Britské společnosti Drax Group a Smart Green Shipping uzavřeli dohodu k využití inovativní technologie FastRig, která by mohla být využita k dekarbonizaci námořní dopravy.
Společnost Drax do projektu FastRig aktuálně investuje 1 milion liber (přes 30 milionů korun). Další dotace by pak Smart Green Shipping mělo získat z grantu britské vlády, a to v rámci soutěže Clean Maritime Demonstration Competition (CMDC). Startup chce instalací lehké zatahovací křídlové plachty na motorovou loď dokázat, že tato technologie dokáže snížit meziroční spotřebu paliva a z toho plynoucí emise až o 30 %.
Využití větrné energie v lodní dopravě má smysl i dnes
Smart Green Shipping v současné době provádí námořní zkoušky systému FastRig na lodi Pacific Grebe, která patří společnosti Nuclear Transport Solutions a je speciálně navržena k bezpečné přepravě jaderného nákladu po celém světě. Tyto zkoušky by měly být dokončeny do konce října, přičemž až po skončení těchto testů budou k dispozici přesné, ověřené údaje o výkonnosti celého systému.
FastRig: First UK trial begins of sail designed to cut ships' carbon footprint https://t.co/yTD8MGU4jQ
— Diane Gilpin (@smartgreenship) October 19, 2024
Emise skleníkových plynů z lodní dopravy se podílejí na celosvětové zátěži pro životní prostředí zhruba ze 3 %, za poslední desetiletí však poměrně rapidně vzrostly. Dřívější studie provedené společností Drax přitom prokázaly potenciální úsporu paliva na lodích vybavených systémem FastRig až 30 % ročně na transatlantických trasách. Bude-li tedy říjnový test úspěšný, mohly by být křídlové plachty postupně instalovány na další komerční plavidla.
Obě firmy cílí na redukci uhlíkové stopy, každá však volí vlastní přístup
Firma Drax má ambice stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální společností. Kromě podpory systému FastRig toho hodlá docílit například instalací zařízení založeném na principu bioenergie se zachycováním a ukládáním uhlíku (BECCS). To by mělo být umístěno v podnikové elektrárně v britském hrabství Yorkshire. Elektrárna již dnes využívá pro svůj pohon biomasu namísto fosilních paliv, a systém BECCS by mohl dále snížit emise výroby energie, a to až o 8 milionů tun CO2 ročně.
Společnost Smart Green Shipping se pak zaměřuje i na další inovace v rámci využití větrné energie. Příkladem je projekt FastRoute, který kombinuje umělou inteligenci s vysoce výkonnými počítači k analýze údajů o počasí a optimalizaci tras pro lodě vybavené pro využití větrné energie. Ve spojení se systémem FastRig tak lze poměrně spolehlivě předpovídat počasí na moři, a optimalizovat tak trasy pro nákladní lodě tak, aby byla úspora paliva a redukce skleníkových plynů co největší.
Úvodní foto: Pixabay