu další čtenost a zisk z reklam.
Je pochopitelné, že je řada lidí naštvaná na EU a její přístup k budoucnosti osobní dopravy. To je však neopravňuje k manipulaci s fakty.
Za zmínku stojí např. aktuální článek, kde autor upozorňuje na požár 20 vozidel značky Tesla během 1 dne. Šlo o 2 požáry, ke kterým v Turecku a Francii skutečně došlo. Ani u jednoho z nich však zatím není jasné, co požár způsobilo. Jisté je jen to, že postupně začalo hořet vícero vozidel zaparkovaných u sebe. I přesto mají redaktoři jasno.
Vezměme např. ukázku snahy o senzaci, kterou najdete hned v úvodu textu: „Je to pozoruhodná bilance připomínající přinejmenším to, že jakmile jednou elektrické auto chytne, zabránit jeho úplnému zničení požárem je přes rychlý zásah hasičů prakticky nemožné. Když se pak víc takových vozů nachází vedle sebe, následky jsou hrozivé.“ Autor se snaží vyvolat dojem, že jde jen a pouze o elektrická vozidla, která v případě požáru prakticky není možné zachránit. Platí to pro všechny vozy. A požáry baterií elektromobilů rozhodně nejsou tak častou událostí, jak se může z médií zdát. Jen je to větší senzace a tudíž se o nich tak často píše…
Snaha o senzaci za každou cenu
Pokud bychom vycházeli ze stejné pokřivené logiky, znamenal by nedávný požár na parkovišti letiště Luton nedaleko Londýna, kde za jeden den shořelo či bylo poškozeno až 1 600 automobilů, mnohem horší zprávu pro svět spalovacích vozidel. Požár totiž podle dosavadní verze vyšetřovatelů způsobilo zaparkované dieselové vozidlo značky Range Rover, kdy majitel zanedbal údržbu a nedostavil se na svolávací akci, což potvrzují i záběry z kamer. Podobné útočné články na jedno či druhou skupinu vozidel však nedávají smysl a slouží pouze jako lákadlo na senzacechtivé čtenáře.
Proč se požár šířil rychle? Nemohl za to elektromobil, ale praskající nádrže ICE, které rozlévaly palivo na další místa (+ zapalování benzínových par). Došlo k rozhodnutí přejít z hašení vodou na pěnu, která vylité palivo zakryje, a až zde se dostal požár pod kontrolu.🧵5/7 pic.twitter.com/oKZm6aH19w
— Jirka Zima (swarm) (@diagon_swarm) August 8, 2023
Vyvracet manipulace z Autoforum.cz by člověku každý týden zabralo spoustu času. Až tedy narazíte na další článek (nejen) ze zmíněného webu, zamyslete se alespoň kriticky nad tím, zda redaktor opravdu uvedl fakta a zdroje ke svým tvrzením, nebo zda se jen nemorálním způsobem snaží nahnat čtenost a příjmy z reklam.
Zdroj: Komentář autora
Tak to mne pobavilo:-). Zloděj křičí chyťte zloděje. Propagandistický server insmart.cz, který to samé dělá denně, se pokouší vyvracet manipulace.
Už jsem se bál, že se žádný fanda Autoforum.cz neozve. 🙂 Rád si poslechnu, kde podle vás děláme to samé co oni.
Ne, skutečně neděláte to, co oni. Vy argumentujete demagogicky. Oni ne. 😛
Ano, přesně pro jejich kvalitní práci s informacemi se jim směje celá odborná komunita…
Máte takovou drzost a měříte četnost požárů dle prodaných vozů ? To je ultra demagogické. Když tak na počet vozů v provozu. A to jsme na jiných číslech, úplně jiných. Ano, oni nemají rád elektromobily, je to česká stránka a u nás se jich prodává 3%, takže to má opodstatnění.… Číst více »
Neměřím to já, ale statistiky AutoinsuranceEZ. Pokud byste chtěl další data, tak např. švédský report uvádí podobné výsledky – Požáry elektrických dopravních prostředků v roce 2022 (msb.se). Že jde o minoritní záležitost neznamená, že by je měl člověk mít automaticky „nerad“ a snažit se za každou cenu vytvářet dojem, jak… Číst více »
Dobře demagogický článek! Na paralelním, stejně demagogickém článku o tom samém na Obnovitelně.cz autor plká dost podobně. Tvrdí, že „… bezpečnost elektromobilů potvrzují i dosavadní statistiky. (…) … benzínová a dieselová auta hoří 20krát častěji než elektromobily.“ Jo. K tomu mám dvě poznámky: 😕 1) Na světě je přes jednu… Číst více »
A my jsme snad Obnovitelně.cz? Prohlídněte si adresní řádek. Nejsme… Takže k fanatikům a demagogům máte blízko maximálně tak vy. Co se týče statistik, tak doporučím (když už je vytahujete) alespoň použít správná daa. Konkrétně kolem 1,4 miliardy. Z toho je jich elektrických kolem 40 milionů. Ona jen samotná Tesla… Číst více »
Tak problém není ani tak četnost zahoření jako to, že hořící baterii elektromobilu nelze prakticky uhasit nebo je to profesionálními hasiči velmi složité a drahé. U klasického auta seuhasí, třeba jenom ručním hasičákem, když je požár malý, hořící část a po vychladnutí je zbytek auta bezpečný. A druhý problém je… Číst více »
Přesně toto většina senzacechtivých sdílí a prezentuje jako fakt. Realita je trošku jinde. Není vzácností, že spalovací automobily začnou hořet hodiny po zaparkování. Stát se to může i elektromobilům. Problémem je velmi často 12V baterie, která způsobí zkrat a požár, což je společný problém pro obě technologie (ano, i elektromobil… Číst více »
Nebylo by na škodu tyto výkřiky a odpovědi na ně doplnit do článku.
Dobrý den pane Voříšek, vážím si Vaší práci za objektivní informace. Bohužel hejtři s omezenou inteligencí tady v komentářích budou neustále přicházet s jejich konspiračními teoriemi, které jsou mimo realitu. Obdivuji Vás, že máte energii jim to je ještě hezky vysvětlit když je to asi úplně zbytečně. Přeji Vám hodně… Číst více »