Co hrozí, pokud spoléháte na bezplatné internetové služby? Kauza Photobucket ukazuje, že můžete přijít o vše

Oblíbenou online službu pro ukládání fotografií využívá kolem 100 milionů uživatelů po celém světě. Až doposud byl bezplatný 2GB balíček na Photobucket.com chválený a využívaný miliony uživatelů, kteří jej často využívali i pro komerční účely a vkládali obrázky na služby typu Amazon či eBay. Po změně podmínek žádá služba za tuto funkci 400 dolarů, navíc dokonce znemožnila uživatelům stáhnout již nahrané fotografie.

Tisíce obrázků na Amazonu a eBay přestaly fungovat, tisíce firemních stránek a soukromých blogů přišly o obrázky. Problémem je změna podmínek služby Photobucket, která se rozhodla zpoplatnit sdílení uložených obrázků na weby třetích stran. To by samo o sobě nebylo natolik zvláštní, kdyby byli uživalé včas dostatečně informováni a mohli se na změnu připravit.

Photobucket byl založen roku 2003 a dnes jej využívá před 100 milionů uživatelů po celém světě. Služba v tuto chvíli na svých serverech hostuje na 15 miliard obrázků všeho druhu. Kauza by na fungování služby mohla mít neblahý dopad a zapříčinit odliv uživatelů ke konkurenci.

Co je na situaci nejhorší, je přístup služby Photobucket.com. Ta začala své uživatele doslova vydírat, když si za odemčení funkce řekla o 400 dolarů (cca 10 000 Kč) za předplatné na jeden rok. Uživatelé, kteří Photobucket využívali pro zobrazení fotografií pro své nabídky na aukční stránce eBay, Amazonu či v diskuzních fórech často zjistili změnu až poté, co se u jejich nabídek začaly zobrazovat obrázky, které upozorňují na nutnost změnit předplatné.

Služba uživatele upozornila skrze krátké prohlášení, ve kterém upozorňovala, že došlo k úpravě podmínek. Většina uživatelů však tuto změnu nezaregistrovala a hovoří se o nedostatečné snaze upozornit je na nadcházející změny. Jak potvrzuje dění na sociální síti Twitter a v médiích po celém světě, Photobucket o nemalý počet uživatelů po změně podmínek přijde.

Vydírání i nemožnost převést svá data jinam

Tisíce stránek místo obrázků a fotografií zdobí upozornění na nutnost upgradu. Photobucket na vše reagoval stroze a zatím není zřejmé, jak se situací naloží. Změna podmínek je způsobena snahou služby oprostit se od závislosti na ziscích z reklamy. Špatnou správnou pro uživatele je nakonec i fakt, že v bezplatném plánu nemají možnost stáhnout veškeré fotografie naráz, aby je mohli nahrát na konkurenční službu.

Podle odborníka na online služby, Jiřího Molnára z české agentury RightWords, přišla změna nečekaně. “Uživatelé nebyli dostatečně upozorněni na chystané změny. Kromě krátkého vyjádření na blogu nedostali ani upozornění e-mailem. Takto špatně zvládnutou změnu fungování služby s globálním dopadem jsme na trhu dlouho neviděli. Prakticky zbytečnými se nyní stala spousta internetových diskuzí a poraden nabízejících detailní návody. Zasaženými jsou i přes 10 let fungující stránky, nyní plné nicneříkajícího upozornění na upgrade,” zmiňuje.

Doporučení na závěr?

Uživatelé by si měli uvědomovat fakt, že u bezplatných variant služeb nemají žádnou garanci, že jednoho dne neskončí, nebo nezmění své podmínky.  Platí to např. i o Gmailu a dalších populárních bezplatných službách, kdy např. v případě smazání účtu či ztrátě dat nemá uživatel nárok na jejich získání či jakékoliv odškodnění.

Pokud bezplatné služby využíváte, měli byste k nim přistupovat tak, že jsou spíše doplňujícími nástroji, kde byste měli mít pouze data, jejichž případná ztráta pro vás nebude představovat velký problém.

Blockchain a kryptoměny Chytrá domácnost Chytrá města Chytrá věda Chytrá zábava Chytrá zařízení Chytré aplikace Chytré automobily Chytré studie Chytré technologie Chytré zprávy IoT Průmysl 4.0 Tiskové zprávy
Elektrické koloběžky byly jen začátek: Lime začíná půjčovat auta a půjčíte si je kliknutím v mobilu
Google: Umělá inteligence pomůže doktorům a sestřičkám
Auto odemknete pomocí iPhonu: Apple prohlubuje spolupráci s Volkswagenem

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

E-maily čteme hlavně na mobilu od Apple, ve webmailech v ČR vede Seznam.cz

Přestože se popularita Outlook.com zvyšuje, desktopový emailový klient Outlook svůj podíl snižuje - Apple Mail se tak stal nejpopulárnější desktopovou...

Zavřít