Pokud máte pocit, že se všude mluví o elektromobilitě a slovo Tesla vyskakuje na každém rohu, možná budete překvapeni. Automobilka se totiž neumístila ani v top 5.
Japonská automobilka Toyota byla v roce 2022 opět nejvyhledávanější značkou automobilů na internetu. Obhájila tak svou pozici z let 2021 a 2020. Nejvyhledávanější byla v 69 zemích z 155, což představuje 44,5 procent všech vyhledávání. To znamená zhruba desetiprocentní nárůst oproti předchozímu roku.
Druhé nejvyhledávanější je celosvětově na internetu BMW a třetí skončil Mercedes. Německé automobilky se přitom drží na stupních vítězů od roku 2018, kdy společnost Compare the Market začala analyzovat trendy vyhledávání na Google.
Zatímco BMW zvýšilo počet zemí, kde byla nejvyhledávanější automobilovou značkou, z 29 na 36, Mercedes zaznamenal pokles z 23 zemí na deset. Data sice nejsou perfektní, v ČR např. tvůrcům z žebříčku vypadla Škoda, která by se zde dělila s BMW o první místo, ale pro nastínění situace na trhu můžou být užitečná. V ČR Toyota patří k méně hledaným značkám. I tak je ale výrazně nad Teslou.
Co stojí za úspěchem Toyoty?
Za úspěchem Toyoty na čele žebříčku stojí mimo jiné její spolehlivost. Za loňský rok byla jako nejspolehlivější značka označena spotřebitelskou neziskovou organizací Consumer Reports. Toyota loni také uvedla na trh nebo modernizovala 15 různých modelů aut. Zároveň se zdaleka nezaměřuje jen na elektromobily. Do budoucna plánuje poskytování různých pohonných jednotek včetně spalovacích motorů.
Tesla si pohoršila
Zatímco v roce 2021 byla Tesla nejoblíbenější značkou automobilů ve vyhledávání Google v pěti zemích, v roce 2022 slavná značka elektromobilů ze seznamu vypadla a v žádné zemi se nestala nejvyhledávanější značkou automobilů. V roce 2022 byla Tesla třetí nejvyhledávanější automobilovou značkou ve třech zemích: Bhútánu, Francouzské Guyaně a Togu, což je na hony vzdálené jejímu výkonu v roce 2021.
Je možné, že i v tomto ohledu Tesla čelí rostoucí konkurenci dalších nových značek automobilů určených pouze pro elektromobily, jako jsou Polestar, Lucid a Rivian. Kromě toho se na výrobu pouze elektrických vozidel přeorientovávají i běžní výrobci automobilů, jako například Volvo, u kterého budou do roku 2030 tvořit elektrické vozy 100 % modelové řady. Bude zajímavé sledovat, jak budou vypadat data za rok 2023. Agresivní cenová politika Tesly a snížení cen pro řadu trhů včetně českého by mohla s žebříčkem zamíchat.
Zdroj: Compare the Market