Oculus, vlastněný Facebookem, který ho získal v akvizici, se dříve dušoval, že propojení s Facebookem nikdy nebude požadavkem pro uživatele jeho VR headsetů. Věci se mění, jak vidno.
Facebook není momentálně populární firmou, i když stále extrémně oblíbenou sociální sítí; značná část jeho uživatelské základny ho ale zároveň silně kritizuje. Není divu, sběr dat a celkově zacházení s daty uživatelů není u firmy zrovna čisté, a to i když pomineme případ Cambridge Analytica.
Je možné, že to pověst Oculusu poškodí, což by byla škoda – jeho headsety jsou výtečné. Hráli jsme na nich třeba Half-Life: Alyx a zážitek jsme si nemohli vynachválit. Prozatím má firma spíše opačný problém, headsety nestíhá prodávat, ve většině online obchodů jsou permanentně vyprodané, včetně největší Alzy.
Bez Facebooku ani ránu
Reálně je ale nepravděpodobné, že by se cokoliv stalo. Uživatelé si na Facebook stěžují neustále, kontroverzí je celá řada a zvěstí o bojkotech firem se objevuje každý měsíc hned několik, stejně jako volání po mazání účtů, a přesto se nic neděje, sociální síť vesele roste a přidruženým společnostem se daří jako nikdy předtím. Nesnášet cosi, co vnímáme jako špatné, bude vždy populární, ale stejně tak bude tlak okolí (a Facebook má skutečně velká část populace planety) a pohodlnost. Zda je to špatně nebo dobře, to už musí každý čtenář posoudit sám, neb jde o věc čistě subjektivní.
V roce 2014 po akvizici Oculusu Facebookem se třeba naštval tvůrce Minecraftu a odmítl kompatibilitu hry s headsety Oculusu; o pár měsíců později spokojeně podporu přidal.
Reálně si většina uživatelů ničeho moc nepovšimne. Facebook už data Oculusu k dispozici samozřejmě má – vidí, zda používáte na stejné IP adrese Oculus a Facebook. Pro ty, co Facebook mají, se tak nezmění prakticky nic a pro ty, co nemají – tak teď si alespoň budou muset registrovat účet, aby mohl Facebook data sbírat „transparentněji“. Ironické.
Virtuální realita produkuje neuvěřitelné množství dat – třeba o pohybu nebo okolí – a ty jsou určitým způsobem sdíleny, byť anonymizovaně. Popravdě, mít prázdný Facebook účet je daleko méně náročné na data uživatele než třeba zaplacení hry přes klienta Oculusu nebo Steamu.
Separované účty budou fungovat bez propojení k Facebooku minimálně do roku 2023, nové headsety budou zřejmě již účet na Facebooku vyžadovat. Podnikové sféry se změna netýká, což je pro Oculus daleko větší a zajímavější klientela.
Vývojáři už asi budou ze změny méně nadšení, jenže i ti se časem budou muset přizpůsobit – pokud někdo vyvíjí na VR, potřebuje co největší množství uživatelů, a ty bez platformy Oculusu nezískají.
Zdroj: Verge