Nadstandardním zorným polem se chce headset co nejvíce přiblížit lidskému oku. Acer plánuje díky StarVR nabídnout doposud nejlepší zážitek z virtuální reality. Povedlo se mu to?
Acer na konferenci IFA 2018 v Berlíně představil nové modely tenkých notebooků řady Aspire, z nichž se naprostá většina chlubí především úzkými rámečky kolem displeje. Úsporu místa výrobce přeměnil v možnost, jak dostat do stejně velkého těla větší displej, a to klidně o několik palců. Dokazuje to třeba model Swift 7 s tloušťkou pod 10 mm a o 15 % menšími rozměry než měla předchozí generace.
Došlo i na novinky z herní řady Predator, kdy zaujal především monstrózní herní trůn s příhodným názvem Predator Thronos. Motorizované křeslo unese trojici 27″ monitorů a vedle možnosti záklonu uživatele nabídne také haptickou odezvu v podobě vibrací. Cenu Acer neprozradil, stejně jako dostupnost. Dá se očekávat, že prodeje v tomto případě důležitým měřítkem pro výrobce určitě nebudou.
Pokročilé sledování očí pomáhá ušetřit výpočetní výkon
Acer StarVR One se chlubí zorným polem podobným lidskému oku. Horizontální úhel pohledu je 210 °, vertikální poté 130 °. O kvalitní zážitek se stará dvojice jemných AMOLED displejů s 16 miliony subpixely, obnovovací frekvencí 90 Hz a velikostí 4,77 palců.
Headset je vzhledem k velikosti čoček a displejů poměrně lehký. Váha se pohybuje kolem 450 gramů a díky použitým úchytům a materiálům souprava dobře sedí na hlavě a netlačí. S počítačem se propojuje skrze USB-C, z něhož se zároveň napájí.
Headset využívá tracking technologii pohybu od Steam VR ve verzi 2.0. Uvnitř brýlí se navíc nachází eye tracking technologie Tobii sledující pohyby očí. Ta na základě pohybu zaostřuje na konkrétní oblast zobrazované scény. Díky tomu se šetří výpočetní výkon (kam oko neostří, je možné zobrazit nižší kvalitu s méně detaily) a výkon se může použít pro co nejlepší rendering důležitých oblastí.
Acer StarVR v praxi – jaké jsou naše dojmy?
Na veletrhu IFA jsme měli možnost headset vyzkoušet na vlastní oči. Před nasazením jsme se od inženýrů Aceru dozvěděli informace o plánovaném využití. Headset cílí na profesionály a uplatnění už nalezl třeba u automobilek, jejichž klienti si mohou ve virtuální realitě vyzkoušet a nakonfigurovat exteriér i interiér vozidel.
První demo, které jsme pod dozorem vývojářů mohli vyzkoušet, byla konfigurace automobilu značky Porsche. Automobil postavený uprostřed ulice jsme si mohli interaktivně konfigurovat a upravovat k obrazu svému. Změnit lze barva, kola, interiér… To by samo o sobě nebylo nic speciálního – stejné demo lze zkusit s konkurenčními headsety. Zde je však na první pohled značný rozdíl v zorném poli. Oproti konkurenčním headsetům, které jsme v poslední době vyzkoušeli, včetně Oculusu a HTC Vice Pro, je rozdíl znatelný a zážitek z VR se tím posunul zase o něco dál. Pocit, že doopravdy stojíme před automobilem na opuštěné ulici velkoměsta, byl doopravdy reálný.
V rámci druhého dema jsme headset testovali při hraní lukostřelecké hříčky ve Steam VR Labu. Právě v takových momentech si člověk nejlépe uvědomí, zda jej souprava na hlavě netlačí a neomezuje v pohybu. Headset na hlavě dobře drží a není příliš těžký ani pro delší nošení. Nevýhodou zůstávají překážející kabely pro přenos mezi PC a brýlemi, které jsou bohužel zatím nezbytností a nezbytnost vlastnit výkonný stroj pro grafické výpočty. Tak či onak, doba naprosto věrné virtuální reality se opět o něco přiblížila.
Zdroj: Vlastní, IFA 2018, StarVR.com