Americký výrobce samořiditelných dodávek Nuro dostal výjimku od úřadů Spojených států a bude moci svou dodávku prohánět po amerických silnicích – bez větších omezení.
Proč je to důležité? Jednoduše proto, že jde o první krůček vstříc éře automobilů bez řidiče, člověka, který by musel sedět za volantem a hlídat jízdu.
Zákony a celkově legislativa zemí v USA, v Evropě ani jinde ještě není na autonomní vozidla vůbec připravena, i proto je rozhodnutí ministerstva dopravy USA (respektive jednoho z federálních úřadů) překvapující. Jednotlivé státy sice povolují testování poměrně často, ale běžně jen na kontrolovaných úsecích silnic nebo na specializovaných okruzích.
Malá dodávka pro americká maloměsta
Dodávka R2 bude nyní moci testovat vozidlo v celé federaci, nehledě na konkrétní stát. Výjimka se týká pouze tohoto jednoho modelu. Během dva roky platné výjimky nemůže společnost dodat více než 5 000 kusů dodávky R2.
Prozatím projevily o dodávku zájem firmy Kroger, Wal-Mart a Domino’s Pizza, tedy velké společnosti zaměstnávající řadu kurýrů, logistických firem a dodavatelských řešení. Těm by se měly autonomní technologie vyplatit jako prvním. R2 bude potraviny skutečně lidem dodávat, jde sice v praxi hlavně o zkušební provoz, ale opravdu komerční.
Dodávka je přizpůsobená svému fungování zcela bez řidiče. Nemá zpětná zrcátka ani přední sklo – nepotřebuje ho. Místo toho má samořiditelný vůz na místě zrcátek snímače a další kamery a senzory umístěné na těle vozidla. Tělo vozidla je také zakulacenější a o něco menší, což by mělo zajistit lepší možnosti parkování i zvýšit bezpečnost.
Přední část vozidla je zase uzpůsobeno tak, aby v případě srážky či nárazu (ten by neměl nastat, ale prevence je vždy vhodná) lépe chránila chodce či cyklisty nebo jiné účastníky provozu.
Nuro sice výjimku dostala, ale jako firma bude pečlivě kontrolována a hlídána. Musí se účastnit pravidelných schůzek s National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA, federální regulátor dopravy na silnicích v USA) a v sousedstvích vzdělávat místní o tom, co samořiditelná auta jsou a proč se nemají čeho bát.
Roztomilá dodávka jezdí relativně nízkou rychlostí (jen 40 km/h), celá firma se navíc může pochlubit týmem se zkušenostmi z firem jako Google, Waymo, Apple, Uber, Tesla nebo GM a zahrnuje absolventy nejprestižnějších technologických univerzit od UC Berkeley přes Cambridge, Princeton, Stanford a Harvard či UNC až po Oxford a MIT.