Ještě před dvěma týdny umělá inteligence (AI) zabudovaná v prohlížeči Google odpovídala uživatelům v často až vtipně nesmyslných metaforách. Výsledky se staly divoce diskutovanými na internetu, k dnešnímu dni už to ale nikoho nezajímá. Že by Google problém vyřešil? Nebo prostě jen svůj produkt stáhl?
Google na květnové konferenci O/I představil svůj nový nástroj AI Overview, prezentovaný jako revoluci v internetovém vyhledávání. Funkce se však místo pozitivních ohlasů stala virálním terčem posměšků mnoha uživatelů po celém světě.
Nástroj funguje jednoduše – zadáte otázku a místo několika odkazů vám prohlížeč rovnou nabídne jednu AI vygenerovanou odpověď vytvořenou z obsahu stránek na předních místech vyhledávání. Vzhledem k nespolehlivosti jazykových modelů (aspoň zatím) to však nebyl úplně šťastný nápad.
Uživatelé obdrželi zavádějící a komické odpovědi. AI od Googlu například považuje za vhodné dát si do pizzy lepidlo a konzumovat kameny. Bývalou americkou hlavu státu Baracka Obamu přitom označila za muslimského prezidenta.
Vedoucí oddělení vyhledávání Google Liz Reidová funkci hájila a uživatele obvinila ze špatného zadávání otázek. AI Overview podle mnohých pokusů nicméně opravdu nefunguje správně. Web Business Insider si povšiml, že už to uživatele pravděpodobně stejně nezajímá.
Tak jak to je
Nebo Google problém opravil? Autor článku společnost oslovil a dostal tuto odpověď: „Navrhli jsme funkci tak, aby odpovídala na dotazy tam, kde jsou užitečné a mají hodnotu nad rámec stávajících funkcí na stránce s výsledky.“
Podle Googlu AI stále uživatelům odpovídá, jen omezeněji. Není jasné, co se stalo, ale něco určitě. Společnost Brandwatch, jež monitoruje aktivitu na sociálních médiích, ukázala, že skutečně zájem uživatelů vzrostl po O/I a následně zase poklesl.
Další zajímavou analýzu přinesla společnost BrightEdge, zabývající se optimalizací vyhledávání, která sleduje přehledy AI Googlu od zahájení jejího testování minulý rok v listopadu. Během něj generovala ještě 84 procent odpovědí. Po Google O/I tohle číslo kleslo na 30 procent a týden nato na 11 procent. Jedná se o skutečně významné snížení využití funkce.
Google však tvrdí, že má problém s metodikou BrightEdge, a výsledky její analýzy označil za nepřesné. Sám však statistiky nezveřejnil a stále není průkazně jasné, jak to tedy je. Jestli AI Overview stáhl, omezil, nebo k jakým změnám konkrétně došlo.
Zdroj: Business Insider