Antimonopolní úřad našich západních sousedů se zaměří na podnikání Amazonu v zemi a to, zda během nejkrušnějších týdnů pandemie manipuloval s cenami produktů.
Německý deník Frankfurter Allgemeine informuje o záměru antimonopolního úřadu Německa. Jde o krok, který se všeobecně očekával. Obvinění nepadají přímo na Amazon, ale na to, že cenovou manipulaci považovanou za nemorální či přinejlepším neetickou umožnil třetím stranám, tedy svým obchodníkům.
V USA se kvůli tomu rovněž ocitl pod drobnohledem, neboť ceny roušek či dezinfekčních prostředků na ruce se na začátku pandemie vyšplhaly do astronomických výšin. Situaci se Amazon snaží řešit, nejde ovšem o zrovna jednoduchou záležitost.
Německo ale volí opačný náhled – podle nich Amazon naopak ceny uměle snižoval, aby produkty byly dostupnější. Obchodníci si totiž regulátorům stěžovali, že jim Amazon prodej zablokoval, pokud měli příliš vysoké ceny.
Problém tedy není v tom, že by obchod „obíral“ zákazníky o peníze, ale to, že Amazon uměle nastavuje ceny, což je ve svobodné ekonomice samozřejmě problematické; byť lze namítnout třeba tím, že Amazon si může své obchodníky určovat sám.
Amazon k tomu pouze řekl, že jeho pravidla pouze zajišťují soutěžní ceny, které však nejsou přehnané. Systém Amazonu má automaticky zasáhnout pouze v případě, že jsou ceny nerovné, jinak si je určují sami obchodníci. Dlouhodobě firma odmítá, že by jakýmkoliv způsobem nastavovala ceny na trhu.
Jde minimálně o zvláštní případ, který je ale pro Amazon důležitý, Německo je jeho druhým největším trhem po USA.
Zdroj: Frankfurter Allgemeine