Návrat k plachetnicím: Britské firmy chtějí snížit uhlíkovou stopu lodní dopravy

Britské společnosti Drax Group a Smart Green Shipping uzavřeli dohodu k využití inovativní technologie FastRig, která by mohla být využita k dekarbonizaci námořní dopravy.

Společnost Drax do projektu FastRig aktuálně investuje 1 milion liber (přes 30 milionů korun). Další dotace by pak Smart Green Shipping mělo získat z grantu britské vlády, a to v rámci soutěže Clean Maritime Demonstration Competition (CMDC). Startup chce instalací lehké zatahovací křídlové plachty na motorovou loď dokázat, že tato technologie dokáže snížit meziroční spotřebu paliva a z toho plynoucí emise až o 30 %.

Využití větrné energie v lodní dopravě má smysl i dnes

Smart Green Shipping v současné době provádí námořní zkoušky systému FastRig na lodi Pacific Grebe, která patří společnosti Nuclear Transport Solutions a je speciálně navržena k bezpečné přepravě jaderného nákladu po celém světě. Tyto zkoušky by měly být dokončeny do konce října, přičemž až po skončení těchto testů budou k dispozici přesné, ověřené údaje o výkonnosti celého systému.

https://twitter.com/smartgreenship/status/1847534398129791332

Emise skleníkových plynů z lodní dopravy se podílejí na celosvětové zátěži pro životní prostředí zhruba ze 3 %, za poslední desetiletí však poměrně rapidně vzrostly. Dřívější studie provedené společností Drax přitom prokázaly potenciální úsporu paliva na lodích vybavených systémem FastRig až 30 % ročně na transatlantických trasách. Bude-li tedy říjnový test úspěšný, mohly by být křídlové plachty postupně instalovány na další komerční plavidla.

Obě firmy cílí na redukci uhlíkové stopy, každá však volí vlastní přístup

Firma Drax má ambice stát se do roku 2030 uhlíkově neutrální společností. Kromě podpory systému FastRig toho hodlá docílit například instalací zařízení založeném na principu bioenergie se zachycováním a ukládáním uhlíku (BECCS). To by mělo být umístěno v podnikové elektrárně v britském hrabství Yorkshire. Elektrárna již dnes využívá pro svůj pohon biomasu namísto fosilních paliv, a systém BECCS by mohl dále snížit emise výroby energie, a to až o 8 milionů tun CO2 ročně.

Společnost Smart Green Shipping se pak zaměřuje i na další inovace v rámci využití větrné energie. Příkladem je projekt FastRoute, který kombinuje umělou inteligenci s vysoce výkonnými počítači k analýze údajů o počasí a optimalizaci tras pro lodě vybavené pro využití větrné energie. Ve spojení se systémem FastRig tak lze poměrně spolehlivě předpovídat počasí na moři, a optimalizovat tak trasy pro nákladní lodě tak, aby byla úspora paliva a redukce skleníkových plynů co největší.

Zdroje: 1, 2, 3

Úvodní foto: Pixabay

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentářů
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Obrázek: Nové jaderné bloky zruinují český rozpočet, tvrdí expert. Bude elektřina stát 200 eur za MWh místo slibovaných 90?
Nové jaderné bloky zruinují český rozpočet, tvrdí expert. Bude elektřina stát 200 eur za MWh místo slibovaných 90?
Skládačky netáhnou: Motorola předběhla Honor, Samsung se potýká s klesajícím podílem na trhu
Od vynálezu parního stroje k AI za 250 let: Přežijeme zrychlující se AI revoluci?
Konečně telefon, který vydrží: Realme GT 7 zvládne bez nabíjení tři dny (první dojmy)
Obrázek: AI magie v HONORu 400 Pro: Jak z obyčejné fotky udělat video za pár sekund?
AI magie v HONORu 400 Pro: Jak z obyčejné fotky udělat video za pár sekund?
Jak ušetřit za Oneplay? S OKU trikem se zákazníkům daří získat i 40 % slevu
Obrázek: Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Jaké aplikace nesmí chybět v novém chytrém telefonu? Nejlepší aplikace pro Android zdarma
Jak poznat, že vám někdo naboural WhatsApp? Varovné signály, které byste neměli ignorovat