Potřebujete být online a zrovna nejde internet? Jak opravit nejčastější problémy s připojením k internetu a WiFi? Bez internetového připojení se dnes cítíme jako ryby na suchu. Výpadky a problémy s připojením mohou vznikat jak na straně uživatele, tak u poskytovatele připojení. Jak je od sebe rozeznat a vyřešit nejčastější problémy? Připravili jsme pro vás přehledný návod.
Když přestal na několik desítek minut fungovat Google, snížil se rapidně světový provoz na internetu. Kdo nevěděl kam zajít pro odpověď na svá hledání (v ČR to bylo díky Seznam.cz jednoduché), měl smůlu. Podobně se však uživatelé často potýkají s výpadky, které nastávají kvůli jejich počítačům a routerům. Jaké jsou nejčastější problémy s internetem a jak je řešit?
- 1. Než začnete: Jak poznat, zda webová stránka funguje a zda je problém u vás?
-
2.
Nejde se připojit k WiFi
- 2.1. 1. Nejde internet? Preventivně vypněte a zapněte svá zařízení
- 2.2. 2. Nastavení sítě můžete opravit automaticky ve Windows
- 2.3. 3. Problémy s IP adresou
- 2.4. 4. Problémy s internetovým prohlížečem
- 2.5. 5. Nefunguje WiFi? Připojte se po kabelu a odhalte problém
- 2.6. 6. Jak řešit problémy s připojením k internetu na mobilu
- 2.7. 7. Internet po kabelu na PC funguje, přes WiFi ale nejde
- 2.8. 8. Při častých výpadcích vyměňte router, nebo poskytovatele internetu
- 3. Jste stále bez přístupu k internetu a nic nepomáhá?
Než začnete: Jak poznat, zda webová stránka funguje a zda je problém u vás?
Že se vám nenačte jedna stránka, např. Facebook, ještě zdaleka neznamená, že je problém s vaším připojením. Potvrdil to např. nedávný výpadek Skypu, který přestal na několik hodin zcela fungovat. Zkuste stránek navštívit více a zjistěte, zda skutečně nefunguje žádná z nich.
Výpadky populárních webů a služeb můžete sledovat skrze portál DownDetector. Dozvíte se tam i v jakých konkrétních oblastech služba nefunguje.
Dobrým pomocníkem je i jednoduchá služba Down For Everyone Or Just Me? (Nefunguje to všem, nebo jen mně?), která otestuje, zda vámi zvolená stránka běží, nebo je problém někde u vás.
Nejde se připojit k WiFi
Nedaří se vám připojit k WiFi? Zkontrolujte, zda zadáváte správné heslo a zda se od vaší poslední návštěvy nezměnilo. Pokud máte správné heslo, zkuste restartovat své zařízení (mobil či počítač) a poté i samotný WiFi router či zesilovač signálu.
1. Nejde internet? Preventivně vypněte a zapněte svá zařízení
Jednou za čas se stane, že některý z procesů ve vašem PC či routeru nefunguje správně a zamezuje tak správnému fungování připojení. Podobným případem je i situace, kdy je WiFi bez přístupu k internetu. Jste tedy připojeni k WiFi, ale internet nejde a jste bez přístupu k vnější síti.
Zkuste v tomto případě všechna svá zařízení na chvíli vypnout (stačí několik desítek sekund) a poté je znovu zapněte. Platí to především pro WiFi routery a modemy. Pokud vypnutí a zapnutí nepomohlo, zkuste udělat to samé i se svým počítačem.
Chcete zlepšit signál domácí WiFi sítě? Zabijákem jsou akvária i tlusté zdi, pomůže správné umístění.
„Restartování (případně ruční vypnutí a zapnutí) zařízení ukončí veškeré běžící procesy, mezi kterými mohou být pozůstatky špatně ukončených programů a služeb, jež vytěžují hardware zařízení a narušují jeho správný chod,“ zmiňuje odborník Pavel Ježdík z Družstva Eurosignal.
Jak nastavit Wi-Fi router a připravit síť na internet věcí? Průvodce krok za krokem.
Může se to zdát banální, ale vypnutí a zapnutí je často nejrychlejší a nejlépe fungující cestou, jak uvést věci do pořádku. Samozřejmě však restart nepomůže vždy. Krátká procedura vám nicméně může ušetřit hodiny zbytečného bádání po původu problému.
2. Nastavení sítě můžete opravit automaticky ve Windows
Problémy s nastavením se nezkušenému uživateli špatně odhalují. Microsoft do svého operačního systému zabudoval funkci automatického Poradce při potížích (Troubleshooter). Najdete ho kliknutím pravým tlačítkem na ikonu internetového připojení na liště systému.
Spusťte automatickou detekci problémů a poté dovolte systému nastavit navrhované parametry. Ve spoustě případů s ovladači, nastavením DNS apod. tento tip velmi dobře pomůže.
3. Problémy s IP adresou
Každé zařízení na internetu i ve vnitřní síti je identifikováno unikátní IP adresou. V některých případech může dojít na domácí síti ke kolizi IP adres, nebo situaci, kdy vaše zařízení adresu vůbec nemá přiřazenou. Skrze nabídku start vyhledejte „Síťová připojení“. Zobrazí se vám výběr dostupných variant, u kterých kliknutím pravým tlačítkem vyberte položku „Vlastnosti“. Zkuste nastavit volby „Získat IP adresu automaticky“ a „Získat nastavení DNS automaticky„.
Pro otestování připojení k internetu využijte starý dobrý příkazový řádek. Spustíte jej skrze příkaz „cmd“ ve start menu. Následně napište „ping www.seznam.cz„, zkuste i jiné stránky. Pokud vám servery odpoví, jste připojeni k internetu. Pokud vám i přes to nejde v prohlížeči stránka otevřít, zkuste restartovat počítač, nebo otestujte připojení v jiném prohlížeči.
4. Problémy s internetovým prohlížečem
Zasekává se vám počítač při prohlížení určitých stránek, je pomalý a celkově je pro vás procházení internetu stresujícím zážitkem? Zkuste sáhnout po jiném prohlížeči. Především staré verze Internet Exploreru jsou v testech výrazněji pomalejší, než konkurenční prohlížeče. Doporučujeme vám vyzkoušet populární Google Chrome, Operu či Mozilla Firefox. Všechny jsou zdarma, nabízí pokročilé funkce a jsou o poznání rychlejší.
5. Nefunguje WiFi? Připojte se po kabelu a odhalte problém
Výpadky, propady rychlosti i nestabilita mohou být způsobeny špatně umístěným či nakonfigurovaným WiFi routerem. Zda internetové připojení funguje správně můžete otestovat snadno připojením k routeru kabelem. Pokud nepomohlo, zkuste router úplně vypojit a připojit k PC napřímo. Pokud internet poté bude fungovat, máte jistotu, že je problém v routeru, nebo jeho nastavení.
6. Jak řešit problémy s připojením k internetu na mobilu
Pokud vám internet na počítači funguje a na mobilu máte s připojením k internetu na stejné Wi-Fi problém, může být problém ve špatném nastavení sítě na telefonu. Nejčastěji pomůže pouhé odpojení a opětovné připojení k síti (na mobilu s Androidem či iOS v nastavení vypněte a ihned opět zapněte Wi-Fi).
Pokud by vypnutí a zapnutí Wi-Fi na mobilu nepomohlo, zkuste zařízení restartovat (vypnout a zapnout). Posledním krokem, v případě, že všechno ostatní selže, zkuste Wi-Fi smazat se seznamu známých sítí. Následně znovu nastavte heslo a připojte se k síti.
7. Internet po kabelu na PC funguje, přes WiFi ale nejde
V případě, že internet funguje, ale na konkrétním zařízení nejde, je třeba hledat problém v jeho nastavení. Jako první vždy zkuste restart zařízení. Občas stačí k tomu, aby se vše uvedlo do chodu. Stejně tak se můžete zkusit znobu připojit a odpojit od Wi-Fi.
Pokud internet funguje všude jinde, jen ne na konkrétním počítači či notebooku, zkuste následující:
- Do start menu napište „cmd“ a stisknutím Enteru otevřete příkazovou řádku.
- Vložte či napište „ipconfig /flushdns“ a stiskněte Enter.
- Vložte či napište „ipconfig /registerdns“ a stiskněte Enter.
- Vložte či napište „ipconfig /release“ a stiskněte Enter.
- Vložte či napište „ipconfig /renew“ a stiskněte Enter.
- Vložte či napište „netsh winsock reset“ a stiskněte Enter.
- Poté počítač restartujte.
8. Při častých výpadcích vyměňte router, nebo poskytovatele internetu
Pokud jsou výpadky časté, zjistěte si od sousedů a lidí ve svém okolí, zda mají u daného poskytovatele stejný problém. Pokud ano, může jít o problém na straně poskytovatele. Ozvěte se podpoře a pokud nebudou situaci řešit, můžete s čistým svědomím odejít ke konkurenci.
V opačném případě, kdy signál vypadává a spojení po Wi-Fi je problematické, zvažte nákup nového routeru. Investice kolem 2 000 Kč vám může ušetřit vrásky s padajícím internetem a zlepšit signál.
Jste stále bez přístupu k internetu a nic nepomáhá?
Nejprve navštivte stránky společnosti, která vám poskytuje internet. Často se zde nachází stránka s hlášenými výpadky a informací pravděpodobném času vyřešení. Dobrým kanálem jsou i sociální sítě. Můžete si tak snadno ověřit, zda k nějakému výpadku nedošlo. Pokud jste již veškeré kroky vyzkoušeli, nezbývá než kontaktovat podporu poskytovatele. Na webových stránkách si najděte telefon či e-mail a kontaktujte podporu.
Odbornou konzultaci poskytl Pavel Ježdík z Eurosignalu, poskytovatele internetového připojení v Praze a ve středních Čechách.
Zdroj: inSmart.cz, konzultace Eurosignal
Úvodní fotografie: Freepik
-
Funkčnost návodu - 95.5%
96%
-
Jednoduchost návodu - 100%
100%