Po úspěšných pandemických prodejích muselo přijít ochlazení. Poslední kvartál však pro výrobce počítačů znamenal největší pokles prodejů v posledních 30 letech.
Není žádným tajemstvím, že podmínky byly zralé na prudký pokles poptávky po počítačích o letošních prázdninách, ale nyní je jasné, jak velký tento propad ve skutečnosti byl. Společnosti Gartner a IDC odhadují, že dodávky PC ve čtvrtém čtvrtletí roku 2022 meziročně klesly o více než 28 %. To je nejprudší čtvrtletní pokles, jaký kdy společnost Gartner zaznamenala od začátku sledování trhu s počítači v 90. letech minulého století. Obě analytické skupiny rovněž zaznamenaly v roce 2022 meziroční pokles dodávek o více než 16 % oproti předchozímu roku.
Nejméně dopadl pokles prodejů na Apple
Někteří výrobci utrpěli větší ránu než jiní. Tři největší značky, Lenovo, HP a Dell, zaznamenaly na konci roku 2022 pokles dodávek o 29 až 37 procent ve srovnání s předchozím rokem. Acer podle Gartneru zaznamenal ohromující 41procentní propad. Čtvrtý Apple zaznamenal jen lehký propad, i když to stále znamená, že jeho prodeje klesly o celých 10 procent.
Gartner a IDC mají stejné vysvětlení. V letech 2020-2021 prodej osobních počítačů prudce vzrostl, protože lidé během pandemie pokračovali v práci z domova, ale tento zájem opadl, jak se postupně vraceli do kanceláří. Navíc kvůli zhoršující se globální ekonomice měli lidé méně peněz, které mohli utratit za nové počítače. Potenciální zákazníci buď většinou měli poměrně nový počítač, nebo měli problém si nový počítač dovolit.
Propad prodejů nastal, stále se prodává více počítačů než před pandemií
IDC rychle uvádí zdánlivý volný pád do souvislostí. I když čtvrtletní a meziroční poklesy byly prudké, dodávky v roce 2022 byly podle výzkumníků stále „výrazně vyšší“ než před pandemií. I když data na první pohled vypadají ponuře, trh byl silnější než před několika lety.
Ani jedna z analytických skupin neočekává, že by se trh mohl vážněji zotavit až do roku 2024. Ať se jim to líbí, nebo ne, výrobci PC se budou na pokles prodejů muset připravit a doufat, že kombinace nových designů a snižování cen udrží zájem veřejnosti i v příštím roce.