Německá automobilka Porsche oznámila rozsáhlou svolávací akci svého elektrického modelu Taycan. Důvodem je možné riziko vzniku požáru způsobené zkratem v trakčních bateriích. Akce se v USA týká více než 27 tisíc vozů vyrobených mezi říjnem 2019 a únorem 2024. Po celém světě může jít o více jak 90 000 vozidel.
Není to poprvé, co prémiový výrobce řeší problémy s trakčními bateriemi svých elektromobilů. Současná závada může mít původ ve výrobním procesu společnosti LG Energy Solution v Polsku. Přesná příčina však zatím nebyla stanovena.
Automobilka rozdělila dotčené vozy do dvou kategorií. U první skupiny (interní kód ARB6) doporučuje majitelům preventivně omezit nabíjení na maximálně 80 % kapacity baterie. U druhé skupiny (ARB7) mohou majitelé pokračovat v běžném používání vozu bez omezení, jelikož Porsche má přístup k průběžnému monitoringu stavu jejich baterií.
Zajímavostí je, že podobný problém nyní řeší i sesterská značka Audi. Ta svolává přes 6 000 vozů e-tron GT a RS e-tron GT z let 2022 až 2024, které sdílejí technický základ s Taycanem.
Postup opravy bude následující: nejprve proběhne v autorizovaných servisech důkladná analýza bateriových modulů. Pokud nebudou zjištěny závady, technici nainstalují nový diagnostický software. V případě odhalení problému dojde k výměně vadných modulů. Do té doby bude vůz automaticky hlídat stav baterie a v případě zjištění nesrovnalostí zobrazí varování na displeji a omezí nabíjení.
Problém se týká i českých zákazníků
Někteří čeští majitelé Taycanů řeší problémy s vadnou trakční baterií také. Podle informací redakce však tento proces nejde zrovna hladce a někteří se potýkají s absurdními čekacími dobami, kdy jsou i několik měsíců bez přístupu k vozidlu. Malou útěchou jim může být, že náklady spojené s kontrolou a případnou opravou hradí automobilka. Pro tu to může být velmi nepříjemný a drahý problém. Některým zákazníkům v USA totiž automobilka dokonce nabídla zpětný odkup vozidla.
As predicted in my article years ago, the Audi RS e-tron is now also affected by the risk of a short circuit in the battery and must be returned to the workshops.
The recall of the Taycan and Audi e-tron is not the first time that Volkswagen has had to recall vehicles.
It was… https://t.co/5tqz7lwS79
— Alex (@alex_avoigt) October 16, 2024
V internetových diskuzích se již můžeme setkat s pojmem TaycanGate, což odkazuje na aféru DieselGate. DieselGate byl skandál z roku 2015, kdy vyšlo najevo, že koncern Volkswagen Group (včetně značek jako Audi, Škoda či Porsche) instaloval do svých dieselových motorů speciální software, který během laboratorních testů emisí dokázal rozpoznat testovací podmínky a dočasně snížit množství vypouštěných škodlivin, zatímco v běžném provozu byly skutečné emise až 40krát vyšší než povolené limity.