Pražské zastupitelstvo se definitivně rozhodlo. Od 1. ledna 2026 budou z ulic hlavního města definitivně odstraněny všechny sdílené koloběžky. Hlasování dopadlo jasně, pro zákaz zvedlo ruku 60 přítomných zastupitelů.
Rozhodnutí zasáhne především služby jako Lime a Bolt, které v Praze už několik let fungují. Na pražských ulicích lze najít tisíce těchto elektrokoloběžek, které se staly součástí každodenního dopravního mixu. Bohužel je však řada uživatelů používala v rozporu s pravidly a docházelo k řadě nepříjemných incidentů.

Po Praze se dají běžně najít špatně zaparkované, poničené a pohozené koloběžky. Tuto se někdo očividně pokoušel opravit lepící páskou. Zdroj: Redakce InSmart
Rozpolcená veřejnost
Reakce občanů na rozhodnutí jsou smíšené. Zatímco jedni vítají konec chaosu na chodnících, jiní vidí v zákazu krok zpět.
Konec sdílených koloběžek od 1.1.2026, PRO 60 přítomných zastupitelů! 🙏🥳👏
— Barbora Rázga (@koranova_b) September 11, 2025
„To nechápu – po městě je to výborná forma dopravy. Já teda mam raděj sdílená kola, ale koloběžky jsou dost podobné a dobré pro lidi, co se jim nechce na kole. Jako koloběžka vs. auto (taxi,uber)? Přeci i pro město je 10x lepší ta koloběžka,“ reaguje pod oznámením rozhodnutí na sociální síti X zastupitelky Barbory Rázga uživatel Michal Š.
Filip H. označuje koloběžky za „často nejrychlejší a zároveň pohodlný a ekologický způsob dopravy po městě“ a ironicky dodává: „Díky za nic.“

Od 1. ledna 2026 zmizí sdílené elektrické koloběžky z pražských ulic. Vlastních koloběžek se zákaz netýká. Foto: Se souhlasem Lime
Kritiku směrem k přístupu zastupitelstva vyjadřuje politik Radim Ivan: „Místo toho abyste řešili porušování pravidel to celé zakážete? Nechápu.“
Příznivci zákazu se také ozývají
Na druhou stranu se našli i ti, kteří rozhodnutí podporují. „Diky bohu za ty dary. Mě fakt nebaví neustále v centru přeskakovat hromady poházených koloběžek, které v chumlech stojí či leží na chodníku úplně kdekoliv,“ píše další z komentujících.
„Ve Zlíně zrušili kolobežky a už tu jsou jen Nextbike kola kde prvních 15 minut hradí město a u elektro kol je nastavený max 3 převod a lidi to používají úplně v pohodě,“ zmiňuje další.
Co to znamená pro uživatele?
Zákaz sdílených koloběžek v Praze je poměrně unikátním krokem. Zatímco většina evropských metropolí se snaží mikromobilitu regulovat, česká hlavní město ji zcela zakáže.
Lime se snažil uživatele edukovat o správném parkování koloběžek. Jízda v opilosti i špatné parkování jsou však jen zlomkem přečinů uživatelů služby. Foto: Se souhlasem Lime
Otázkou zůstává, zda Praha připraví nějakou náhradu nebo se zaměří pouze na rozšíření stávajících systémů sdílených kol v čele s Rekola. Jisté je, že tisíce lidí, kteří koloběžky denně používají, si budou muset najít jiný způsob dopravy.
Rozhodnutí vstoupí v platnost od roku 2026, což dává provozovatelům čas na ukončení služeb a uživatelům na přivyknutí nové realitě bez koloběžek na každém rohu.
Zdroj: Barbora Rázga na X, Lime