Lampy pouličního osvětlení se postupně proměňují v nabíjecí stanice. Bez záboru veřejného místa tak společnost PRE rozšiřuje svou největší síť v ČR. Jaké jsou v tomto směru plány a jaké má toto řešení výhody?
Nabíjecí stanice pro elektromobily nemusí zabírat místo na ulici, ale mohou využít již existující infrastruktury. Pražská Energetika (PRE) jich letos plánuje vybudovat desítky a do dalších let plánuje počty ještě významně navýšit.
Volně stojící nabíječka elektromobilů? Raději lampu
21. listopadu 2024 došlo ke spuštění 730. a 731. nabíjecí stanice v síti PRE POINT. Tyto nabíjecí stanice však v něčem vyčnívají. „Na letošní rok bylo v plánu spuštění 48 dobíjecích stanic na sloupech veřejného osvětlení. Do této chvíle jich je 13 aktivních, a zbylých 35 zprovozníme do konce roku,“ zmínil pro inSmart.cz Adam Čečák, vedoucí oddělení realizace projektů Emobility společnosti PRE. „Zároveň máme v plánu ještě zprovoznění dalších cca 25 stojanových AC a DC dobíjecích stanic,“ dodává. V praxi to znamená, že do konce roku dojde ke spuštění již 800. nabíječky této sítě.
„Výhodou dobíjecích stanic na veřejném osvětlení nepochybně je, že sloup veřejného osvětlení již na ulici stojí a má i hotový přívod elektřiny, tudíž se na rozdíl od nové stojanové stanice nemusí příliš zasahovat do okolní infrastruktury (chodníky, silnice). Zároveň není třeba u stanice budovat parkovací místa, protože ta tam již také jsou,“ upřesňuje výhody Čečák.
Sloupy veřejného osvětlení, které jsou tzv. „EV READY“, jsou podle Čečáka osazovány zejména v místech, kde dochází k obnově distribuční infrastruktury. Společnost se tak snaží využít probíhající obnovy infrastruktury.
Dvojice otevřených dobíjecích stanic v lampách veřejného osvětlení na pražském Vypichu využívá hardware značky Voltdrive, každá podporuje 2 připojená vozidla naráz a výkon AC nabíjení až 22 kW.
Praha chce lamp s nabíječkami tisíce
Praha si již v roce 2020 dala ambicióncí cíl, kdy chce společně s partnery do roku 2027 otevřít až 6 000 nabíjecích bodů v lampách veřejného osvětlení. To v praxi znamená 3 000 dobíjecích stanic. Z dnešního pohledu jde o vysoké číslo, které zní přinejmenším ambiciózně – podle dat Cetra dopravního výzkumu je v celé ČR nyní necelých 5 000 nabíjecích bodů.
V České republice k dnešnímu dni jezdí kolem 30 000 automobilů na elektrický pohon. Pokud se adopce nezadrhne, počítají odborníci až s 500 000 vozidly do konce roku 2030.
Zdroje: Vyjádření PRE, Centrum dopravního výzkumu