Logického viníka za poněkud horší závěr minulého roku našla americká společnost v Číně a její zpomalující ekonomice. Apple není první, který z problémů na trhu s chytrými telefony obvinil právě zemi s vlajkou inspirovanou někdejším Sovětským svazem.
Přestože Apple umí dělat chyby, v tomto případě nic nenasvědčuje tomu, že by se firma mýlila. Podstatná procenta zisku nakousnutého jablka přichází z mobilních her a celkově App Storu. Čína samotná je navíc pro prodejce velkým trhem.
Náhlý zákaz videoher poznamenal i čínské firmy
Protože aplikace a obzvláště videohry jsou v App Storu populární a výdělečné, a znatelné příjmy má Apple z Číny, je klíčový problém snadno identifikován.
Nejlidnatější země planety totiž momentálně schvaluje nové videohry ručně; proces je velmi pomalý a trvá už řadu měsíců. Kromě celkového zpomalení trhu zasáhly čínské i cizí firmy také tato omezení, zřejmě politického charakteru.
Zákaz většiny videoher přišel minulý rok v březnu, a to zcela nečekaně. Čína tehdy zcela zastavila schvalování a umisťování nových videoher (mobilních i jiných) do prodeje; to se nezměnilo až do konce prosince, kdy Čína schválila vydání pouhých 80 titulů – více by se jich mělo do rukou čínských spotřebitelů dostat ještě nyní, na konci ledna.
Apple však celkově za horší výsledek, spolu s dalšími firmami typu Nvidia, obvinil zpomalující čínskou a globální ekonomiku. V tom mu nelze než dát za pravdu.
Ačkoliv Apple na náhlém faktickém zákazu prodeje nových videoher ztratil zisky, ještě mnohem víc se opatření dotklo domácích firem. Gigant Tencent, známý svou spoluprací se západními vývojářskými studii a vydavateli, měl na ziscích ztratit až 1,5 miliardy dolarů.
Zdroj: Verge